В "Джаз клуб" представяме на вашето внимание изкуството на Кийт Джарет. Официално започнали през 1972 година със студийната продукция Facing You (ECM-1017), големият брой соло пиано изяви на Джарет представляват все още странна за слушателя, необичайна амалгама. Границите на неговия основан на джаза стил (ако изобщо стилът му има лимес) се простират между класическата и модерната музика, с преплитащи се влияния от рок и кънтри, мейнстрийм, спиричуъл.
Един от най-чувствителните, фини, инстантни композитори на сцената Джарет импровизира спонтанно, с различно от обичайното разбиране за този процес: тема, импровизация и отново – тема. Импровизацията за него е пълен с музикално-звукови изненади път. Дълъг път! Това той прави плавно, неусетно, но понякога и стряскащо рязко. С годините Джарет ни помогна да разберем, че една по детски чиста, лесна мелодия може да прерасне в мощен, чувствен, екстатичен спиричуъл или тържествен химн, както и че обичайното джаз музициране може да бъде следвано от бетовенова естетика и всичко това да звучи логично и добре. Слушайки Джарет може да доловим музикален полъх от Арт Тейтъм, Й.С.Бах, Бил Евънс, Шопен, Ахмад Джамал, Малер, Хиндемит, Брамс… Понякога при необичайно продължителните джаретови музикални странствания можем да очакваме и да получим тежка музикална импровизационна конструкция с устойчиви хармонични функции и техните прогресии върху кратки (понякога – азбучни) теми, които на финала сякаш политат и най-сетне… се смиряват, превръщат се в „бахови“ хорали. В дългия си творчески път Кийт Джарет има интерпретации на творби от Хендел, Бах, Моцарт. Те вероятно са били необходими като стъпало към реализацията на впечатляващия му проект: изпълнението и звукозапис на „24 прелюдии и фуги“ от Дмитрий Шостакович. С мисъл към Твореца, Джарет е имал нужда от Й.С.Бах при доближаването до пианото на Шостакович. Странно или не – живея с усещането за присъствие на баховия гений много повече в изпълнените от Кийт Джарет пиеси на Шостакович, отколкото при прочита му на творби от самия Йохан Себастиан!
В срещите ни имате възможност да чуете и музика от репертоара на Кийт Джарет заедно с неговия американски квартет (с Чарли Хейдън, Дюи Редмън, Пол Моушън), европейския квартет (с Ян Гарбарек, Пале Даниалсон, Йон Кристенсен), триото му с Гари Пийкок и Джак ДеЖонет, но и негови авторски пиеси, песни, изпълнени от самия Джарет като мултиинструменталист и… певец!
Добре дошли в "Джаз клуб" и Кийт Джарет, с когото Съдбата е дала шанс да сме заедно на тази земя.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg