Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Далечно

БНР Новини
Хелмут Рилинг
Снимка: helmuth-rilling.de / Michael Latz

Напразно всяка вечер аз поглеждам
във старата кутия за писма.
Не идва пликът бял със почерк нежен,
с любимо нежно име на гърба.

По коридора тръгвам много бавно
и в стаята си влизам много сам
и седнал до прозореца по навик
стоя във мрака, чакам теб, мълча.
И мисля дълго как отмина влака
и мисля дълго колко си далеч
и колко дни ще трябват на писмата ми
да стигнат до далечния адрес.

Прости ми, че така скърбя за тебе
не бива, знам, не бива, а боли
Прости ми, утре пак напразно ще погледна
в кутията за малкия бял плик.


Иван Пейчев, „Далечно”, от книгата му „Стихотворения”, издадена през 1948 година.

В българската забавна музика няма много песни по стихове на Иван Пейчев. Едната е „Адаптация”, написана върху стихотворението „Не си отивай”. С музика от Митко Щерев и изпълнение на Васил Найденов песента „Адаптация” от едноименния филм на режисьора Въло Радев стана любима на публиката през 80-те години на ХХ век. „Далечно” е другата известна песен, вдъхновена от поезията на Иван Пейчев с музика от Мария Ганева и изпълнение на Нели Рангелова.

В „Изпята поезия” днес предлагаме на Вашето внимание и Кантата № 134 от Йохан Себастиан Бах (Ein Herz, das seinen Jesum lebend weiss, BWV 134). Композиторът я създава през 1724 година в Лайпциг, където още през първата година на престоя си написва три дузини кантати, свързани с църковната служба. За основа на творбата служи преработена от Бах негова секуларна, светска кантата, която е написана в Кьотен върху думи на Кристиан Фридрих Хунолд с псевдоним „Менантес” - поет и либретист. Любопитното е, че Хунолд се е издържал и живеел единствено с писане на текстове, нещо необичайно за онази епоха. В Германия кантатният жанр е бил повод за различни спорове, предимно - естетически. Днес се знае, например, че кантатата „Господ е моят Крал”, 15 години след като е прозвучала за пръв път, вече е била демоде. Нерядко Йохан Себастиан е имал проблем и с числеността на музикантите и певците, наемани за изпълнението. Често пъти по финансови съображения изпълнителите са били по-малко на брой, независимо от желанието на композитора, а по-добрите инструменталисти и певци са имали и по-висока цена. При тези условия крайният резултат понякога е бил скромен. За щастие, имаме възможност да се насладим на майсторското изпълнение на „Бах Колегиум Щутгарт” под диригентството на Хелмут Рилинг и творбата на Йохан Себастиан Бах е представена в пълния си блясък.   
Би трябвало да сме благодарни на нашето време за това.
 
26 февруари от 17 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50