Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Софийската национална опера и балет – поглед отвътре

| обновено на 23.04.18 в 15:32 БНР Новини
Костюмите за операта „Борислав“ от Маестро Георги Атанасов (както и за още много други постановки) са създадени от Християна Михалева-Зорбалиева.
Снимка: operasofia.bg/Светослав Николов

Артистите от Националната опера и балет тръгват на турне. На 27 април в Полша  те ще представят операта  „Княз Игор“ от Бородин. От 12 до 23 май ги очаква предизвикателството и удоволствието от срещата  с публиката на Болшой театър в Москва. На най-престижната сцена в руската столица трупата на Софийската опера и балет ще представи в няколко вечери операта от Любомир Пипков „Янините девет братя“ под диригентството на Жорж Димитров, оперната тетралогията на Вагнер „Пръстенът на нибелунга“: Рейнско злато, Валкюра, Зигфрид и Залезът на боговете - под диригентството на Ерих Вехтер, както и балета „Корсар“ от Адолф Адам с диригент Борис Спасов.
Освен да пожелаем успех на талантливите български артисти на чуждите сцени сега, броени дни преди  началото на гастрола, бихме могли да отправим един поглед отвътре към Националната опера и балет. Срещаме ви с художничката Християна Михалева – ръководител отдел „Костюми“ в Операта.

”Много красиви костюми, истинско пиршество на сетивата”- пишат критиците за работата на Християна Михалева по костюмите на балета „Баядерка”.
За себе си тя споделя, че е  завършила  специалност „Мода” в НАТФИЗ „Кр.Сарафов“, а след това защитава и магистърска степен към Национална Художествена Академия, специалност „Костюмография“. В Националната опера и балет е вече повече от 8 години, където работи като Ръководител отдел „Сценичен костюм“.
Християна Михалева е художник –проектант на постановките „Кармен-сюита” (хореография и режисура Алберто Алонсо, асистент Соня Алонсо),”Баядерка” (хореография Мариус Петипа, постановка Павел Сталинский), „Цигански барон” – под режисурата на  академик Пламен Карталов,  ”Страната на усмивките” – режисьор  Вера Петрова.
За работата си при постановките „Баядерка „ и „Страната на усмивките” художничката получава отлична оценка, както от публиката така и от критиката: „Пищни облекла без бутафория, с изключителна прецизност и впечатляваща красота…“
Михалева работи и по проектите: „Американски балет за България” -съвместна продукция с Национална опера и балет от самото начало на инициативата, участвайки както с авторски костюми към постановките -„Вардар”, ”Скрябин-Квартет” - хореография Момчил Младенов,”Па де дъо-Чейковки” - хореография Джорж Баланчин, постановка Даяна Уайт, така и като асистент-художник по костюмите към постановките ”Шехерезада”- хореография Катрин Паузин, ”Concerto Barocco” - хореография и костюми Джорж Баланчин, постановка Даяна Уайт, ”In the middle, somewhat Elevated”, хореография, костюми, сценография на Уилям Форсайт, постановка Катрин Бенетс, ”Тhe Concert”, хореография Джером Робинс, постановка Киплинг Хюстън, с автор на костюмите - Айтрийн Шараф.
Можете да се на насладите на резултата от работата на Християна Михалева като художник  по постановките на опери за деца: „Вълшебната флейта”, ”Мечо Пух”, ”Шегобишко на острова на чудесата”  и на балета за деца „Цветята на малката Ида.
Християна Михалева е фина млада жена, която предпочита да не говори за себе си. Ала топлотата, с която разказва за съвместната работа с колегите си и за процеса на създаване на авторските костюми за героите в оперни и балетни спектакли, разкрива красноречиво за нас слушателите една друга магия на Операта. Магията, на която е подвластен само талантливият човек.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

За скандалната пиеса на Иван Теофилов – 60 години по-късно

Скандалната навремето пиеса на Иван Теофилов "Поетът и планината" (1963) излиза за първи път като текст 60 години по-късно, като в книгата освен пиесата е отразена и нейната история.  Публикувани са отзиви, рецензии и цялата съпътстваща разгромяваща театралнокритическа рецепция, както и спомени на създателите на спектакъла с режисьор Леон Даниел...

публикувано на 25.04.24 в 17:55

Серия от лекции за тялото в киното с водещ Николай Колев

Движенческата лаборатория "Ход" е пространство, ръководено от Цвета Дойчева. В нея се провеждат работилници, посветени на танца и движението. Сега там тече цикъл лекции на Николай Колев, които преминават по-скоро като разговори на тема "Тялото в киното".  "Еросът и порастването – филми с инициация" беше темата на първата лекция. Сега предстои втората..

публикувано на 25.04.24 в 17:29

Офорти на варненски ученици по рисунки на Владимир Димитров-Майстора

Как изглеждат рисунки на Владимир Димитров-Майстора през очите на ученици от специалност "Изящни изкуства" в Националното училище по изкуства "Добри Христов" в град Варна? За това разказват художникът Георги Кенаров и неговите ученици – Виктория Стоянова, Клементина Савова и Мария Бузева. В Градската художествена галерия "Борис Георгиев" в..

публикувано на 25.04.24 в 17:15

Весела Ножарова: Българският артпазар все още не е регулиран

В сянката на пандемията един лозунг започна да се издига сред хората – "Купувайте изкуство от живи художници, на класиците пари не им трябват". Тази фраза, която бързо придоби популярност, отразява желанието на обществото да подкрепи съвременните творци, да им осигури възможност за развитие и признание. Но как да разпознаем съвременен талант, който..

обновено на 25.04.24 в 12:50

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53