Всичко е чудо

Четвъртък, 12 януари, от 23.00 часа

Предлагам Ви пиано изпълнения на Джордж Гершуин – най-популярния композитор на Америка, известен и като блестящ пианист. Заедно с прелюдиите, симфоничните творби, операта, музиката към филми, театрални спектакли и песните, които пише, Джордж Гершуин в краткия си, подобно метеор живот, е намерил време и да прави „записи“ и на механично пиано. Този уред, който и до днес смайва мнозина, въпреки, че вече сме привикнали към какви ли не технически чудеса. Музикалният инструмент, послужил като алегория в сюжетната линия в творби на Габриел-Гарсия Маркес, Кърт Вонигът, Никита Михалков, Хуан-Антонио Бардем, чичо на големия актьор Хавиер Бардем. На границата между 19 и 20 век механичното пиано е било скъпо удоволствие, последен вик на модата. Клавишите на пианото сами се движат, тъй да се каже – сами свирят, като се задвижват от механизъм, подчинен на въртящи се ролки със завита на руло перфорирана хартия. Перфорацията на хартията се прави от автоматично устройство, когато пианистът изсвирва на механичното пиано дадено произведение. И така – всеки изсвирен на механичното пиано тон има своя аналог, под формата на направена на точното място дупка, перфорация на хартията. С една дума – това е първичен вариант на МИДИ технологията в съвременните реални или виртуални електронни музикални инструменти, които групово или поединично могат сами да свирят. Принципът е същият, но вместо навита на руло хартия, като информация за запис и възпроизвеждане днес се използват електронни, цифрови данни и импулси. За щастие, перфорираната хартия, с изпълненията на Джордж Гершуин, през световни превратности и кризи е съхранена. И ето, че днес с помощта на специално конструирани преобразуватели, музиката на Гершуин оживява, благодарение на изработения към края на 20-ти век роял, „Ямаха – Дискклавир“. Дискклавирът на Ямаха превежда на свой език продупчената хартия и я изсвирва, прочита я, но със звук, адекватен на нашето време. Сто години се превръщат в миг.  И чуваме, сякаш е някъде наоколо, при нас, тук сред нас, Джордж Гершуин да свири точно в този миг.
„Всичко е чудо, бе казал навремето Федерико Фелини, просто, трябва да го забележиш“.

print Отпечатай
ВИЖТЕ ОЩЕ
Сцена от операта.

Шедьовърът на Пучини „Мадам Бътерфлай” отново на сцената на Ла Моне

Кореспондентът на програма „Христо Ботев” в Белгия - Милен Венков, споделя впечатленията си за новата постановка на „Мадам Бътерфлай” на сцената на Кралския театър Ла Моне в Брюксел. Продукцията е на новаторския датски колектив Hotel Pro Forma, поставил понятието „театър” в контекста на нови територии, заемащи пространството между конструкция и..

публикувано на 19.02.17 в 11:30
Ансамбъл L’Arpeggiata

Слава! Глория!

Посрещаме Ви с „Обичах те дълго” - изпълнение на ансамбъл L’Arpeggiata , което откриваме в албума Homo fugit velut umbra, „Пасакалия за живота”. Дискът съдържа пиеси на Стефано Ланди - италиански композитор и преподавател, певец, изпълнител на арфа, китара, теорба и орган. Роден е в Рим през 1587 година. Работи във Венеция и Падуа. Престоят в Северна..

публикувано на 19.02.17 в 08:00
Мартина Аройо

80 години от рождението на Мартина Аройо

За първи път за Мартина Аройо се заговаря след поредица нейни спектакли в операта на Цюрих, където работи в средата на 60-те. Цели 10 сезона тя е сред водещите сопрани на Метрополитън опера, Ню Йорк. Разбира се дори не си помислям да изброя останалите театри, където пее. За своите почитатели Мартина Аройо е предпочитана най-вече с партиите си в опери на..

публикувано на 18.02.17 в 08:00
Мичо Димитров

Цигуларят Мичо Димитров се завръща на родна сцена

На 12 февруари дългогодишният концертмайстор на Симфоничния радиооркестър в Хилверсум, Холандия Мичо Димитров обяви в социалните мрежи, че от 1 март тази година официално ще се завърне в България. Ето какво написа той: Получих покана, която приех и от 1 март 2017 г. ще бъда назначен като концертмайстор на Симфоничния оркестър на Държавна опера Пловдив..

публикувано на 17.02.17 в 14:45

„Аида” от Джузепе Верди, опера в четири действия (съдържание)

Либрето - Антонио Гисланцони Премиера -  24 декември 1871 година в Кайро Действащи лица: Фараонът на Египет (бас) Амнерис – негова дъщеря (мецосопрано) Аида – етиопска принцеса, робиня (сопрано) Радамес – египетски военачалник (тенор) Рамфис – върховен жрец (бас) Амонасро – цар на Етиопия (баритон) Действието се развива в Мемфис и Тива...

публикувано на 17.02.17 в 11:20