Данило Киш за грандиозния разпад на ценностите

На въпроса защо пише, Данило Киш отговаря – защото съм неудовлетворен от себе си и от света. Най-новата книга на български в превод на Людмила Миндова на големия писател е романът „Градина, пепел“, в който реалност и въображение са подчинени на невероятния му стил. Гледната точка е на детето, но основният герой е бащата – с присъствието и липсата му, времето – средата на ХХ век. Киш често пише като поет, казва Чарлз Симич по повод книгата. За всеки, който бе желал да разбере Киш, трудността идва от неговата уникалност, продължава Симич. 

А словенският поет Алеш Дебеляк счита Киш за герой, поради това, че според него централният въпрос за писателя на ХХ век е въпросът за лагерите – Освиенцим и ГУЛАГ едновременно, както и за цялостната линия на своя живот и своето творчество, с което Данило Киш представлява най-благородното проявление на балканското въображение. Впрочем дълго есе за Данило Киш на Алеш Дебеляк можем да прочетем в следващия брой на сп. „Страница“, отново в превод на Людмила Миндова – преводач, но и изследовател на поетиката му, и в чиято бъдеща книга "Другата Итака", която трябва да излезе до края на годината, са включени няколко есета за Киш. 

Художник на „Градина пепел“ е Кирил Златков, а редакторът ѝ и издател Георги Борисов прави паралел между Данило Киш и Йосиф Бродски – две големи писателски имена на съвремието.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Искам: Апокалипсис

В предишното предаване говорихме за времето, а днес е ред на неговия край. „И яви се на небето голяма поличба – жена, облечена в слънце; под нозете ѝ – месечината, а на главата ѝ – венец от дванайсет звезди....“ Така започва 12 глава от Откровението на Св. Йоан Богослов. Според редица изследователи тук се съдържа предсказание за мистериозната и оспорвана..

публикувано на 23.09.17 в 17:05

Куклен театър по Достоевски с премиера на фестивала „Пиеро 2017“

Десетото издание на Международния фестивал за куклен театър за възрастни „Пиеро” вдига завеса след броени дни в Стара Загора. От 24 до 29 септември там ще се съберат актьори от България и от още 7 страни – Испания, Русия, Словения, Унгария, Франция, Холандия и Чехия, за да покажат едни от най-добрите спектакли, създадени за възрастни, но със средствата на..

публикувано на 23.09.17 в 08:55
Изпращане на доброволците от Търново,1885 г. (вляво) и портрет на княз Александър Батенберг, 1886 г. – (фрагмент от картините на художника Антони Пиотровски)

Двама полски художници – основоположници на новото българско изобразително изкуство

Изложбата „Антони Пиотровски и Тадеуш Айдукевич“ от колекцията на Националната художествена галерия за първи път така цялостно и разнопосочно представя двамата полски художници, свързани с България. Нещо повече тези големи полски живописци имат особена роля за утвърждаването и приобщаването на българското изобразително изкуство към европейските..

публикувано на 22.09.17 в 14:05
Павел Койчев и Скулптурната група „Водна паша“ (2009 г.), разположени в малко езеро край с. „Осиковица”.

Среща с мъдреца на глобалната култура

Той взема участие на първото издание на Празниците на изкуствата „Аполония“, а сега – 33 години по-късно – се върна отново в Созопол, при това с награда. Мъдрецът на глобалната култура, както го нарича артистичния директор на фестивала Маргарита Димитрова, Павел Койчев получи наградата на Фондация „Аполония“ за изключителен принос в развитието на..

публикувано на 22.09.17 в 08:25
 Един от роботите-наблюдатели в българския пълнометражен анимационен филм

Влезте в „Зоотроп“

13-ото издание на Световния фестивал на анимационния филм във Варна тази година открои 13 български филма. Един от тях беше „Зоотроп“ – пълнометражната анимация на братята Сотир и Пенко Гелеви, която спечели наградата на Съюза на българските филмови дейци. В основата на анимацията лежи движението – физическо, социално и емоционално. Главни герои..

публикувано на 21.09.17 в 15:30