Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Бенджамин Бътън" на сцената на Областния музикален театър Линц

Снимка: Райнхард Винклер

През 1860 година в Балтимор се ражда Бенджамин Бътън, но не като малко, сладко бебе, а като брадясал старец. Съдбата му е предначертана: той ще изживее живота си в обратен ход и от ден на ден ще става… все по-млад. Когато на 50-годишна възраст Бътън се запознава с почти 30 години по-младата от него Хилдегарде, главният герой трябва всичко да заложи на една карта, понеже поради особеностите на житейски си път е живял изолиран от обществото и никога досега не е бил обичан. Любовта му към Хилдегарде не може да бъде трайна. Докато Хилдегарде прогресивно остарява, Бенджамин става все по-млад и накрая се превръща в бебе в къщата на собствения си син. Историята завършва с раждането на Бътън, което всъщност е смъртта му.

Франсис Скот Фицджералд написва тази странна и оригинална история през 1922 година. През 2008 година по този сценарий е заснет успешно филм с Брад Пит в главната роля. Райнхард Фебел, който е бил дългогодишен професор по композиция към "Моцартеум" в Залцбург, адаптира тази смешно-тъжна история за феномените време, идентичност, възраст, младост, бъдеще и минало за оперната сцена. Така се ражда едноактната опера "Бенджамин Бътън" с премиера на 6 април тази година в Областния музикален театър на Линц по либрето на композитора Райнхард Фебел и по новелата "Странният случай с Бенджамин Бътън" от Скот Фицджералд: композиционна поръчка на Областния музикален театър в Линц, с подкрепата на музикална фондация "Ернст фон Сименс".

Австрийската критика прояви засилен интерес към събитието и не спести възторга си от премиерата: "Жив, занимателен, трогателен, умен музикален театър!", написа "Байерн Класик"; "Трябва да бъде видяно, изключителен сюжет!" (Кронен цайтунг); "Препоръка! Отлично музициране!" (Аустрия пресе агентур); "Въодушевление, великолепни артисти!" (Ди Пресе); "Емоционално трогателна, течаща инсценировка" (Куриер); "Една оригинална, компактна и предизвикваща много емоции премиера" (Горно-австрийски народен вестник), "Една успешна продукция" (Горно-австрийски новини). Не липсваше обаче и унищожителна критика. Безкрайно негативно се изрази Щефан Ендер в "Стандарт", като написа за премиерата на "Бенджамин Бътън", че тоновият материал на композитора Райнхард Фебел е "изсъхнал, перфориран и с чара на недодялани дъски". Да се зачуди човек как са му хрумнали на австрийския музикален критик тези изрази!

Но новата музика явно не е за всяко ухо. Атоналната музиката към "Бенджамин Бътън" всъщност се отличава с много находчиви и сполучливи решения от страна на Фебел. Като например джаз-епизодите, които внесоха мелодичност, занимателност и олекотиха разиграващото се на сцената. Големите, резки скокове във вокалните партии бяха стилистично издържани. Не липсваше и лирика, както например в песента на Хилдегарде за залеза през лятото. Към това се добави много ритъм и шумът на едно огромно кречетало, което разделяше житейските фази на Бенджамин Бътън една от друга. Така че в никакъв случай не може да се твърди, че музиката е била безинтересна. Композиторът борави с различни стилове в една времева рамка от 1860 година до края на Втората световна война, включително и с похватите на минимализма, без обаче музиката му да се превръща в нещо банално или кичозно. Един много интензивен и прецизен прочит на партитурата представи Брукнер-оркестърът под ръководството на Ингмар Бек на диригентския пулт. По-добър режисьор от художествения ръководител на Областния музикален театър в Линц Херман Шнайдер, не биха могли да си пожелаят нито композиторът Райнхард Фебел, нито артистите.


Мартин Ахрайнер, в ролята на Бътън, блесна гласово и артистично. В ролята на Хилдегарде чудесно му партнираше Карина Тюберг Мадсен. Михаел Вагнер и Гото Грийсмайер впечатлиха в ролите на родителите на Бътън, перфектно им партнираше Матеус Шмидлехнер в ролята на доктор Кеене. Феня Лукас и Мануела Леонхардсбергер сполучливо представиха ролите на децата и домашните помощници. Детските роли на двамата главни герои бяха изпълнени умело от Габриел Федершпиелер и Кристиян Кьорнер. Не на последно място трябва да бъдат споменати и ролите на проповедника и уличния музикант в лицето на Михаел Думовски и Улф Бунде.

