Музика: Жюл Масне
Либрето: Луи Гале
Първо изпълнение: Опера Гарние, Париж, 16 март 1894
Действащи лица:
Таис, куртизанка - сопран
Атанаел, млад монах-отшелник - баритон
Нисиас, млад александрийски благородник - тенор
Палемон, възрастен монах, водач на отшелниците - бас
Кробил, прислужница на Нисиас - мецосопран
Миртал, прислужница на Нисиас - мецосопран
Албина, игуменка - мецосопран
Слуга на Нисиас - бас
Чародейка - сопран
Монаси - трима тенори и двама баси
Действието се развива в Египет през IV век от н.е.
Първо действие
Първа картина
В пустинята, близо до брега на Нил. Младият монах Атанаел се връща при своите другари – монасите-отшелници, след като е посетил родния си град Александрия. Той е отвратен от покварата, която цари в града. Според него там тържествува Сатаната, а за всичко е виновна прекрасната куртизанка Таис, която развращава младежите. Атанаел признава, че когато е бил по-млад, почти се е поддал на нейните изкушения, преди да се обърне към истинския Бог. Сега монахът много иска отново да отиде в Александрия и да спаси душата на Таис, като я изтръгне от ръцете на дявола, но игуменът Палемон му казва, че не бива да се намесва в светските дела. По-добре да помисли за собствената си душа. Преди да заспи, Атанаел се моли, но в съня му отново се явява Таис в много еротична сцена. Той приема това като знак от Бога, че трябва да отиде в града и да спаси душата на куртизанката. Въпреки увещанията на Палемон, Атанаел напуска манастира.
Втора картина
Александрия. Атанаел пристига в луксозния дом на стария си приятел Нисиас, който го посреща с отворени обятия. Нисиас разкрива, че в момента е любовник на Таис - откупил е компанията й за седмица и това е последният им ден заедно. Атанаел много го развеселява с информацията за мисията си. После младият аристократ му казва, че Таис има представление и скоро ще пристигне. Нисиас заповядва на две млади и красиви робини - Кробил и Миртал, да помогнат на Атанаел да се измие и преоблече за вечерята с Таис. Младите жени забелязват колко привлекателен е монахът, въпреки дрипите и грубото му поведение.
Атанаел се моли душата му да е въоръжена срещу изкушението. Идват гостите, сред които е прекрасната Таис, обожавана от всички - най-красивата жена в града.
За малко тя остава насаме с Нисиас и простодушно, но и малко сантиментално му припомня, че това е последната им среща - седмицата, която той е платил, вече свършва. Тъй като разговорът на Таис и Нисиас звуча доста цинично отстрани, Атанаел се смее. Куртизанката е поразена от облика му. Нисиас я уведомява, че монахът е дошъл, за да я направи християнка, а Атанаел веднага й казва какво проповядва: умъртвяване на плътта и покаяние. Тя отговаря: „Какво те прави толкова суров? Човекът е създаден за любов”. Всички гости се присъединяват към Таис и приканват Атанаел да се весели. Тъй като всъщност го подиграват, Атанаел избухва, заявявайки, че ще отиде в дома на Таис, за да й донесе спасение. Буквалната заплаха със спасение разгневява куртизанката и тя започва да сваля дрехите си, за да демонстрира любовта и красотата, покровителствани от богинята Венера, в целия им блясък. Шокиран, Атанаел избягва, а Таис триумфира с предизвикателството: „Ще посмееш ли да дойдеш при мен, ти, който не зачиташ Венера!”
Второ действие
Първа картина
В дома на Таис, след празничната вечеря у Нисиас. Останала сама, Таис се чувства уморена от безцелния живот на актриса и куртизанка. Тя моли огледалото си да я увери, че винаги ще бъде красива. Най-големият страх на девойката е, че ще изгуби своята привлекателност, затова тя моли единственото божество, на което е благодарна - богинята на любовта Венера, за вечна младост и красота. Тогава пристига Атанаел. Техният дует представя емоционалната им битка. Монахът е уверен и спокоен, но и горд и високомерен. Той предлага на Таис любов, непозната и нова за нея. „Малко си закъснял” - надсмива му се тя, „познавам всички форми на любовта”. Но когато той започва да говори за вечния живот на душата й, тя е поразена - думите му проникват дълбоко в съзнанието й и тя го моли да й разкаже повече за този нов вид любов. Изведнъж монахът усеща непреодолимо физическо привличане към куртизанката. В този момент двамата едновременно отправят молитви: той - към християнския Бог, за да устои на нейните изкушения; тя - към Венера в съблазнително заклинание. Неочаквано той хвърля разкошните дрехи, дадени му от Нисиас и казва на Таис, че е дошъл от пустинята, за да осъди нейния начин на живот. За монаха такъв живот е по-скоро смърт. Таис е уплашена - тя казва, че няма вина за това, че е красива и го моли за милост. Атанаел отново й предлага вечен живот и тя като че ли започва да се съгласява. Но точно тогава се чува страстната песен на Нисиас, който е дошъл за последната си любовна нощ с Таис. Куртизанката отпраща любовника си, но заповядва и на Атанаел да си върви - тя трябва да остане сама, за да обмисли всичко. Изпадайки в истеричен смях, девойката възкликва: „Ще си остана Таис – куртизанката!”. Но всъщност вече е готова за трансформация. Нейните размисли, след като е останала насаме със себе си, са отразени в знаменитата оркестрова „Медитация” - може би най-популярната страница от цялото творчество на Жюл Масне с великолепно цигулково соло.
