Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Съдържание на:

"Медея", опера в три действия от Луиджи Керубини

Сцена от първо действие на „Медея“
Снимка: wikipedia.org
Музика: Луиджи Керубини
Либрето:
Франсоа-Беноа Хофман, по едноименните трагедии на Еврипид и Пиер Корней
Първо изпълнение:
Театър Федо, Париж, 13 март 1797 г.

Действащи лица:
• Медея, магьосница – сопран
• Язон, предводител на аргонавтите – тенор
• Креон, цар на Коринт – бас
• Дирсе (в други версии Глауче), дъщеря на Креон – сопран
• Нерис, робиня на Медея – мецосопран
• Две прислужници на Дирсе – сопрани
• Двете деца на Медея – роли без пеене


Първо действие
Дворецът на Креон в Коринт. Дъщерята на царя Дирсе (Глауче) се готви да стане съпруга на славния Язон. Но тя е неспокойна – не вярва, че Язон е успял да преодолее влиянието на жрицата Медея, с която преди време са били страстно влюбени и която му е родила 2 деца. Цар Креон и Язон също не са спокойни – народът в Коринт иска смъртта на Медея, хората заплашват да убият децата ѝ. Но Креон я защитава, а трогнатият от великодушието на царя Язон моли за разрешение в знак на благодарност да поднесе на бъдещата си жена Дирсе златното руно, което с Медея са успели да вземат от Колхида. Аргонавтите тържествено поднасят руното. Дирсе отново е изпълнена с мрачни предчувствия, които Язон се опитва да разсее, уверявайки я, че вече не изпитва любов към Медея.
Появява се неизвестна забулена жена. Оказва се, че това е самата Медея, която напомня, че все още е съпруга на Язон. Той пък заявява, че тя вече няма власт над него. Тя го заплашва, че ще убие децата, той обаче остава непоколебим: Медея трябва да напусне Коринт.

Второ действие
Медея е разкъсвана от ревност и обида. Слугинята Нерис ѝ предлага да избяга, защото гневна тълпа се е насочила към двореца. Жителите на Коринт искат да се разправят с магьосницата. Но Медея твърдо отказва, дори когато Креон ѝ заповядва да напусне Коринт, защото той се бои да не успее да укроти гнева на хората. Тогава Медея се обръща с молба към царя: тя ще се откаже от Язон и няма да пречи на щастието му, но нека ѝ позволят да остане тук и да не се разделя с децата си. Креон обаче не вярва – той познава коварството на жрицата, затова ѝ отказва. Отчаяната Медея моли да ѝ разрешат да остане само за един единствен ден в Коринт, за да се прости със синовете си. И Креон отстъпва. След като царят си тръгва, пристига Язон. Той много добре знае колко хитра и коварна е бившата му жена. Но въпреки това, Медея успява постепенно да събуди съчувствие у него със спомени за тяхната любов. И когато остава сама, тя тържествува, защото смята, че е измамила и Креон, и Язон. Дошло е времето да си отмъсти. Медея изпраща Нерис да доведе синовете ѝ, а след това ѝ заповядва да занесе подарък на Дирсе – дреха, пропита с отрова.
В храма на Аполон започва брачната церемония, всички славят бог Хименей, покровител на брака. Скрита зад колоните, Медея проклина новобрачните.

Трето действие
Нерис е довела синовете на Медея, за да се срещнат с майка си. Но Медея е обзета от тревога. В нея се борят майчината любов и яростта на изоставената жена. Потънала в мрачни мисли, тя в първия момент не може да познае децата си, след това разпознава в техните очи добре познатите ѝ очи на Язон. Замахва с кинжал, после го захвърля. Моли боговете да смирят яростта в сърцето ѝ. Пита Нерис дали е предала на Дирсе подаръка – отровната дреха. Когато получава утвърдителен отговор, Медея съвсем обезумява: децата на Язон трябва да умрат.
Чуват се викове на ужас: народът е потресен от смъртта на Дирсе и на Креон, който е докоснал отровеното тяло на дъщеря си. Всички искат смъртта на Медея, а Язон разбира, че жрицата на тъмните сили няма да остави живи децата му.
И наистина – Медея повежда синовете си към вътрешността на храма, проклинайки Язон. Той самият, с меч в ръка се втурва навътре, за да предотврати убийството. Но е късно. Медея се изправя пред него с окървавен кинжал, тържествуваща в отмъщението си.
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Васил Спасов

Да сбъдваш джаз мечти динамично и елегантно

"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..

публикувано на 17.02.25 в 17:35

Глен Хюз идва с мегаспектакъла "Гласовете на рока със симфоничен оркестър"

A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...

публикувано на 17.02.25 в 12:53

Излезе нова книга с непознати писма от Париж на младия Любомир Пипков

В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..

публикувано на 17.02.25 в 07:50

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05