Абревиатурата STEM означава природни науки, технологии, инженерство, математика или това е една мета дисциплина, която акцентира върху преподаване и учене чрез опит и преживяване при решаването на реални проблеми и актуални предизвикателства или реализацията на конкретни проекти. Това е забавен начин за тях да преживеят математиката и социалните науки по начин, който ще остане в съзнанието на учениците завинаги. Основен фокус на този вид обучението е практическото прилагане на знания и умения, а в резултат – подготовката на учениците за реалния живот и тяхното професионално развитие като път към осигуряването на устойчиво развитие и просперитет за цялото общество, посочва в "Нашият ден", Стефка Петкова, старши учител по химия и физика в 73 СУ "Владислав Граматик" в гр. София и дългогодишен редактор, автор на електронни образователни ресурси.
"Една от основните цели на STEM обучението по един много естествен начин е да развие компетентностите на ХХIвек. Те са свързани с креативност, колаборация, критично мислене и комуникация“, допълва тя.
Образователният сектор следва да преосмисли традиционните граници на учебните програми, в които знанията и уменията са разделени по предмети. Необходимо е разработването на нови програми, основаващи се на необходимите за младите хора компетентности за устойчив, пълноценен и здравословен живот в бързо променящия се свят. Ефективното прилагане на този вид обучението в учебните програми изисква подкрепа на учители, обучители и създатели на специализирани учебни програми. Едно от основните предимства на STEM е обединяването на отделните предмети в интегрирана учебна програма. Всеки урок развива в по-голяма степен различни умения и компетентности у учениците в сравнение с традиционните форми на обучение."Все повече деца участват с желание в тези уроци в които могат да пипнат, да видят, за сгрешат, да се научат от грешките си и да разберат каква е връзката на растението като жив организъм със свойствата на водата“, казва Албена Желязкова, старши учител по химия и биология в 35 СЕУ "Добри Войников" в гр. София, редактор и автор на учебни помогала, интерактивни задачи в електронни учебници и образователни платформи по природни науки.
Учителят, трябва да излезе от строго дидактичната роля. Неговата подготовка, трябва бъде изключително сериозна. Много повече работа, трябва да бъде свършена преди самото провеждане на урока. Учителите ръководят, това което правят учениците, защото е доказано, че именно чрез правенето едно знание може да достигне до нужния адресат, твърди Стефка Петрова.
В България през последните две години са изградени 300 STEM центъра на стойност 40 млн. лева по национални програми. Преподавателите в гимназиално ниво могат да реализират проекти, които включват всички области на STEM. До този момент има разработени атрактивни ресурси за 5, 6 и 7 клас по пет теми ли това са около 60 STEM учебни часа, допълва Стефка Петрова.
Едно от училищата, където STEM обучение присъства активно е езиковата гимназия “Иван Вазов“ в град Пловдив.
"Нашият СТЕМ център е в експлоатация от тази година, открихме го в началото на учебната година. Средата предразполага децата към екипна работа и към творчество. Има зала в която те могат да презентират своите изследвания. Центърът е снабден с модерна апаратура с която да правят не само опити, а действителни научни изследвания", посочва Вихра Ерамян, директор на училището.
Целия разговор със Стефка Петкова и Албена Желязкова може да чуете в звуковия файл.
В рубриката "Съвети на адвоката" на "Законът и Темида" адв. Елка Пороминска , председател на Асоциацията за жените адвокати и основен консултант на предаването, разяснява предоставянето на П РАВНА ПОМОЩ от адвокат на граждани, които са със затруднено материално положение, за защита пред съд и извън съда. В Закона за правната помощ и Гражданския..
Отново конституционни ребуси... Има ли срок, в който да се избере председател на 51-вото Народно събрание? Докога може да продължи първото заседание на парламента? Гост на "Законът и Темида" е д-р Орлин Колев – консултант на предаването, експерт по конституционно право, преподавател в Юридическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски" – коментира..
В навечерието на Деня на народните будители – 1 ноември Центърът за славяно-византийски проучвания "Проф. Иван Дуйчев" към Софийския университет получи ценен дар – средновековен славянски ръкопис от края на XVI век. Дарението е направено от д-р Румен Манов, дългогодишен благодетел на центъра и всеотдаен събирач на българското културно наследство...
През 2025 г. се навършват 225 години от рождението на легендарния български майстор-строител Колю Фичето. По този повод в Дряново, родния му град, ще се проведе мащабна културна програма, която ще продължи през цялата година. За нея разказа Иван Христов, директор на Историческия музей в Дряново, в ефира на "Нашият ден". Иван Христов обясни, че..
През 2024 г. излезе от печат научният сборник "Белетристиката в архивите. Подборът на факти и документи в научното изследване", издаден от Издателски център "Боян Пенев" в София. Изданието представлява разширена версия на докладите, представени на едноименната конференция, проведена през 2023 г. Сборникът е плод на сътрудничеството между екипа на..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg