Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За смисъла на четенето и възможностите, които то дава

С инициативата "Ден на четенето", която се проведе за първи път у нас, няколко граждански организации призоваха четенето да стане национална кауза, насочена към повишаване на равнището на функционална грамотност, подобряване на умението за извличане и анализиране на информация у младите хора. Сред многобройните учебни заведения, които се включиха в начинанието, беше и СУ "Сава Доброплодни" в Шумен, в което срещите и събитията, свързани с четенето и словото, продължиха цяла седмица.


Според учителката по български език и литература Нора Баланска, инициаторка на много интересни и смислени инициативи, свързани с четенето, мотото на кампанията "Четенето дава възможности" е посоката, в която трябва да се работи системно и всекидневно.

Харесването на един текст не може да е принудително, то идва след това, когато децата успеят да се задълбочат в него, дори да оспорят идеите на автора, смята учителката. "Смятам, че ние трябва да даваме примери и посока, че трябва да правим видими четящите хора, че трябва наистина да представяме четенето като престижно занимание, защото само тогава можем да се докоснем до умовете и душите на тези деца… В ежедневната си работа правя точно това - опитвам се да избирам текстове, които са до голяма степен актуални, текстове, които по някакъв начин да се приближават до техните виждания за живота или най-малкото да спорят с тях достатъчно, за да ги провокират да мислят."


Деветокласникът Александър Маджаров е от четящите млади хора: "За да накараш едни млади хора да четат, не е просто важно да им дадеш едни книги за лятото, на които да правят анализи. Идеята е не да четеш, а да разбираш. За да можем да четем правилно, ние трябва сами да искаме това."

Повече чуйте в звуковия файл

Снимки: ФС на Нора Баланска
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Хаджи Станьо Врабевски, премълчаният поборник

В българските национално-освободителни борби има имена, които някак са затулени от големите и мощни сенки, хвърляни от гигантите Васил Левски, Христо Ботев, Георги Раковски, Георги Бенковски, Любен Каравелов, Панайот Волов, Стефан Караджа… Но те също са вградили себе си в бъдещето Освобождение, допринесли са да стане факт. Такава фигура е..

публикувано на 18.01.25 в 12:35

Над 1 млрд. лв. годишно е финансовият ефект от присъединяването ни към Шенген

Пет конкретни ползи с общ финансов ефект от 1.63 млрд. лв. годишно получава България от присъединяването си към Шенгенското пространство по суша. Това сочи оценката на учените от Института за икономически изследвания при БАН (ИИИ при БАН) в специално проучване, проведено в началото на 2024 г. по инициатива на Министерството на икономиката и..

публикувано на 17.01.25 в 13:20
Проф. Даниела Авджиева-Тзавелла

Приказка за... възрастни

Разказана от педиатъра-генетик проф. Даниела Авджиева-Тзавелла. Говорихме с нея не само за педиатрия и за здравословните проблеми, свързани с генетичните аномалии или с редките болести в ранната възраст, но и за симптомите, които родителите трябва да следят, за да реагират навреме. Още в началото специалистът разграничи редките от генетичните..

публикувано на 17.01.25 в 08:35

В Либия единствената опасност са джигитите по пътя

Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров посети Либия по официална покана на президента на Университета Гарюнис в Бенгази д-р Азедин Идриси. По мнение на мнозина, след падането на Кадафи държавата е едно от последните места по света, където човек би отишъл доброволно. Реалността се оказва доста по-различна. Проф. Димитров ни пренася в онази..

публикувано на 16.01.25 в 16:45

Красимир Коцев: За "човешкото" в изкуствения интелект

Електричество, данни, метал – вените, невроните и коститена едно ново същество, което не принадлежи нито на природата, нито на човечеството. Една и съща реалност ли виждат човекът и изкуственият интелект? Kъде са аналогиите с човешките сетива? Освен да му дадем сетива, можем ли да го приучим и на чувства – разговор във "Време за наука" с..

публикувано на 14.01.25 в 12:04