Eмисия новини
Audio Player
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

STEM образование - учене чрез правене

Снимка: @pixabay

Абревиатурата STEM  означава природни науки, технологии, инженерство, математика или това е една мета дисциплина, която акцентира върху преподаване и учене чрез опит и преживяване при решаването на реални проблеми и актуални предизвикателства или реализацията на конкретни проекти. Това е забавен начин за тях да преживеят математиката и социалните науки по начин, който ще остане в съзнанието на учениците завинаги.  Основен фокус на този вид обучението е практическото прилагане на знания и умения, а в резултат – подготовката на учениците за реалния живот и тяхното професионално развитие като път към осигуряването на устойчиво развитие и просперитет за цялото общество, посочва в "Нашият ден", Стефка Петкова, старши учител по химия и физика в 73 СУ "Владислав Граматик" в гр. София и дългогодишен редактор, автор на електронни образователни ресурси.

"Една от основните цели на STEM обучението по един много естествен начин е да развие компетентностите на ХХIвек. Те са свързани с креативност, колаборация, критично мислене и комуникация“, допълва тя.

Образователният сектор следва да преосмисли традиционните граници на учебните програми, в които знанията и уменията са разделени по предмети. Необходимо е разработването на нови програми, основаващи се на необходимите за младите хора компетентности за устойчив, пълноценен и здравословен живот в бързо променящия се свят. Ефективното прилагане на този вид обучението в учебните програми изисква подкрепа на учители, обучители и създатели на специализирани учебни програми. Едно от основните предимства на STEM е обединяването на отделните предмети в интегрирана учебна програма. Всеки урок развива в по-голяма степен различни умения и компетентности у учениците в сравнение с традиционните форми на обучение.

Стефка Петкова и Албена Желязкова
Стефка Петкова и Албена Желязкова

"Все повече деца участват с желание в тези уроци в които могат да пипнат, да видят, за сгрешат, да се научат от грешките си и да разберат каква е връзката на растението като жив организъм със свойствата на водата“, казва Албена Желязкова, старши учител по химия и биология в 35 СЕУ "Добри Войников" в гр. София, редактор и автор на учебни помогала, интерактивни задачи в електронни учебници и образователни платформи по природни науки.

Учителят, трябва да излезе от строго дидактичната роля. Неговата подготовка, трябва бъде изключително сериозна. Много повече работа, трябва да бъде свършена преди самото провеждане на урока. Учителите ръководят, това което правят учениците, защото е доказано, че именно чрез правенето едно знание може да достигне до нужния адресат, твърди Стефка Петрова. 

В България през последните две години са изградени 300 STEM центъра на стойност 40 млн. лева по национални програми. Преподавателите в гимназиално ниво могат да реализират проекти, които включват всички области на STEM.  До този момент има разработени атрактивни ресурси за 5, 6 и 7 клас по пет теми ли това са около 60 STEM учебни часа, допълва Стефка Петрова. 

Едно от училищата, където STEM обучение присъства активно е езиковата гимназия “Иван Вазов“ в град Пловдив.

"Нашият СТЕМ център е в експлоатация от тази година, открихме го в началото на учебната година. Средата предразполага децата към екипна работа и към творчество. Има зала в която те могат да презентират своите изследвания. Центърът е снабден с модерна апаратура с която да правят не само опити, а действителни научни изследвания", посочва Вихра Ерамян, директор на училището.

Целия разговор със Стефка Петкова и Албена Желязкова може да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Смисълът на молитвата, постът и покаянието

В неделното евангелско четиво единствено през Великия пост директно се говори за нуждата от поста и молитвата, за тяхното огромно значение за живота на вярващия. Свързано ли е това с чествания днес св. Йоан Лествичник и защо? За нашата стълба към небето. Защо у мнозина четенето на "Лествицата" на св. Йоан предизвиква страх и смущение. Кой може да..

публикувано на 30.03.25 в 09:35
Андрей Захаров

Андрей Захаров: Путин не иска войната да спре

На кого от политическите играчи за какво може да се вярва в преговорите между Русия и Украйна с посредничеството на САЩ – коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Андрей Захаров , руски журналист, работил за Би Би Си, обявен за чуждестранен агент от РФ и избягал оттам. "Тези разговори приличат на събиране на кубчета в детството...

публикувано на 30.03.25 в 09:00
Теодор Насър

Биодинамично земеделие

Биодинамичното земеделие възниква в началото на миналия XX век, като следствие от философските възгледи на Рудолф Щайнер и като отговор на първите тенденции в индустриализирането на земеделието. Теодор Насър е педагог и танцьор и преподавател по хип-хоп танци, попаднал изненадващо в полето на земеделието, в частност на биодинамичното земеделие...

публикувано на 29.03.25 в 14:25
проф. Димитър Вацов

Проф. Димитър Вацов: Авторитаризмът хищно напредва в завоюването на позиции

Пропагандата и дезинформацията срещу Европейския съюз и европейските институции след избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" проф.  Димитър Вацов , председател на Фондация за хуманитарни и социални изследвания – София и преподавател по философия в Нов български университет. "Докладите на..

публикувано на 29.03.25 в 09:10
Христофор Караджов

Христофор Караджов: Тръмп просто го няма като президент

Как един журналист бе добавен в поверителна група на администрацията на президента Доналд Тръмп в приложението "Сигнал". Кой е Джефри Голдбърг, главният редактор на "Атлантик", коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Христофор Караджов , преподавател по журналистика в Калифорнийския университет в САЩ. Защо не са използвали специалните..

публикувано на 29.03.25 в 08:55