Кийт Джарет

Четвъртък, 12 и 19 октомври, от 23.00 часа
Кийт Джарет
Снимка: личен архив

В "Джаз клуб" представяме на вашето внимание изкуството на Кийт Джарет. Официално започнали през 1972 година със студийната продукция Facing You (ECM-1017), големият брой соло пиано изяви на Джарет представляват все още странна за слушателя, необичайна амалгама. Границите на неговия основан на джаза стил (ако изобщо стилът му има лимес) се простират между класическата и модерната музика, с преплитащи се влияния от рок и кънтри, мейнстрийм, спиричуъл.
 Един от най-чувствителните, фини, инстантни композитори на сцената Джарет импровизира спонтанно, с различно от обичайното разбиране за този процес: тема, импровизация и отново – тема. Импровизацията за него е пълен с музикално-звукови изненади път. Дълъг път! Това той прави плавно, неусетно, но понякога и стряскащо рязко. С годините Джарет ни помогна да разберем, че една по детски чиста, лесна мелодия може да прерасне в мощен, чувствен, екстатичен спиричуъл или тържествен химн, както и че обичайното джаз музициране може да бъде следвано от бетовенова естетика и всичко това да звучи логично и добре. Слушайки Джарет може да доловим музикален полъх от Арт Тейтъм, Й.С.Бах, Бил Евънс, Шопен, Ахмад Джамал, Малер, Хиндемит, Брамс… Понякога при необичайно продължителните джаретови музикални странствания можем да очакваме и да получим тежка музикална импровизационна конструкция с устойчиви хармонични функции и техните прогресии върху кратки (понякога – азбучни) теми, които на финала сякаш политат и най-сетне… се смиряват, превръщат се в „бахови“ хорали. В дългия си творчески път Кийт Джарет има интерпретации на творби от Хендел, Бах, Моцарт. Те вероятно са били необходими като стъпало към реализацията на впечатляващия му проект: изпълнението и звукозапис на „24 прелюдии и фуги“ от Дмитрий Шостакович. С мисъл към Твореца, Джарет е имал нужда от Й.С.Бах при доближаването до пианото на Шостакович. Странно или не – живея с усещането за присъствие на баховия гений много повече в изпълнените от Кийт Джарет пиеси на Шостакович, отколкото при прочита му на творби от самия Йохан Себастиан!
В срещите ни имате възможност да чуете и музика от репертоара на Кийт Джарет заедно с неговия американски квартет (с Чарли Хейдън, Дюи Редмън, Пол Моушън), европейския квартет (с Ян Гарбарек, Пале Даниалсон, Йон Кристенсен), триото му с Гари Пийкок и Джак ДеЖонет, но и негови авторски пиеси, песни, изпълнени от самия Джарет като мултиинструменталист и… певец!
Добре дошли в "Джаз клуб" и Кийт Джарет, с когото Съдбата е дала шанс да сме заедно на тази земя.

ВИЖТЕ ОЩЕ
Патриция Копачинская

Патриция Копачинская - в очакване на „Грами”

Придвижвам се от един концерт към друг, но всички композитори са с мен на сцената. Като ангели са. Свиря Шьонберг, а там са Бах и Моцарт, и Бетовен. Всички са с нас. Една суперзвезда свири в София. Наричат я „музикален екстремист”, „дивото дете на класическата музика”, „босоногия ангел”, а тя е просто музикант. Не свири на „Страдивариус”, не е огромна..

публикувано на 16.01.18 в 09:30

Меценати, продуценти

Насочваме вниманието Ви към личности, които и в далечния 17-ти век, и в съвремието ни са в услуга на музикантите: меценати, импресарии, продуценти. Хора с предприемчивост, нюх за талантите, хора с пари или способни да намират средства, за да лансират известни и нови имена, да дават ход и да осъществяват музикални „проекти” (както се казва днес). Такава..

публикувано на 15.01.18 в 12:10
Борислава Танева

Музиката на Европа - проект на Софийската филхармония и Музикалната академия в София

На 2 януари започна цикъл концерти в камерна зала „България” и ще продължи до 30 юни. Всеки понеделник ще има концерт посветен на различна държава. Входът за концертите е безплатен. Има ред само в първия и последния концерт. Първият е от Естония, от която България поема европредседателството, а последният е от Австрия, която пък поема от нас ръководството..

публикувано на 15.01.18 в 09:30
Алберто Дзеда

Фламандската опера с почит към незабравимия диригент и музиковед Алберто Дзеда

Тази година традиционният новогодишен концерт на Фламандската опера е бил необичаен. Състоял се е на 6 януари в зала „Елизабет” в Антверпен и е бил в памет на покойния италиански диригент и изследовател Алберто Дзеда (2 януари 1928 – 6 март 2017), посветил почти цялата си кариера на творчеството на Джоакино Росини. Първоначалната идея е била събитието да..

публикувано на 14.01.18 в 13:30
Сцена от операта „Фалстаф”

Прочутият австриец Кристоф Валц постави последния оперен шедьовър на Верди - „Фалстаф” в Антверпен

Кореспондентът на „Неделен следобед” в Белгия - Милен Венков, споделя впечатленията си от предновогодишната продукция от сезона на Фламандската опера в Антверпен. Постановката на „Фалстаф” е на известния австрийски актьор Кристоф Валц, двукратен носител на две от най-престижните филмови награди – Оскар и Златен глобус. Валц се завръща в ролята на..

публикувано на 14.01.18 в 12:00