Студио "Музика" е посветено на 90-годишнината на композитора Родион Шчедрин. Творческата му фигура се извисява много рано и десетилетия той запазва своята територия на съвременен композитор с огромен потенциал в различни жанрове – опера, балет, хорова и симфонична музика, инструментални концерти, солови клавирни пиеси.
Шчедрин владее в основите музикалната стилистика на предишните епохи и умее прекрасно "да раздвижи" музикалния материал, който използва в нужната му посока. Неговото въображение и находчивост съумяват да съчетаят елементи от различни, лесно разпознаваеми и за по-широка публика похвати, включително и джаз, поп, винаги под контрола на много взискателен вкус и тънка природна чувствителност.
Към записите, които звучат в предаването на 10 януари от 19.30 часа, особено ценни са неговите авторски изпълнения на пиано, а към тях достойно се прибавят и подбрани български изпълнения на негови творби: "Закачливи частушки" – изпълнение на Русенската филхармония с диригент Александър Владигеров; Първи концерт за пиано, изпълнен от Иван Ефтимов; Божидар Ноев свири клавирни произведения.
Ще звучат запазени в Златния фонд на БНР интервюта от гостуванията на Шчедрин у нас, както и спомени на български музиканти, които са имали контакт с него и неговата музика.
Снимки: remusik.org, shchedrin.de
Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик на ЮНЕСКО за междукултурен диалог и председател на Института за джаз "Телониъс Монк". Целта е да има ден, който да събира общности, формации, музиканти, школи, артисти, музикални историци и джаз..
1 май Свири Оркестърът на Минесота с диригент Осмо Венска. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 часа – Жозеф Болон дьо Сен-Жорж (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солистка: Карън Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), "Елегия: Плач от гроба". 3.50 часа – Густав..
В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
Като във всички отношения – между хората, между изкуствата, между световете в нас и извън нас, между това, което е тук, и това, което го няма – човек..
Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик..
Иновациите, като двигател на напредъка, неизменно водят към подобрение на живота в обществото и стимулират икономиката на държавите. В противоположност,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg