Либрето на Рихард Щраус по „Саломе” на Оскар Уайлд
Първо изпълнение: 9 декември, 1905 г., Дрезден
Действащи лица:
Ирод – тенор
Иродиада – мецосопран
Саломе – сопран
Йоан – баритон
Наработ – тенор
Паж – контраалт
Първи евреин – тенор
Втори евреин, роб – тенор
Трети евреин – тенор
Четвърти евреин – тенор
Пети евреин – бас
Първи назарянин – тенор
Втори назарянин – бас
Първи войник – баритон
Втори войник – баритон
Кападокиец – бас
Празненство с множество гости в двореца на Ирод. Наработ съзерцава от терасата красивата принцеса Саломе. Той е влюбен в нея и я възхвалява. Гласът на пророк Йоан се чува от тъмницата, в която е затворен, Ирод се страхува от него и е дал заповед никой да не контактува със затворника. Саломе е уморена от празненството и разгулните гости. Когато чува как Йоан проклева майка й, в нея се пробужда любопитство. Кралската стража не се поддава на сприхавите й заповеди да доведат Йоан пред нея и затова тя се насочва към Наработ със същата цел. Въпреки заповедта на Ирод, Наработ се поддава на нейния каприз.
Йоан излиза от тъмницата, крещейки предсказания относно Ирод и Иродиада, които никой не разбира, освен Саломе, когато пророкът споменава майка й. В следващия момент Саломе вижда Йоан пред себе си и е обзета от непреодолимо желание към него, захласната от бялата му кожа, която иска да докосне, но той я отхвърля. Тогава тя се възхищава на черната му коса, която също иска да пипне, но получава втори отказ. Най-накрая тя го умолява за целувка от тъй червените му устни, а Наработ, чувайки това, не може да го понесе и се самоубива. Йоан се връща в тъмницата си, проповядвайки спасение чрез Месията.
Ирод се появява, следван от съпругата и свитата си. Подхлъзва се в кръвта на Наработ и започва да халюцинира – чува размаха на криле. Въпреки противопоставянето на Иродиада, той гледа Саломе с похот, но тя го отхвърля с презрение. Гласът на Йоан отново се чува от тъмницата, наричайки кръвосмесителния брак на Иродиада с Ирод греховен. Иродиада настоява Йоан да бъде убит, но Ирод отказва и на всичкото отгоре й се подиграва с лек оттенък на безумие.
Петима евреи спорят относно природата на Бога. Двама мъже от Назарет разказват за Христовите чудеса, като по едно време извеждат на преден план възкресяването на Иаировата дъщеря, нещо, което изпълва Ирод с ужас.
Ирод моли Саломе да яде и пие с него; несломимо, тя му отказва два пъти с довода, че нито е гладна, нито жадна. Ирод тогава я умолява да танцува за него, въпреки че майка й е определено несъгласна. Ирод обещава на Саломе всичко, което сърцето й жадува – дори и това да е половината кралство. След като Саломе се съгласява, тя се подготвя за „танца на седемте воала“. Този танц, доста екзотично звучащ, представлява бавно сваляне на седем воала, докато Саломе остане гола. Когато и последният воал е на земята, Саломе изисква главата на Йоан върху сребърен поднос. Чувайки това, майка й започва да се киска от удоволствие. Напразно Ирод предлага в замяна скъпоценности, бели пауни, дори свещен воал от храма, но Саломе е непреклонна и настоява за главата на Йоан. След един отчаян, драматичен монолог на Саломе, най-накрая Ирод отстъпва пред желанието й.
Когато главата на Йоан е донесена върху сребърен поднос за Саломе, тя разкрива любовта си и целува безжизнените устни. Отвратен, ужасен и изпълнен със суеверия, Ирод веднага заповядва на войниците си да убият Саломе.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Отново конституционни ребуси... Има ли срок, в който да се избере председател на 51-вото Народно събрание? Докога може да продължи първото заседание на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg