Всичко е чудо

Четвъртък, 12 януари, от 23.00 часа

Предлагам Ви пиано изпълнения на Джордж Гершуин – най-популярния композитор на Америка, известен и като блестящ пианист. Заедно с прелюдиите, симфоничните творби, операта, музиката към филми, театрални спектакли и песните, които пише, Джордж Гершуин в краткия си, подобно метеор живот, е намерил време и да прави „записи“ и на механично пиано. Този уред, който и до днес смайва мнозина, въпреки, че вече сме привикнали към какви ли не технически чудеса. Музикалният инструмент, послужил като алегория в сюжетната линия в творби на Габриел-Гарсия Маркес, Кърт Вонигът, Никита Михалков, Хуан-Антонио Бардем, чичо на големия актьор Хавиер Бардем. На границата между 19 и 20 век механичното пиано е било скъпо удоволствие, последен вик на модата. Клавишите на пианото сами се движат, тъй да се каже – сами свирят, като се задвижват от механизъм, подчинен на въртящи се ролки със завита на руло перфорирана хартия. Перфорацията на хартията се прави от автоматично устройство, когато пианистът изсвирва на механичното пиано дадено произведение. И така – всеки изсвирен на механичното пиано тон има своя аналог, под формата на направена на точното място дупка, перфорация на хартията. С една дума – това е първичен вариант на МИДИ технологията в съвременните реални или виртуални електронни музикални инструменти, които групово или поединично могат сами да свирят. Принципът е същият, но вместо навита на руло хартия, като информация за запис и възпроизвеждане днес се използват електронни, цифрови данни и импулси. За щастие, перфорираната хартия, с изпълненията на Джордж Гершуин, през световни превратности и кризи е съхранена. И ето, че днес с помощта на специално конструирани преобразуватели, музиката на Гершуин оживява, благодарение на изработения към края на 20-ти век роял, „Ямаха – Дискклавир“. Дискклавирът на Ямаха превежда на свой език продупчената хартия и я изсвирва, прочита я, но със звук, адекватен на нашето време. Сто години се превръщат в миг.  И чуваме, сякаш е някъде наоколо, при нас, тук сред нас, Джордж Гершуин да свири точно в този миг.
„Всичко е чудо, бе казал навремето Федерико Фелини, просто, трябва да го забележиш“.

ВИЖТЕ ОЩЕ

„Мария ди Роан“, опера в 3 действия от Доницети (съдържание)

Либрето: Салваторе Камарано. Първо изпълнение: 5 юни 1843 г. в Кертнертор театър, Виена. Действащи лица: • Рикардо, граф дьо Шале – тенор; • Енрико, Херцог ди Шеврьоз – баритон; • Мария, графиня ди Роан – сопрано; • Армандо ди Гонди – тенор; • Фиеско – бас. За операта „Мария ди Роан“ е 64-тата опера на Доницети и една от най-зрелите творби на..

публикувано на 17.08.17 в 10:00
Част от скицата на Н. Беста за „Вилиси“, публикувана в Gazzetta Musicale di Milano (1884 г.)

„Вилиси“, първата едноактна опера на Пучини (съдържание)

Либрето: Фердинандо Фонтана Първо изпълнение: 31 май 1884 г., Милано. Действащи лица: • Анна – сопрано; • Роберто – тенор; • Гулиелмо – баритон. Лесничеят Гулиелмо е поканил гости и празнуват годежа на дъщеря му Ана с Роберто. Момъкът е получил значително наследство и трябва да отиде до Майнц, за да го получи. Ана е тъжна, Роберто се опитва да я..

публикувано на 16.08.17 в 11:15

Барабанисти. Петър Славов

В поредицата предавания, посветени на барабанистите в джаза, предлагам на Вашето внимание звукозаписи с участие на Петър Славов , „Пъпеша“, както с обич го наричахме. В срещата ни звучат пиесите, с които легендарният български квартет „Джаз Фокус’65“ имаше изява на джаз фестивала в Монтрьо, Швейцария през 1967 година. Създаден от Клод Нобс (Claude Nobs)..

публикувано на 16.08.17 в 08:55

Класация за български песни „7 в 11” - гласувайте!

Всеки вторник от 11 часа по програма „Христо Ботев” с Диляна Трачева и Здравко Петров Всяка седмица предлагаме девет песни (седем класирани и две нови), за които да се гласува. Може да изберете до 7 песни, преди да завършите своето гласуване. Всяка седмица последните две песни отпадат и на тяхно място предлагаме нови две. Песента, стояла..

обновено на 15.08.17 в 12:08
Групата на Кинг Аишоба (Гана)

Най-доброто от „Аларма Пънк Джаз“ до края на август, че и след това

Заглавието е уловка, разбира се, защото най-доброто винаги предстои. Но все пак трябва да отдадем дължимото и на постиженията дотук. В края на пролетта имахме чудесна група от Гана на „Аларма Пънк Джаз“ , около която заформихме цял мини фестивал „АфроВизия“. Гостуваха ни и Eyot с пиесите от четвъртия си студиен албум, записван при Стив Албини в Чикаго...

публикувано на 14.08.17 в 17:10