Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

319 дни преди премиерата

БНР Новини
Фотоколаж: Теодор Иванов

Събитията, обект на тези звукови снимки, са разположени в две години, но разстоянието във времето между двете звукозаписни сесии е всъщност няколко седмици, в които обаче попадат Коледа 2016 и посрещането на Новата 2017 година. Двата записа с Валентин Ганев в ролята на Байрън Уелд са на 13. 12. 2016 и  12. 1. 2017., но тъй като целта им е една – създаване на втората сюжетна линия на Да си паркираш колата в двора на Харвард, ги обединихме в една стъпка от нашия Процес на правенето на една пиеса. Тази линия, линията на Byron Weld - Вальо Ганев и втора сюжетна линия в конструкцията на пиесата, е чисто аудио. И в сценичната постановка на пиесата, и в радио версията, разбира се.

Джейкъб Бракиш - Стоян Алексиев слуша редовно по радиото музикалното предаване на Байрън Уелд.

Мястото на записите с Вальо Ганев е 5 студио на БНР, едно наскоро ремонтирано и сравнително малко студио, което е достатъчно голямо и същевременно достатъчно малко, за да ни помогне да изградим образа на едно малко и затворено въображаемо място – радио студио, разположено в кабината на корабче, плаващо във водите на Глостър, Масачузетс, Кейп Ан. Радиото се казва 01930 WGLO FM. Байрън е единственият водещ и единственият човек на корабчето. Човекът – радио.

В кратките инструкции към първата поява на Байрън в пиесата Израел Хоровиц, освен изричното указание за наличието на категоричен северно-масачузетски акцент, на който обърнахме внимание в Малки обстоятелства, описва гласа му така: „Този глас е самата есенция на т.нар. кошмарни водещи ... той се препъва и забива. Представлява  истинска симфония на горни носови крякания и квичене, съчетани с нацепени на трески тембри на забележително напреднала възраст; години на мизерия; цял един живот, изпълнен с неудовлетворение.”

Решението на Гаро Ашикян и актьорското присъствие на Вальо Ганев маркират стилистично тази посока, без да я изследват в хиперболизиран вариант. Както това заяви в Точка на тръгване, когато за първи път стана дума за радиоводещ от корабче, Гаро се насочва към образа на един колоритен тип, маниак, от някаква полупиратска схема.

В последната снимка, Внимание!, в последната снимка единият от авторите на този проект, освен че прави откриване и закриване и става разказвач, поема и четвърта функция: Главен Герой. Да добавим и фотоколажа с Вальо Ганев, който виждате горе.

Линията на Байрън Уелд поставя и още един голям артистичен въпрос: Suddenly, DEAD AIR: SILENCE. Какво се крие зад тази ремарка на Израел Хоровиц?

English translation of Picture 17 / Превод на английски на Снимка 17

English translation of Picture 19 / Превод на английски на Снимка 19




























Към главния проект



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15