Тази събота с любезното съдействие на Европейския съюз за радио и телевизия предлагаме един от най-новите документални записи на „Валкюра“ – втората и най-популярна опера от тетралогията „Пръстенът на нибелунга“, осъществен в зала „Херкулес“ в Мюнхен на 8 февруари тази година. На пулта на СО на Баварското радио е англичанинът Саймън Ратъл, партиите на Зигмунд и Зиглинде изпълняват звездите Стюарт Скелтън и Ева-Мария Вестбрук, Хундинг е изтъкнатият американски бас Ерик Халфарсън (желан гост на фестивала в Байройт), а Вотан и Брюнхилде са британският бас-баритон Джеймс Ръдърфорд и шведката Ирен Теорин, утвърдили имената си на европейските сцени с по няколко Вагнерови роли.
През пролетта и лятото на 2007 Саймън Ратъл направи фурор с най-реномирания световен оркестър, чийто главен диригент беше тогава – Берлинската филхармония, с „Валкюра“ на Великденския фестивал в Залцбург и фестивала в Екс-ан-Прованс. Амбициозният проект, спонсориран от двата фестивала, бе започнал година преди това – с „Рейнско злато“, за да продължи с останалите две опери от тетралогията през 2008 и 2009. По онова време Берлинските филхармоници не бяха свирили Вагнеровите опери от 60-те години на ХХ век (епохата на Караян), но съвсем не се наложи да чакат толкова за следващата им изява с „Валкюра“ – още през май 2012 в залата на Филхармонията в Берлин Ратъл отново дирижира концертно изпълнение на втората част от знаменитата Вагнерова тетралогия. В едно от многобройните интервюта с големия британски диригент на въпрос за Вагнер той отговаря, че „когато слушате тази музика почти винаги имате нужда от психиатър и в известни отношения тя ви разболява, но рано или късно всеки успява да усети наркотичния ефект на Вагнеровото творчество – и вече не е в състояние да устои на опияняващия му ефект“. Попитан дали харесва Вагнер, Ратъл убедено отговаря „да“, но веднага добавя – „само музиканта“. И признава, че с годините му е все по-трудно да интерпретира Вагнерови творби, особено след като е прочел доста материали и книги за великия немски автор. „По всичко личи, че той трябва да е бил ужасен човек… И бих предпочел да игнорирам всичко, написано от самия Вагнер за евреите и антисемитизма“. Но въпреки всичко, Ратъл остава очарован от „Вселената Вагнер“ това сладко-отровно-упойващо-опияняващо енергийно поле, което в началото спокойно и незабележимо обгръща изпълнители и слушатели, а след това буквално ги засмуква и те остават в неустоимата му власт, понякога без да успеят да се освободят от магията. След Берлинските филхармоници силният, интелигентен и харизматичен музикант Саймън Ратъл продължава своите Вагнерови пътешествия с оркестъра на Баварското радио. През 2015 BR-KLASSIK реализира на диск записа на „Рейнско злато“ със симфониците на Радиото в Мюнхен, Саймън Ратъл на пулта и великолепен солистичен състав, воден от известния немски баритон Михаел Фоле в ролята на Вотан и прекрасната австрийка Елизабет Кулман като неговата съпруга Фрика. На 8 февруари 2019 зала „Херкулес“ на Резиденцията в Мюнхен бе изпълнена с почитатели на Вагнер и Ратъл, които със затаен дъх следяха концертното изпълнение на „Валкюра“ със СО на Баварското радио и отново чудесни солисти. Опероманите със сигурност помнят австралиеца Стюарт Скелтън като Тристан от откриването на сезона на Метрополитън опера през 2016 г. с „Тристан и Изолда“. Негова партньорка бе звездната Нина Стемме в ролята на Изолда. Във „Валкюра“ Стюарт Скелтън е Зигмунд, а неговата любима Зиглинде е холандката Ева-Мария Вестбрук, която в последното десетилетие се радва на изключително успешна световна кариера, включително в Метрополитън, където в последния сезон пя в „Момичето от Златния Запад“ и „Валкюра“. За жалост Михаел Фоле е имал здравословни проблеми в началото на февруари, затова в ролята на Вотан се изявява англичанинът Джеймс Ръдърфорд. Елизабет Кулман отново е Фрика, Ирен Теорин от Швеция – Брюнхилде, а партиите на нейните осем сестри, валкюрите, изпълняват Катрин Бродерик, Алуин Мелър, Анна Габлер, Дженифър Джонстън, Клаудия Хъкъл, Ева Фогел, Симоне Шрьодер и Анна Лаповская.
Съдържание на операта „Валкюра“ от Рихард Вагнер
събота, 27 юли, от 20 часа
"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..
Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”. В концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи. Повече от..
По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..
Създадена в късния творчески период на италианския композитор Джакомо Пучини, операта "Лястовичката" все още трудно намира път към голямата сцена. Поръчана от Виена, първоначално като оперета, тази рядко поставяна творба интригува с яркия мелодичен талант на автора си и изобилието от модерни за времето танци. Постановката, която излъчваме тази..
Документалният филм "Пианофорте" е интимен портрет на пианистите, участващи в легендарния Международен конкурс "Шопен". Лентата е едновременно свидетелство за силата на забележителната музика и съзряването на младите изпълнители, които се ориентират в трудностите на съревнованието, интензивните репетиции, новите приятелства, многото драма и още..
Загрижеността сред обществото нараства с нарастващия брой случаи на коклюш, като служебният министър на здравеопазването, Галя Кондева, сподели, че..
Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек..
От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg