Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Радиото

БНР Новини
Снимка: pixabay.com

Към края на първото десетилетие на най-новия ни век се състоя премиера на очарователен филм, който изглеждаше да бъде печеливш, интересен, потребен на онези, за които е бил предназначен - поколението, отъждествявано с апогея на рок музиката, а защо не - и неговите наследници. Това е филмовата продукция The Boat That Rocked, в буквален превод „Корабът, който свиреше рок”, „рокираше”, тъй да се каже. По планетата филмът е представян с различни заглавия: В САЩ името е „Пиратско радио”, „Радио рок революция” - в Германия, във Франция – „Добро утро, Англия”. Българското заглавие е кратко и ясно: „Рок радио”. Филмът, по сценарий и режисура на Ричард Къртис в комедиен план описва времето на пиратските радиостанции във Великобритания, които нелегално са излъчвали рокмузика, посрещана зле от по-възрастните хора /не всички/ и почти официално обявена за „зло” от властите и държавната радиостанция на Острова. Факт, чието доказателство е безспорно, имайки предвид оскъдното присъствие на рок изпълнения и песни в програмите на Би Би Си между 1962-ра и 1968-ма година. Не, че по същото време в България и Българското радио бе по-различно, но все пак, там, където тази музика се е създавала, е нормално да й се обърне повече внимание. Но не. Така в радиопрограмите са останали встрани Ролинг Стоунс, Джими Хендрикс, Кинкс, Ху и цяла плеяда техни колеги, за да сполети тази съдба по-късно и четиримата от Лед Цепелин... Нещо повече, заради огромния, масов интерес към новата музика от страна на слушателите, правителството повежда война с пиратските радиа и нелегалното разпространение на рок музиката чрез радиоефира. А легално разпространение няма… След упорита борба остава само една радиостанция, излъчваща денонощно рок. Намирала се е на изоставен навътре в Северно море кораб, откъдето са провеждани радиоемисиите. След различни прокламации и заплахи се стига до приемане на законов /!?/ текст, който забранява нерегламентираното радиоизлъчване по крайбрежието, защото... това заплашва радиовръзките с рибарските морски съдове, движещи се наоколо. Накрая, корабът - платформа за нова музика е потопен. „Вражеското” пиратско радио замлъква. Завинаги. История, по-близка до реалната истина, отколкото мечтата.

Няколко десетилетия по-късно, тези събития, оказва се, вълнуват единици у нас и по света. Прагматизмът днес е взел връх над емоцията, сантимента, рок носталгията (ако изобщо има някъде такава). С вложените в него 50 милиона долара и възвърнатите с мъка 36, филмът „Рок радио” в бившите рок-обетовани земи е финансов провал. Не намира достатъчно публика. „Няма хора”, казва един анекдот. От друга страна „обществото прощава на престъпника, но не и на мечтателя”, според Уинстън Чърчил. Започвам да разбирам: в наши дни „Рок радио” може  да послужи само за събуждане на някой-и-друг спомен у навлезлите в чаровна възраст почитатели, живели в зората и зенита на неподправения, потънал в дълбините самобитен рок.

P.S.  
Днес в дигиталния безкрай срещаме и радиостанции, (някои от тях - 83 годишни), неусетно придобили силуета на стария корсар: онова Рок радио.
Кръгът се затваря.
Вселената се разширява.

неделя, 21 януари от 17 часа




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50
Антонина Бонева

Concertissimi с Антонина Бонева и нейните ученици

По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..

публикувано на 21.04.24 в 09:05