Втора картина
Атанаел е прекарал цялата нощ на стълбите пред дома на Таис. Отдалеч се чуват отзвуци от веселия нощен празник в Александрия, който е към края си. А трансформацията на Таис е факт. Тя излиза от дома си, решена да тръгне с Атанаел и да води отшелнически живот в отдалечен манастир. Той й заповядва да изгори къщата и всичко в нея - това богатство е натрупано чрез грехове. Таис е съгласна, но го моли да й остави само една вещ - малка статуетка на Ерос, бога на любовта. Според нея Ерос не е виновен за това, че тя е тръгнала по грешен път - вината е нейна, че не е разбрала посланието на Ерос за това какво е любовта. Но когато Атанаел разбира, че статуетката е подарък от Нисиас, той я хвърля на земята и я счупва. Таис му се подчинява и е готова да го следва. Идват Нисиас и неговите приятели, които все още са във вихъра на веселието. Младият аристократ е спечелил много пари на комар и е дошъл в дома на Таис, за да отпразнува късмета си. Когато виждат любимата си актриса и куртизанка, преоблечена в скромна вълнена туника, всички изпадат в ярост: как така някакъв монах ще отведе в пустинята тяхната царица на любовта и красотата? Пияната тълпа напада Атанаел, но благородният Нисиас отвлича вниманието на гневните александрийци като започва да хвърля монети сред тях. Таис и Атанаел успяват да избягат. Преди това те са запалили къщата - домът на куртизанката е обхванат от пламъци.
Трето действие
Първа картина
Таис и Атанаел вървят през пустинята към женския манастир. Монахът е принудил девойката да върви през пясъците без вода и храна, за да изкупи греховете си. Бедната Таис е напълно изтощена и измъчена. Отначало Атанаел е суров с нея - животът на светица изисква умъртвяване на плътта. Но после той забелязва колко са изранени краката й и сърцето му се изпълва със съчувствие. Двамата стигат до един оазис и спират, за да си починат. Атанаел отива да потърси вода и храна за Таис, а тя отправя благодарствена молитва към християнския Бог. Идва монахът с вода и плодове на девойката. Следва прекрасен дует, изпълнен с нежност един към друг. В този момент двамата за първи и последен път са в пълна емоционална хармония. Чувствата им се срещат само за миг, преди пътищата им отново да поемат в различни посоки: Таис отива към духовното извисяване, докато Атанаел се отдава на плътската си любов към нея. След малко монахините от близкия манастир идват при тях и Атанаел поверява Таис на игуменката. Девойката нежно се прощава със своя духовен водач: „Сбогом, отче, ще се срещнем в небесния град... ”. Нито веднъж, през цялото време откакто са се запознали, тя не е произнесла името на Атанаел. Той проследява с поглед отдалечаващите се монахини и изведнъж ясно осъзнава, че е безнадеждно влюбен в най-прекрасната жена на света - Таис, и че повече никога няма да я види.
Втора картина
Вечер в мъжкия манастир край Александрия. Времето е бурно. Игуменът Палемон отбелязва, че Атанаел се е върнал от пътешествието с Таис преди 20 дни и оттогава не е хапвал нищо и не е пийвал и глътка вода. Атанаел признава на духовния си водач, че страстно желае Таис - физически. Палемон горчиво съжалява, че изобщо му е позволил да излезе от манастира и да ходи в Александрия. Изтощен и измъчен, Атанаел заспива, но в съня му го посещават тревожни видения. Най-напред му се явява Таис в най-еротичен и съблазнителен вид - точно както при първата им среща. Но след малко видението избухва в странен смях, гласът на Таис става все по-висок и пронизителен... А след това тя изчезва, но Атанаел чува други гласове, които му съобщават, че Таис умира. Той скача от леглото и се втурва навън в бурята, за да отиде в женския манастир.
Трета картина
В манастира монахините се молят, тъй като Таис умира. Три месеца тя е умъртвявала плътта си, за да спаси душата си - точно както я е съветвал Атанаел. Сега новите й приятелки, начело с игуменката я оплакват като най-свята от всички тях светица. Измъчен, Атанаел успява да стигне до манастира за последна среща с любимата, но двамата отново принадлежат към различни светове. Таис вече е умиротворена и очаква срещата с небесния Рай. Тя с благодарност си спомня за пътя с Атанаел и за това как неговите думи са спасили душата й. А той отчаяно се опитва да я убеди, че има една-единствена любов и това е земната любов между две човешки същества. „Върни се в света на насладата, бъди моя!” - моли монахът. Но душата на Таис вече е поела пътя към небето, тя не го чува. Изпаднала в религиозен екстаз, бившата куртизанка вижда небето с ангелите и самия Бог да се отваря пред нея. Атанаел остава сам, напълно съкрушен и отправя към небето агонизиращ вик - молба за милост.
През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата сграда на Операта в началото на 70-те години на ХХ век, дните прерастват във Фестивал на оперното и балетното изкуство (ФОБИ) – едно от най-значимите музикални събития на България. Тазгодишното,..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола,..
В епизод 569 "Трамвай по желание" сглобява пълната картина на творческо-житейския тандем Дарина Янева - Андрей Янев. В разгара на лятото радиозрителите..
Какви са ползите от това да прекарваш част от времето си в гората. Японският автор Цин Ли ги е формулирал толкова точно, че в Страната на изгряващото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg