Данило Киш за грандиозния разпад на ценностите

На въпроса защо пише, Данило Киш отговаря – защото съм неудовлетворен от себе си и от света. Най-новата книга на български в превод на Людмила Миндова на големия писател е романът „Градина, пепел“, в който реалност и въображение са подчинени на невероятния му стил. Гледната точка е на детето, но основният герой е бащата – с присъствието и липсата му, времето – средата на ХХ век. Киш често пише като поет, казва Чарлз Симич по повод книгата. За всеки, който бе желал да разбере Киш, трудността идва от неговата уникалност, продължава Симич. 

А словенският поет Алеш Дебеляк счита Киш за герой, поради това, че според него централният въпрос за писателя на ХХ век е въпросът за лагерите – Освиенцим и ГУЛАГ едновременно, както и за цялостната линия на своя живот и своето творчество, с което Данило Киш представлява най-благородното проявление на балканското въображение. Впрочем дълго есе за Данило Киш на Алеш Дебеляк можем да прочетем в следващия брой на сп. „Страница“, отново в превод на Людмила Миндова – преводач, но и изследовател на поетиката му, и в чиято бъдеща книга "Другата Итака", която трябва да излезе до края на годината, са включени няколко есета за Киш. 

Художник на „Градина пепел“ е Кирил Златков, а редакторът ѝ и издател Георги Борисов прави паралел между Данило Киш и Йосиф Бродски – две големи писателски имена на съвремието.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Димитър Чернев

В памет на Димитър Чернев

Напусна ни един достоен и много уважаван театрален човек – театроведът и театрален критик Димитър Чернев (1955 - 2017). Димитър Чернев завършва театрознание във ВИТИЗ „Кр. Сарафов“ през 1981 година. Работи като драматург във Врачанския театър (1981 - 1982), като режисьор в Ансамбъла на Строителните войски (1982 - 1993) и като главен експерт в..

публикувано на 23.11.17 в 14:05

„Нидерландската дева” сред изгубените рицарски маниери на Европа

Още първият роман на съвременната холандската писателка Маренте де Моор „Нарушителят”, свързан с темата за емиграцията от Източна Европа, е оценен от читателите и критиката. Причината е не толкова в избора на темата, колкото в особеното очарование, което притежава разказвачката Маренте де Моор. То се дължи и според самата писателка на влиянието на..

публикувано на 23.11.17 в 11:20

Ар нуво

Галерия 2.0 представи за първи път в София своята извънредна лекция с гост-лектор Таня Ламаз от Франция. Тя е преподавател по история на изкуството и изнесе лекция на тема Ар нуво – сецесион . Със своя увлекателен разказ, Таня Ламаз отведе своята публика в едно неверояно пътешествие из Европа – Глазгоу, Олесун (Норвегия), Брюксел, Антверпен, Мюнхен,..

публикувано на 22.11.17 в 16:48
Сцена от спектакъла

„Черна комедия“ от Питър Шафър с премиера в „Армията“

Постановката по прочутата пиеса на големия английски драматург е дело на Иван Урумов. Действието се развива в лондонски апартамент, където една на пръв поглед обикновена авария в електрозахранването поражда куп смешни ситуации и неочаквани обрати. В историята „на тъмно“ са замесени привлекателен млад скулптор (Веселин Анчев), бъдещата му годеница..

публикувано на 22.11.17 в 14:05
Владимир Зарев

Излезе брой 3 на списание „Съвременник“

В поредния брой на списанието за литература и изкуство „Съвременник“ е поставен акцент върху американската литература, в раздел „Ателие“ е представен Хубен Черкелов – успешен художник в САЩ, а юбилеят на проф. Михаил Неделчев е отбелязан с текста „Четенето на Америка“. Причината е, че отпечатването на този и следващия брой се подпомага от малка частна..

публикувано на 22.11.17 в 13:20