Тези, които помнят композитора Александър Райчев в цветущите му, силни години, са все още немалко. Неговата фигура, подобно на музиката му, е ярка, пламтяща, открояваща се и това, че е роден лидер, беше ясно на колегите – и по-млади и по-стари.
Тази лидерска позиция сред българските музикални творци Райчев бе получил по две линии – на безспорния си композиторски талант и музикален професионализъм, и на вярното служене на идеологическата платформа по времето на социализма у нас. Заради последното името му остава под многобройни статии, доклади, отчети, обещания, които творческата интелигенция трябваше да засвидетелства пред всякакви конгреси, призиви за ролята на изкуството в живота на народа и в пълна подкрепа на идеологическата борба и още такива все по-непонятни фразеологии към днешно време.
На 10 ноември 1989 г. Александър Райчев е начело на Съюза на българските композитори с третия си мандат като негов председател. Неговият жизнен път, започнал на 11 април 1922 г. и завършил в 2003 г., му предлага предизвикателството да израсне и да се формира в една държавна система, след 1944 г. да търси професионално развитие и реализация в съвсем друга и на върха на своето признание като композитор и професор по хармония и композиция в Музикалната академия, да преживее краха на идеологическата машина, която така или иначе е подкрепял и от която е получил немалко в своя професионален път. И естествено в неговото творчество да се намират творби, сред тях песни, кантати и оратории, създадени върху текстове, възхваляващи и пропагандиращи светлия социалистически рай, което не пречи да се почувства щедрият му музикален дар.
Александър Райчев е автор на 6 симфонии, два балета, сценична музика и прелестни творби за деца – песни и клавирни пиеси. Талантът му в симфоничния жанр, който той приема като аналог на романа в литературата, е оставил своята значителна диря не само в неговото творческо наследство, но и в развитието му в българската музика. А първоначалното влизане в музикалната сфера в детските години с първите музикални възприятия и трепети, започнали в протестанската църква в родния Лом, след дълъг и стремителен път, намират своето умиротворение в завръщането към началото с една Литургия по Йоан Златоуст, която Александър Райчев пише в началото на 90-те години, една от последните му големи композиции, заедно с Шестата симфония.
Изпълнения на негови произведения можете да слушате на 26 април от 19.30 часа по програма "Христо Ботев".
Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик на ЮНЕСКО за междукултурен диалог и председател на Института за джаз "Телониъс Монк". Целта е да има ден, който да събира общности, формации, музиканти, школи, артисти, музикални историци и джаз..
1 май Свири Оркестърът на Минесота с диригент Осмо Венска. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 часа – Жозеф Болон дьо Сен-Жорж (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солистка: Карън Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), "Елегия: Плач от гроба". 3.50 часа – Густав..
В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
Като във всички отношения – между хората, между изкуствата, между световете в нас и извън нас, между това, което е тук, и това, което го няма – човек..
Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик..
Иновациите, като двигател на напредъка, неизменно водят към подобрение на живота в обществото и стимулират икономиката на държавите. В противоположност,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg