Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Частният случай на Тодор Църев от София

Защитени ли са в България правата на хората с увреждания?

| обновено на 05.07.24 в 15:13
Снимката е илюстративна
Снимка: Pixabay

Защитени ли са в България правата на хората с увреждания? Има ли достатъчно достъпни автобуси на Централна автогара за лица с увреждания? Какво е становището на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" чрез Министерство на транспорта и съобщенията. Казусът на Тодор Църев от София е казус на хиляди хора с увреждания и намалена подвижност. 

Юридическото предаване на БНР "Законът и Темида" отправя апел към държавата и институциите да има достъпни автобуси за лица с увреждания на Централна автогара София. 

Тодор Църев разказа своя случай в предаването "Законът и Темида":

"Миналата година след гостуване на мой приятел реших да го изпратя от Централна автогара София за Луковит. След като го изпратих, реших да вляза вътре в Автогарата, да мина през няколко каси на транспортните фирми и да попитам, ако пътувам с техните автобуси, дали има достъп на хората с увреждания. Оказа се, че тези автобуси, които пътуват от София до Бургас, не са достъпни за хората с увреждания. Оказа се, че това важи не само за за Бургас, а и за Пловдив и други градове. Няма как да стане – автобусите не са достъпни за хора с увреждания. Има автобуси с такъв достъп само в рамките на Столична община и град София. 

Поисках да разговарям с управителите на транспортните фирми, но касиерките казаха, че няма с кого да разговарям..."

Тодор Църев е сигнализирал, като е написал писмо до някои институции (Министерство на транспорта и съобщенията). Има отговор от ИА "Автомобилна администрация" – 30% от автобусите на тези транспортни фирми трябва да бъдат пригодени за хората с увреждания. Само че те не спазват това изискване.

"Директорът на Автогара София г-н Иван Мирославов беше много отзивчив, беше готов да ми помогне. Само че аз казах, че не съм чувал с картофи и не съм съгласен. Аз самият чувствам неудобство, че трябва тези хора да ме качват в автобуса. Аз му благодаря, но г-н Мирославов не може да има влияние на автобусите, които се намират на Централна автогара София."

Тодор Църев беше категоричен: "Институциите трябва да работят за хората с увреждания. Институциите трябва да натиснат тези фирми и да се обърне внимание на този сериозен проблем. Да се закупят по-скоро автобуси, които отговарят на изискванията за достъп на хора с увреждания, или да се отнемат лицензи на тези фирми, които не отговарят на изискванията."

Чуйте подробности в звуковия файл.

Бойко Рановски, тогавашен изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", дава своя отговор през юли 2023 г. на запитване на Тодор Църев.
Понастоящем г-н Рановски не заема тази длъжност. Цитираното в предаването "Законът и Темида" е писменият отговор.

"Съгласно разпоредбата на чл. 55, ал. 1, т. 3 от Наредба №33, от 03.11.1999 г., за обществен превоз на пътници и товари на територията на Р България в автогарата се осигурява визуална информация, включваща списък на обслужващите автобусни линии и курсовете по тях, обявени за изпълнение с автобуси, оборудвани за превоз на лица с увреждания и лица с намалена подвижност, цени на билетите и работно време на всяко билетно гише. 
От описаното в писмото Ви не става ясно от коя Централна автогара сте искали да пътувате до Луковит, за да може да бъде извършена проверка на съответната автогара – дали спазва разпоредбите на чл. 55, ал. 1, т. 3 от Наредба №33, от 03.11.1999 г."
И още: "Съгласно разпоредбата на чл. 16, ал. 5 от Наредба №2, Общинските съвети определят градските и междуселищните линии и курсове по тях, които ще бъдат обявени за изпълнение с автобуси за превози на лица с увреждания и лица с намалена подвижност, при спазване на нормативно относителен дял на тези курсове, както следва: за превози по градски линии – 35% от общия брой курсове, за превози по междуселищни линии – 35% от общия брой курсове по линии от общинската, областната, междуобластната и републиканската транспортна схема от квотата на Общината.

Чуйте пълния текст на писмото от звуковия файл.  

Директорът на Автогара София Иван Мирославов беше изключително отзивчив и прояви разбиране. Той предложи вариант, при който хора от охранителна фирма, обучени да качват инвалиди, могат да качат Тодор Църев в автобуса. 

Ето какво каза той в разговор с редактора Таня Любенова – чуйте от звуковия файл.

Снимка – Pixabay

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Бепзлатни прегледи за жени с ендометриоза в СБАЛАГ "Майчин дом"

Март месец е посветен на осведомеността за ендометриозата. От 17 до 31 март в СБАЛАГ "Майчин дом" ще се провеждат безплатни прегледи за жени със симптоми на ендометриоза – директорът на болницата проф. Иван Костов разказва повече за инициативата. Симптомите на заболяването са стерилитет и болка по време на менструация и полов акт...

публикувано на 12.03.25 в 12:23

Започна обсъждането на визията за Националната детска болница

Започна подробно обсъждане на визията за Националната детска болница и на функционалния доклад, който представя как ще изглежда бъдещето лечебно заведение. Това съобщиха от Министерството на здравеопазването (МЗ). Първият вариант на т.нар. Функционална програма беше разгледан по време на онлайн среща, в която участваха заместник-министърът на..

обновено на 12.03.25 в 12:14
Кадър от протеста

Протест пред Министерството на здравеопазването

Работещи в здравеопазването излизат на протестен палатков лагер пред Министерството на здравеопазването.  Според информация на репортера Елена Бейкова исканията са за увеличение на заплатите на работещите в здравната система с 20%, вдигане на средствата за храна, по-голямо финансиране на спешната помощ и признаване на категориен труд на спешните..

публикувано на 12.03.25 в 11:53

Разбиране, а не сензация: Работен семинар за журналисти по детска закрила

Организации – членки на Коалиция "Детство 2025" проведоха задълбочено изследване, разкриващо кои деца попадат в алтернативни грижи и какви са основните причини за тяхната раздяла с родителите. Данните категорично показват, че в много от случаите подобна раздяла би могла да бъде предотвратена, а самият процес е изключително травматичен както за..

обновено на 12.03.25 в 11:13

Кризата в Босна и Херцеговина и възможният компромис

Защо точно в този момент ескалира напрежението в Босна и Херцеговина и дали това има връзка със задълбочаването на кризата около Украйна, което предизвика Доналд Тръмп? Ще  бъде ли постигнат компромис между трите държавотворни общности, които да променят избирателния закон и да приключи мандата на Службата на върховния представител в годината,..

публикувано на 12.03.25 в 10:50