Всичко е чудо

Четвъртък, 12 януари, от 23.00 часа

Предлагам Ви пиано изпълнения на Джордж Гершуин – най-популярния композитор на Америка, известен и като блестящ пианист. Заедно с прелюдиите, симфоничните творби, операта, музиката към филми, театрални спектакли и песните, които пише, Джордж Гершуин в краткия си, подобно метеор живот, е намерил време и да прави „записи“ и на механично пиано. Този уред, който и до днес смайва мнозина, въпреки, че вече сме привикнали към какви ли не технически чудеса. Музикалният инструмент, послужил като алегория в сюжетната линия в творби на Габриел-Гарсия Маркес, Кърт Вонигът, Никита Михалков, Хуан-Антонио Бардем, чичо на големия актьор Хавиер Бардем. На границата между 19 и 20 век механичното пиано е било скъпо удоволствие, последен вик на модата. Клавишите на пианото сами се движат, тъй да се каже – сами свирят, като се задвижват от механизъм, подчинен на въртящи се ролки със завита на руло перфорирана хартия. Перфорацията на хартията се прави от автоматично устройство, когато пианистът изсвирва на механичното пиано дадено произведение. И така – всеки изсвирен на механичното пиано тон има своя аналог, под формата на направена на точното място дупка, перфорация на хартията. С една дума – това е първичен вариант на МИДИ технологията в съвременните реални или виртуални електронни музикални инструменти, които групово или поединично могат сами да свирят. Принципът е същият, но вместо навита на руло хартия, като информация за запис и възпроизвеждане днес се използват електронни, цифрови данни и импулси. За щастие, перфорираната хартия, с изпълненията на Джордж Гершуин, през световни превратности и кризи е съхранена. И ето, че днес с помощта на специално конструирани преобразуватели, музиката на Гершуин оживява, благодарение на изработения към края на 20-ти век роял, „Ямаха – Дискклавир“. Дискклавирът на Ямаха превежда на свой език продупчената хартия и я изсвирва, прочита я, но със звук, адекватен на нашето време. Сто години се превръщат в миг.  И чуваме, сякаш е някъде наоколо, при нас, тук сред нас, Джордж Гершуин да свири точно в този миг.
„Всичко е чудо, бе казал навремето Федерико Фелини, просто, трябва да го забележиш“.

print Отпечатай
ВИЖТЕ ОЩЕ

Тосканини дирижира „Фалстаф“

През 2017 музикалният свят отбелязва подобаващо две годишнини свързани с едно име – Артуро Тосканини. Звучи почни като заклинание! Великият италиански местро е роден на 25 март 1867 година в Парма. Земният му път завършва в Ривърдейл – Ню Йорк през януари 1957 година. 60 години оттогава, а магията Тосканини действа безотказно! Записите на диригента..

публикувано на 25.03.17 в 09:10
Марко Бизли (в средата) с бароков инструментален ансамбъл.

Мартенски музикални дни: Концерт „SUD: Музика и мистерия на първичния звук“ – 25 март, от 19 часа

В събота, 25 март, в Доходно здание, Русе в рамките на фестивала „Мартенски музикални дни” от 19 часа ще имате удоволствието да чуете концерт „SUD: Музика и мистерия на първичния звук“ на италианският певец Марко Бизли , заедно с международно известния бароков инструментален ансамбъл в състав: Марко Бизли (вокал) Сефано Роко (архилютня, басова..

публикувано на 24.03.17 в 11:10
Гравюра от Еторе Тито (графика, 18 февруари, 1893 г.) на оригиналната продукция на операта „Фалстаф“ на Верди.

„Фалстаф” - лирична комедия в три действия (шест картини) от Джузепе Верди (съдържание)

Либрето: Ариго Бойто по комедията „Веселите уиндзорки” и комедийните интермедии на историческата хроника „Хенри ІV” от Уилям Шекспир. Световна премиера: 9 февруари 1893, театър „Ла скала” - Милано. Първо изпълнение в България: 10 февруари 1943 г., Софийска опера. Действащи лица: • Сър Джон Фалстаф - баритон • Форд - баритон • Алис Форд -..

публикувано на 24.03.17 в 11:00

ppIANISIMO навършва 20

Единственият музикален форум у нас за съвременна клавирна музика – ppIANISIMO отбелязва своя 20-годишен юбилей. Откриването ще се състои на 24 март от 19 часа в Първо студио на БНР с концерт на великолепните Анна Кристенсон и Аннастина Малм от Швеция. За да бъде атмосферата още по-празнична, тази година организаторите на фестивала предлагат разширена..

публикувано на 24.03.17 в 10:15

„Изпята поезия” в литературен клуб „Перото” на НДК

„Изпята поезия” се излъчва в националния ефир всяка неделя от 17 часа, а идеята предаването да бъде изнесено извън студиата на БНР този път принадлежи на директора на програма „Христо Ботев” Кирил Калев – човек на музиката и на словото. И така в 19 часа на 23 март в литературен клуб „Перото” на НДК, националната програма „Христо Ботев” прие редовните си..

публикувано на 24.03.17 в 09:00