Безмилостното противопоставяне на подмладяване и остаряване беше съпроводено от фигури, които придадоха хронологично-неутрален статус на постановката: четири фигури, пеещи плюшени играчки, в цветовете червено, синьо, жълто и черно-бяло, както и две момчета Йонатан Хартцендорф и Александър Йорк, които продаваха вестници и обявяваха актуалните военни сензации на съответното време. И шестимата играха много сполучливо на една с богата фантазия създадена сцена от Дийтер Рихтер. Оригиналните маски и костюми бяха дело на Мийнча Нилсен. Ангажирано и високо професионално се представиха трите хора, между които детски и младежки, на Областния музикален театър в Линц с ръководител Елена Пиерини. Продължителни аплодисменти имаше за всички участници в постановката и на 13 април, при повторното представяне на новата опера.

В заключение може да се каже, че постановката беше и изключително занимателна. Едноактната опера, продължила един час и 50 минути без почивка, ще бъде играна още два пъти през май и за последен път на 1-ви юли тази година. Гореща препоръка за една занимателна музикална история с философско начало!

Снимки: Райнхард Винклер
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Джудит Блегън в ролята на Адина и Лучано Павароти като Неморино в

Лучано Павароти в "Любовен еликсир" на Доницети

В съботната вечер (1 юни от 20 часа) ще съпреживеем емоциите на екзалтираната публика в МЕТ преди 50 години. Тогава, на 6рил се състоял спектакъл на "Любовен еликсир" от Гаетано Доницети. Погледите на всички са вперени в Лучано Павароти. Медиите го преследваха навсякъде, а той често изпреварваше поредната порция въпроси: "Най-важното за мен ли? Ами,..

публикувано на 01.06.24 в 08:15

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 юни 2024 г.

1 юни 3.00 часа – Джузепе Верди (1813-1901), "Реквием". Изпълняват Мая Першон (сопран), Туне Кумерволд (контраалт), Брор Магнус Тьоденес (тенор), Мика Карес (бас), Филхармоничния хор на Осло и Филхармонията на Осло. Диригент Хан-На Чанг. 4.29 часа – Морис Равел (1875-1937), Струнен квартет във Фа мажор. Изпълнява "Нов хелзинкски квартет". 2 юни..

публикувано на 31.05.24 в 15:41

Юджийн Чаплин пред БНР: Искам хората да знаят, че баща ми беше и музикант

Юджийн Чаплин е роден през 1953 г. в Швейцария. Той е петото от осемте деца на Чарли Чаплин и Уна О’Нийл и единственият, който не практикува актьорската професия. Навлиза в музикалния бизнес като тонинженер и участва в записите на Дейвид Боуи, "Ролинг Стоунс" и "Куин" в прочутото студио в Монтрьо. Антония Барулова разговаря с него, а п оводът е..

публикувано на 31.05.24 в 09:05

За песен час

Проектът "За песен час" по едноименната песен на Борис Тричков популяризира училищни песни, създадени през първата половина на 20 век от български композитори като Панайот Пипков, Емануил Манолов, Йосиф Чешмеджиев, Димитър Христов, Любомир Пипков, Светослав Обретенов, Филип Кутев и други. Проф. Александър Куюмджиев, създател и диригент на камерен..

публикувано на 31.05.24 в 08:10

"Любовен еликсир", опера в две действия от Гаетано Доницети

Музика: Гаетано Доницети Либрето: Фаличе Романи, който преправя вече готов текст, създаден година по-рано от Скриб за Даниел Обер. Представена за първи път : 12 май 1832 г., Милано в театър "Канобиана". Българска премиера : 28 декември 1934 г., София. Действащи лица: • Неморино – тенор • Адина – сопран • Джанетта – сопран • Белкоре – баритон •..

публикувано на 30.05.24 в 10:14