Една мъжка история

Автор:

Аз започна ли нещо, не го ли завърша и не ми ли остане време да се полюбувам на свършеното – все едно нищо не съм направил през тоя ден.

Това са думи на един от документалните герои от „Камъчета за спомен“. През 1985 година авторът Георги Василски слиза под земята заедно с миньорите, за да ги запише и да създаде документалната пиеса. Малко позабравена философия лъха от този документ на времето си, малко носталгична дори. Става дума за съвест, мъжество и как се става личност. Човек се калява на трудното.

Навън можем да имаме всичко, но в подземието имаме нещо, което ни обединява. Рисковете и големите трудности обединяват хората.  Страхът там долу избледнява, когато свършиш задачите си така, че да няма от какво да се срамуваш. Ако не се мобилизираш, за да работиш както трябва – ненужен си на обществото.

Единият от героите дори е герой на социалистическия труд. Но странно, в тази документална пиеса това не предизвиква иронична усмивка. Защото е история за смели и неспокойни мъжки сърца. А те са необходими на всяко време.

Всичко, за което съм се родил, си го имам. Имам си родина, имам си колектив, имам си и семейство. Дори там, под земята, можеш да си весел, да работиш и да си пееш и подсвиркваш.

Малко отживяла история, на пръв поглед, носи патос, който не е адекватен на днешния ни цинизъм. История, която разказва как се раждат и създават героите. И че героите трябва да са скромни и благодарни. И че като почвали камъчетата да падат, започвала да говори бялата тишина. И че не става ден да мине, друг да дойде, а става - като се влюбиш в професията си. История за мъже, които ги веят бури, премръзват, често са безпомощни, но искат да стигнат върха и да се задържат на него. И за смисъла да живееш така, че да оставиш нещо, да не си отидеш напразно. Да видиш бялата тишина и метър след метър да достигаш целта си.

Има смисъл да чуем „Камъчета за спомен“ отново.


ВИЖТЕ ОЩЕ
Фотоколаж: Теодор Иванов

282 дни преди премиерата

Продължавайки историите от Стъпка 9 метафорично конструираме чрез документално аудио едно друго конструиране - физическото на декорите за Да си паркираш колата в двора на Харвард . Освен съпоставка на представите на Израел Хоровиц с допустимото за камерната сцена в Народния театър, специално внимание отделяме на най-важната част от..

публикувано на 18.06.18 в 15:32

Балканите танцуват и сиртаки, и хоро в „Запазена марка Радиотеатър“

Седмица на балкански автори ще тече в периода 17-22 юни в рубриката „Запазена марка Радиотеатър“. Започваме от два часа след полунощ на 18 юни с добре познатия на българската публика Азис Несин с постановката „Ще подлудят човека“. Несин описва един мераклия за успех по втория начин, който тръгва да пише поръчкови статии, но накрая заради цялата си..

публикувано на 17.06.18 в 13:05

Хемингуей без промяна в „Промяна“

Ърнест Хемингуей, великият американски писател, един от най-ярките представители на „изгубеното поколение“ (израз на Гъртруд Стайн) – онова, преживялото Първата световна война, но само физически, не и психически. В „Промяна“ срещаме отново здравите мъжкари с крехка душевност на Хемингуей, които дават вид, че знаят какво (да) правят с живота си, а в..

публикувано на 16.06.18 в 08:50
Сцена от „Това НЕ Е Хамлет” с участието на Димитър Крумов и Иван Николов, режисьор Боян Крачолов

Екип „Драматургични форми” на програма „Христо Ботев“ с премиера в неделя, 17 юни, от 16 часа

Спектакълът „Това НЕ Е Хамлет” е поредната премиера на екип „Драматургични форми” (Радиотеатъра) , с която се утвърждава насочеността да се откриват и стимулират млади таланти за реализация в странното, но и толкова омагьосващо пространство на радиотеатъра. Прекрасен радиоспектакъл, дело на трима прекрасни млади хора – Боян Крачолов, Димитър Крумов и..

публикувано на 15.06.18 в 12:05
фотоколаж: Теодор Иванов

286 дни преди премиерата

Със Стъпка 9 поставяме началото на една малка тетралогия в аудиопътуването. 4 последователни Стъпки , които ще завършат с последните минути преди сценичната премиера на „Да си паркираш колата в двора на Харвард“, 4 Стъпки , в които няма да напускаме звуковата територия на Народния театър. Преди премиерата обаче проследяваме процеса по строене на..

публикувано на 11.06.18 в 12:25