Под формата на съпътстваща програма, в едно от фоайетата на Щатсопер бе подредена фотоизложба, посветена на Рихард Щраус, представяща интересни документални факти за композитора и снимков материал от постановки на негови творби във Виена. Бяха организирани и три подиумни дискусии по темите: “Рихард Щраус и неговият мандат като директор на Виенската държавна опера“, “Специфика на вокалната интерпретация в музиката на Щраус“ и диригентски уъркшоп, ръководен от Петер Шнайдер. На голяма сцена бе представен и балетът от Рихард Щраус “Легенда за Йосиф“.
Директорът на Виенската държавна опера Доминик Мейер аргументира своята оригинална идея за дни, посветени на Рихард Щраус във Виена, с думите:
Щатсопер има в лицето на Виенската филхармония най-добрия оркестър в света, интерпретиращ с несравним финес музиката на този композитор. Самият той е бил директор на театъра в периода 1919 – 1924 г., емоционално свързан е с Виена и е един от най-изпълняваните автори тук.
В потвърждение на думите на Доминик Мейер е и официалната статистика на театъра, според която досега на сцената на Виенската държавна опера са представени повече от 3500 спектакъла на оперни заглавия от Рихард Щраус. Композиторът е заставал 350 пъти на пулта на оркестъра и като диригент. Неговите опери “Ариадна на Наксос“ и “Жената без сянка“, както и балетът “Шлагобърс“ са имали своите световни премиери именно на сцената на Щатсопер - Виена. А най-изпълняваната творба от Рихард Щраус тук, с вече почти 1000 представления, очаквано е “Кавалерът на розата“, обявена от много музикални критици за най-великата опера на XX век.
В рамките на дните, посветени на Рихард Щраус в Щатсопер, “Кавалерът на розата“ бе играна четири пъти през декември в легендарната постановка на Ото Шенк, която датира от 1968 г. и е представяна над 380 пъти във Виена, но все още пленява публиката с елегантно-красива сценография и визия в стил рококо. В подбрания солистичен състав, под дирегентската палка на Адам Фишер, се открояваха имената на Питър Роуз, Стефани Хотзил, Eрин Moрли, но звездата на спектакъла, която публика и критика очакваха, беше българската прима Красимира Стоянова в ролята на Маршалката. След своя триумфален дебют с тази партия на Летния музикален фестивал в Залцбург през 2014 г. и последвалия успешен гастрол през 2016 г. в Миланската Скала, Красимира Стоянова представи през декември своята блестяща интерпретация на Маршалката за първи път и пред виенска публика.
Елегантно, аристократично, изтънчено вокално и артистично изграждане на образа са запазена марка на Красимира Стоянова в тази роля.
Вестник Wiener Zeitung коментира : Над всички изпълнители със своето внушително въздействие бе Красимира Стоянова, притежаваща изумително красив тембър.
Вестник Der Standart обобщава: Безупречна интерпретация на Маршалката - достойно, убедително артистично присъствие на Красимира Стоянова. Мек, лирично звучащ сопран с брилянтни височини. Неземно красиво и нежно звучат изпетите от нея фрази в началото на заключителния терцет.
В специално интервю за слушателите на предаването “Алегро Виваче“ по "Хоризонт" Красимира Стоянова сподели интерсни размисли за изградения от нея образ на Маршалката в “Кавалерът на розата“ и направи съпоставка на двете сценични продукции в Залцбург и Виена, в които е участвала. Чуйте в звуковия файл.
Всъщност не ви казвам нищо ново. От двама дълбоки поети, нормално е поне една наследница да продължи поетичната нишка, макар и по свой самобитен начин. Това прави Райна Дамянова, дъщерята на Надежда Захариева и Дамян Дамянов, в стихосбирката "До мръкване", издадена в края на миналата година. Красиво оформена, книгата съдържа изблици от..
В предаването „Алегро виваче“ по "Хоризонт" представяме носителите на призове в допитването „Музикант на годината 2023“. Галаконцертът се състоя на 31 май 2024 г. в Първо студио на БНР. Галаконцерт "Музикант на годината 2023" - видеозапис 16-годишната цигуларка Олга Дойкова получи специалната награда "Олга Камбурова" в подкрепа на младите..
Подкрепата за културата в Плана за възстановяване и устойчивост е двойно по-висока от тази в националния бюджет . Това обясни пред БНР Асен Асенов, културен мениджър, директор на Фондация "Едно за култура и изкуства". По думите му, налице са гаранции, че българските творци ще получат достатъчно много средства, "за да няма оправданието,..
На 11 юли се навършват 125 години от рождението на големия български диригент Саша Попов - основоположникът на българското професионално симфонично дело. Той е създател на първата симфонична формация у нас - Академичния симфоничен оркестър през 1928 г., по-късно, през 1936 г., прераснал в Царски военен симфоничен оркестър, последван от Държавния..
В Националното изложение на занаятите в троянското село Орешак тази вечер се открива второто издание на джаз, арт и еко фестивал. В първата фестивална вечер, която е със свободен вход, гостите на изложението ще се насладят на изпълненията на джаз-групи от България, Китай и Бразилия, а през всички фестивални дни в парка на изложението ще са..
Между 7 и 12 юли 2024 г. в Арбанаси се провежда станалия традиция фестивал за класическа музика Arbanassi Summer Music . Негови артистични директори са контрабасистката Юлита Фъсева и обоистът Димитри Местдаг - артистично семейство от Белгия, което е част от Антверпенския симфоничен оркестър. Вече 14 години Юлита и Димитри успяват да организират..
И тази година в разгара на лятото в София - от 12 до 20 юли - фестивалът "Алегра" ще зарадва своята публика с разнообразие, обхващащо целия спектър на класическата музика - от дует, квартет, октет, до камерен и симфоничен оркестър; от Хайдн, Моцарт и Бетовен до Глазунов, Курт Вайл, Корнголд, Пиацола и Майлс Дейвис За десета поредна година..
" Това, което се случва в ДПС, е нетърпимо ." Тази позиция изрази в интервю за БНР евродепутатът Илхан Кючюк. По думите му, в момента е налице "..
Високите температури трябва да ни направят особено внимателни към нашето здраве и комфорт. " Топлинният удар е най-често срещан в жегите, поясни за..
" Хората около Пеевски нямат особен ход . Доган се позова на неформалната си власт, която за никого не е новина, че притежава. Но дали Пеевски..