Предлагам Ви пиано изпълнения на Джордж Гершуин – най-популярния композитор на Америка, известен и като блестящ пианист. Заедно с прелюдиите, симфоничните творби, операта, музиката към филми, театрални спектакли и песните, които пише, Джордж Гершуин в краткия си, подобно метеор живот, е намерил време и да прави „записи“ и на механично пиано. Този уред, който и до днес смайва мнозина, въпреки, че вече сме привикнали към какви ли не технически чудеса. Музикалният инструмент, послужил като алегория в сюжетната линия в творби на Габриел-Гарсия Маркес, Кърт Вонигът, Никита Михалков, Хуан-Антонио Бардем, чичо на големия актьор Хавиер Бардем. На границата между 19 и 20 век механичното пиано е било скъпо удоволствие, последен вик на модата. Клавишите на пианото сами се движат, тъй да се каже – сами свирят, като се задвижват от механизъм, подчинен на въртящи се ролки със завита на руло перфорирана хартия. Перфорацията на хартията се прави от автоматично устройство, когато пианистът изсвирва на механичното пиано дадено произведение. И така – всеки изсвирен на механичното пиано тон има своя аналог, под формата на направена на точното място дупка, перфорация на хартията. С една дума – това е първичен вариант на МИДИ технологията в съвременните реални или виртуални електронни музикални инструменти, които групово или поединично могат сами да свирят. Принципът е същият, но вместо навита на руло хартия, като информация за запис и възпроизвеждане днес се използват електронни, цифрови данни и импулси. За щастие, перфорираната хартия, с изпълненията на Джордж Гершуин, през световни превратности и кризи е съхранена. И ето, че днес с помощта на специално конструирани преобразуватели, музиката на Гершуин оживява, благодарение на изработения към края на 20-ти век роял, „Ямаха – Дискклавир“. Дискклавирът на Ямаха превежда на свой език продупчената хартия и я изсвирва, прочита я, но със звук, адекватен на нашето време. Сто години се превръщат в миг. И чуваме, сякаш е някъде наоколо, при нас, тук сред нас, Джордж Гершуин да свири точно в този миг.
„Всичко е чудо, бе казал навремето Федерико Фелини, просто, трябва да го забележиш“.
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..
Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”. В концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи. Повече от..
По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат..
В разговора с проф. Румен Кастелов акцентирахме върху многообразието, което предлага самата тема: новите стари автомобили, "придобивките" на века –..
Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg