Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика
Действащи лица:
• Флория Тоска, известна певица – сопрано
• Марио Каварадоси, художник – тенор
• Барон Скарпия, шеф на полицията – баритон
• Анджелоти, бивш консул – бас
• Клисар – бас
• Сполета, полицейски агент – тенор
• Шароне, офицер – баритон
Действието се развива в Рим през 1800 г.
Първо действие
В църквата "Свети Андрей" в Рим се укрива избягал затворник. Това е бившият консул на някогашната свободна Римска република Чезаре Анджелоти. Той е влязъл в семейния параклис благодарение на сестра си – маркиза Атаванти. Клисарят на църквата е смутен от шума в ранния час и претърсва навсякъде, без да открие нещо. Идва художникът Марио Каварадоси, който рисува икона на Мария Магдалена. Анджелоти се показва на отдавнашния си приятел Каварадоси. Разговорът им е прекъснат от появата на Тоска, любимата на художника. Изключително ревнива, тя веднага разпознава в лика на светицата маркиза Атаванти. Художникът успява някак да я утеши и отпрати, след което уточнява с Анджелоти плана за бягство. В този момент се чува топовен изстрел – бягството е разкрито. Анджелоти не бива да остава повече в църквата, Каварадоси му предлага вилата си.
По случай победата над Наполеон в битката при Маренго ще бъде изпълнена тържествена кантата, в която ще пее Флория Тоска – тази вест носи развълнуваният клисар, наобиколен от децата-хористи. Внезапно в църквата влиза диктаторът на Рим и шеф на полицията барон Скарпия. Тук са го довели следите на избягалия. Полицаят Сполета претърсва църквата, но не открива нищо. Скарпия научава от клисаря, че вероятно Каварадоси е бил тук по едно и също време с Анджелоти. Това е добър повод да бъде арестуван и отделен от Тоска, по която баронът отдавна е увлечен. Идва Тоска, която търси Марио. Скарпия преднамерено изтъква приликата на Мария Магдалена с маркиза Атаванти. Показва и намереното в параклиса ветрило. Обхваната от страшна ревност, Тоска бързо тръгва към дома на любимия си. Скарпия заповядва да бъде проследена.
Народ изпълва църквата. Започва тържествената кантата по повод победата над Наполеон.
Второ действие
Звуците от концерта се чуват и в кабинета на шефа на полицията. Скарпия изпраща подчинения си Шароне с писмо до Тоска, в което я моли веднага след концерта да го посети. Тук тя ще може да се види с арестувания Каварадоси. Идва Сполета и съобщава, че Анджелоти е неоткриваем. Докато трае концертът, Скарпия безуспешно разпитва Каварадоси. Започват мъченията. Идва Тоска, концертът е завършил. Единствено разкритието къде е Анджелоти, може да помогне на измъчвания Каварадоси. Тоска не може да понесе виковете на любимия си и издава мястото. В това време влиза Сполета с лоши вести – съобщението за поражението на Наполеон било невярно. При Маренго победител е той и сега войските му приближават Рим. Тази вест окуражава Каварадоси, което предизвиква гнева на Скарпия. Художникът е отведен. Баронът цинично заявява, че единствено любовта на Тоска може да спаси любимия ѝ. Младата жена моли за милост. Сполета донася нова вест – при залавянето Анджелоти се е самоубил. Сега вече за Каварадоси няма изход. Тоска се съгласява с унизителното предложение на барона. Зарадван, Скарпия издава заповед – „Да бъде убит като Кавалиери!”, иначе казано с халосни патрони – така коварно обещава баронът. Написва разрешително за напускане на Рим и се устремява към Тоска. Тя го посреща с кинжал и го убива.
Трето действие
Група войници довеждат Каварадоси до мястото на разстрела, тераса на крепостта Сан Анджело. Художникът моли за разрешение да напише прощално писмо. Идва самата Тоска. Каварадоси не вярва на очите си. Тя му разказва всичко и го увещава да не се изправя веднага след изстрелите, за да не бъде разкрит. Идват войниците. Разстрелът е изпълнен. Скрилата се Тоска вика любимия си, но напразно. Коварният Скарпия я е излъгал. Марио е мъртъв. Разкрито е и убийството на Скарпия. Сполета и Шароне бързат към крепостта, за да заловят Тоска. Тя се хвърля във водите на Тибър.
През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата сграда на Операта в началото на 70-те години на ХХ век, дните прерастват във Фестивал на оперното и балетното изкуство (ФОБИ) – едно от най-значимите музикални събития на България. Тазгодишното,..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола,..
През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата..
Имаше време, когато – за да бъде представен – се даваше пример, че именно той е общото между римейка на "Бен Хур", популярния американски сериал "24" и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg