319 дни преди премиерата

Фотоколаж: Теодор Иванов

Събитията, обект на тези звукови снимки, са разположени в две години, но разстоянието във времето между двете звукозаписни сесии е всъщност няколко седмици, в които обаче попадат Коледа 2016 и посрещането на Новата 2017 година. Двата записа с Валентин Ганев в ролята на Байрън Уелд са на 13. 12. 2016 и  12. 1. 2017., но тъй като целта им е една – създаване на втората сюжетна линия на Да си паркираш колата в двора на Харвард, ги обединихме в една стъпка от нашия Процес на правенето на една пиеса. Тази линия, линията на Byron Weld - Вальо Ганев и втора сюжетна линия в конструкцията на пиесата, е чисто аудио. И в сценичната постановка на пиесата, и в радио версията, разбира се.

Джейкъб Бракиш - Стоян Алексиев слуша редовно по радиото музикалното предаване на Байрън Уелд.

Мястото на записите с Вальо Ганев е 5 студио на БНР, едно наскоро ремонтирано и сравнително малко студио, което е достатъчно голямо и същевременно достатъчно малко, за да ни помогне да изградим образа на едно малко и затворено въображаемо място – радио студио, разположено в кабината на корабче, плаващо във водите на Глостър, Масачузетс, Кейп Ан. Радиото се казва 01930 WGLO FM. Байрън е единственият водещ и единственият човек на корабчето. Човекът – радио.

В кратките инструкции към първата поява на Байрън в пиесата Израел Хоровиц, освен изричното указание за наличието на категоричен северно-масачузетски акцент, на който обърнахме внимание в Малки обстоятелства, описва гласа му така: „Този глас е самата есенция на т.нар. кошмарни водещи ... той се препъва и забива. Представлява  истинска симфония на горни носови крякания и квичене, съчетани с нацепени на трески тембри на забележително напреднала възраст; години на мизерия; цял един живот, изпълнен с неудовлетворение.”

Решението на Гаро Ашикян и актьорското присъствие на Вальо Ганев маркират стилистично тази посока, без да я изследват в хиперболизиран вариант. Както това заяви в Точка на тръгване, когато за първи път стана дума за радиоводещ от корабче, Гаро се насочва към образа на един колоритен тип, маниак, от някаква полупиратска схема.

В последната снимка, Внимание!, в последната снимка единият от авторите на този проект, освен че прави откриване и закриване и става разказвач, поема и четвърта функция: Главен Герой. Да добавим и фотоколажа с Вальо Ганев, който виждате горе.

Линията на Байрън Уелд поставя и още един голям артистичен въпрос: Suddenly, DEAD AIR: SILENCE. Какво се крие зад тази ремарка на Израел Хоровиц?

English translation of Picture 17 / Превод на английски на Снимка 17

English translation of Picture 19 / Превод на английски на Снимка 19




























Към главния проект

ВИЖТЕ ОЩЕ

Шансът и ефектът на мултилингвистичните разследвания

Този фичър в 2 части е продукт на журналистическо разследване, извършено в напрегната и сложна ситуация. То събра фрагментите на казус, който се разви на особено чувствителна и драматична територия - семейство с   2 деца, чиято майка е гражданин на една държава, а чийто баща е гражданин на друга. Неговата предистория е история за една любов,..

публикувано на 17.08.18 в 10:20

Най-сложната приказка на Оскар Уайлд като поп опера

„… Всяка вечер младият рибар излизаше в морето и хвърляше мрежите си във водата. Когато вятърът духаше откъм сушата, той не хващаше нищо или хващаше съвсем малко, защото това бе гневен вятър с черни крилe и бурни вълни се издигаха срещу него. Но когато вятърът духаше към брега, рибите идваха от дълбините, оплитаха се в мрежите му и той ги..

публикувано на 15.08.18 в 15:32

Аудиото Цитаделата – връх в арт продукцията на БНР

Когато пиша рецензия за предстояща фм радиопиеса за bnr.bg, обикновено се опитвам да не създавам прекалено големи очаквания, прекалено голяма кошница за надеждите на слушателите, че срещата с драматургичното аудио изкуство ще е сериозна, естетски издържана и запомняща се. Дори поради простия факт, че слушането на радио фм, даже с апаратите от 21 век, не..

публикувано на 14.08.18 в 16:10

„Коприна” на Алесандро Барико – романът като музика

„Коприна” на Алесандро Барико – италианския писател, преподавател по творческо писане, киносценарист, драматург, режисьор и музикант, е книга, която оставя без дъх. Оставя без дъх и заради историята, която разказва, и заради езика, с който разказва. Език музикален: ако решим, че музиката, тази хармония на сферите, е заедно с това и повторение с..

публикувано на 12.08.18 в 17:25

Диамантите на белгийската огърлица

Мишел де Гелдерод и Морис Метерлинк са представени с общо 6 пиеси през идващата седмична панорама на „Запазена марка Радиотеатър“. Тъй като се очертава това да е една от последните нощни театрални седмици по програма „Христо Ботев“, слушайте тези необичайни и много добре направени аудиоадаптации на едноактни и пълнометражни драматургични текстове, които..

публикувано на 12.08.18 в 09:35