Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Саломе”, едноактна опера от Рихард Щраус (съдържание)

Либрето на Рихард Щраус по „Саломе” на Оскар Уайлд
Първо изпълнение: 9 декември, 1905 г., Дрезден

Действащи лица:
Ирод – тенор
Иродиада – мецосопран
Саломе – сопран
Йоан – баритон
Наработ – тенор
Паж – контраалт
Първи евреин – тенор
Втори евреин, роб – тенор
Трети евреин – тенор
Четвърти евреин – тенор
Пети евреин – бас
Първи назарянин – тенор
Втори назарянин – бас
Първи войник – баритон
Втори войник – баритон
Кападокиец – бас

Празненство с множество гости в двореца на Ирод. Наработ съзерцава от терасата красивата принцеса Саломе. Той е влюбен в нея и я възхвалява. Гласът на пророк Йоан се чува от тъмницата, в която е затворен, Ирод се страхува от него и е дал заповед никой да не контактува със затворника. Саломе е уморена от празненството и разгулните гости. Когато чува как Йоан проклева майка й, в нея се пробужда любопитство. Кралската стража не се поддава на сприхавите й заповеди да доведат Йоан пред нея и затова тя се насочва към Наработ със същата цел. Въпреки заповедта на Ирод, Наработ се поддава на нейния каприз.
Йоан излиза от тъмницата, крещейки предсказания относно Ирод и Иродиада, които никой не разбира, освен Саломе, когато пророкът споменава майка й. В следващия момент Саломе вижда Йоан пред себе си и е обзета от непреодолимо желание към него, захласната от бялата му кожа, която иска да докосне, но той я отхвърля. Тогава тя се възхищава на черната му коса, която също иска да пипне, но получава втори отказ. Най-накрая тя го умолява за целувка от тъй червените му устни, а Наработ, чувайки това, не може да го понесе и се самоубива. Йоан се връща в тъмницата си, проповядвайки спасение чрез Месията.
Ирод се появява, следван от съпругата и свитата си. Подхлъзва се в кръвта на Наработ и започва да халюцинира – чува размаха на криле. Въпреки противопоставянето на Иродиада, той гледа Саломе с похот, но тя го отхвърля с презрение. Гласът на Йоан отново се чува от тъмницата, наричайки кръвосмесителния брак на Иродиада с Ирод греховен. Иродиада настоява Йоан да бъде убит, но Ирод отказва и на всичкото отгоре й се подиграва с лек оттенък на безумие.
Петима евреи спорят относно природата на Бога. Двама мъже от Назарет разказват за Христовите чудеса, като по едно време извеждат на преден план възкресяването на Иаировата дъщеря, нещо, което изпълва Ирод с ужас.
Ирод моли Саломе да яде и пие с него; несломимо, тя му отказва два пъти с довода, че нито е гладна, нито жадна. Ирод тогава я умолява да танцува за него, въпреки че майка й е определено несъгласна. Ирод обещава на Саломе всичко, което сърцето й жадува – дори и това да е половината кралство. След като Саломе се съгласява, тя се подготвя за „танца на седемте воала“. Този танц, доста екзотично звучащ, представлява бавно сваляне на седем воала, докато Саломе остане гола. Когато и последният воал е на земята, Саломе изисква главата на Йоан върху сребърен поднос. Чувайки това, майка й започва да се киска от удоволствие. Напразно Ирод предлага в замяна скъпоценности, бели пауни, дори свещен воал от храма, но Саломе е непреклонна и настоява за главата на Йоан. След един отчаян, драматичен монолог на Саломе, най-накрая Ирод отстъпва пред желанието й.
Когато главата на Йоан е донесена върху сребърен поднос за Саломе, тя разкрива любовта си и целува безжизнените устни. Отвратен, ужасен и изпълнен със суеверия, Ирод веднага заповядва на войниците си да убият Саломе.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В Брюксел аплодират оперни звезди от Полша и Италия в новата постановка на "Турандот"

Тази година музикалната общественост отбелязва стогодишнината от смъртта на бележития оперен композитор Джакомо Пучини. Водещият белгийски театър "Ла Моне" не можеше да подмине тази кръгла годишнина и предложи за финал на сезона нова постановка на последната творба на Пучини – "Турандот". Още повече, че Брюксел е градът, в който композиторът прекарва..

публикувано на 07.07.24 в 08:05

Вердиевите "Сицилиански вечерни" на сцената на Виенската държавна опера

"В постановката от 13 януари 2024 година Игор Головатенко в ролята на Монфорте не само интерпретира въздействащо мелодиите на Верди, но и конфликта между политиката и бащинския дълг. За разлика от него специалистът по белканто Джон Озбърн има малко пространство за извява в ролята на Ариго, и не показва апломба, с който обикновено блести в роли от..

публикувано на 06.07.24 в 07:55

Arbanassi Summer Music събира почитатели на камерната музика

Предстои 14-ото издание на Arbanassi Summer Music от 7 до 12 юли в архитектурния резерват Арбанаси. Организират го контрабасистката Юлита Фъсева и нейният съпруг обоистът Димитри Местдаг. Двамата живеят и работят в Белгия, но оценяват магията на Арбанаси и възможността да правят бутиков фестивал, заобиколени от приятели и съмишленици. "Специалното в..

публикувано на 05.07.24 в 17:05
Константин Илиевски и Симфоничния оркестър на БНР

Последен концерт от сезона на радиосимфониците

Интересен, динамичен, разнообразен бе сезон 2023/2024 на Симфоничния оркестър на БНР. Новият главен диригент на състава Константин Илиевски предложи цялостна концертна програма, в която бе дадено преимущество на някои от най-обещаващите млади български музиканти, оркестър и публика се срещнаха с нови солисти и диригенти, почетени бяха годишнини на..

публикувано на 05.07.24 в 13:10

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20