Театърът е моята държава, аз там се чувствам много добре, каза драматургът, писател и общественик Стефан Цанев в интервю за предаването “Неделя 150“. Писателят гостува по повод номинирането му за цялостен принос към българския театър с наградата “Икар“.
Цанев ще приеме наградата - “Когато имам причина, сериозна, аз се отказвам. Отказът от такова внимание означава обида. А аз не искам да обиждам никого от театралното съсловие. Аз бях щастлив да прекарам живота си в театъра, от 62-ра година досега съм в театъра“.
И допълни още, че не би се занимавал с театър, ако мисли, че не може да запали искра у зрителя. “Иначе не бих се занимавал. То е на приливи и отливи. Ту мислиш, че си се запалил, ту се отчайваш, че няма никакъв смисъл. Сега съм в период, че вярвам, защото виждам“.
Аз като съм в театър, не гледам сцената толкова, аз гледам залата и следя реакциите на хората, очите им, какви пламъчета се появяват, как занемяват като слушат, как се вълнуват. Много е странно да гледаш откъм сцената залата. Тя е по-интересна сцена, отколкото това, което се разиграва.
Така че, надявам се, хората се вълнуват, върнаха се към театъра. Това е живо изкуство, това не е телевизия. Там контактът е очи в очи с актьорите на сцената и там няма грешка. Ако актьорът се проваля, ако спектакълът (се проваля) – има едно старо правило – до деветата минута, ако ти не хванеш зрителя, то по-добре спускай завесата. Той е загубен“.
Когато се появи киното, когато се появи после телевизията, предричаха, че театърът ще загине, че това е краят му, обаче той не загива, посочи още Цанев. Мисля, че театърът ще бъде последното изкуство, което ще загине.
И ако има двама души, ако останат на планетата, със сигурност единият ще разиграва нещо пред другия.
Той коментира и отношението си към “пълните зали“ и дали те не са на цена, която един артист не бива да плаща:
“Това е опасно явление, много опасно явление. Тук, разбира се, и в театралната реформа има нещо, което подвежда към това, че всеки успех на всеки театър се оценява по броя на продадените билети, т.е., по парите, които е получил и театрите започнаха да се стремят непременно да правят спектакли, които ще водят зрители“.
Обикновено вкусът на нашата публика, за съжаление средният вкус е нисък и когато се появи представление с ниски страсти и някакви евтини смешки, зрителите се подвеждат, че това е истинското изкуство и е много лесно да ги вкараш в залата и да им доразвалиш вкуса. Това ние го наричаме в театъра чалга-театър.
Ние подценяваме нашата публика, като се страхуваме, че тя няма да възприеме високо изкуство. Защото да стои една актриса час и половина на кресло и да говори, без да има ефекти, и да държи внимание – това се дължи на играта на актрисата, на режисьора и на словото, което те слушат. Значи публиката може!, коментира драматургът за постановката си “Цигуларката на Бога“.
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.
Днес - 26.11, се навършват 115 години от рождението на писателя Йожен Йонеско. Той е ненадминат представител на "театъра на абсурда". "След Втората световна война живеем във все по-атеистични времена. Обществото се потапя в една хедонистична среда. Театърът на абсурда отчита това. С него се занимава и драматургията на Йожен Йонеско", разказа..
Интересът на американския писател Грегъри Магуайър към света на "Магьосникът от Оз" се появява в детските му години. Спомня си с носталгия моментите, в които е гледал, заедно със семейството си, класиката от 1939 по романа на Лиман Франк Баум. Признава, че започва да си създава свои истории в тази вселена още след финалните надписи на..
Росен Димитров е родом от Казанлък.Немска езикова гимназия завършва в Бургас, Висше военно училище в Шумен. По образование машинен инженер, по призвание - писател. Живее, твори и работи в Германия. Но широкият му дух не го оставя на мира и той задълбава в една трилогия - фентъзи: " Момичето от моите мечти", "Силата в теб", " Легендата..
В седмото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Пренасяме ви в атмосферата на международния оперен конкурс “Николай Гяуров“ в Модена в разговор с един от членовете на журито – директорката на Варненската опера Даниела Димова - Специален гост: оперната..
Гьоте институт – България е домакин на премиерата на най-новото видеопредставление на творческия колектив "Метеор" - "Вълшебната гора". Става дума за видеопредставление и пърформанс на живо тази вечер от 19 часа. Събитието обещава да ни отведе към границите на другостта чрез ритуална трансформация. "Образът на гората и планината като..
На 12 ноември се надършиха 100 години от рождението на цигуларя Петър Арнаудов - български музикант, който дълги години неотменно присъства в концертния живот на страната, същевременно един от най-известните наши цигулкови педагози. Петър Арнаудов е роден в София, син е на уважавания професор Михаил Арнаудов. Учи цигулка при Владимир Аврамов,..
26 песни отиват на големия финал на Младежкия конкурс за нова песен, който ще се проведе днес, 22-ри ноември , съобщиха от "Музикаутор". Финалистите са определени с лед оспорвано състезание в двете конкурсни вечери в сряда и четвъртък – 20-и и 21-ви ноември. Финалът ще се проведе в Националния студентски дом от 17 часа, а входът е 10 лева...
За планирано масово изселване на българи от Дуисбург, Германия, алармира неформалната мрежа "Столипиново в Европа". "Това, което се случи, е,..
По-добре избори, отколкото правителство на всяка цена . Коментара направи пред БНР социологът Кънчо Стойчев и уточни, че изборите са демократична..
Пеевски е човекът, с когото Борисов води разговора, а не с ПП-ДБ . Това каза пред БНР Арман Бабикян, ПР експерт и бивш депутат от "Ние идваме". "..