Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Златният век” от киносезона на Болшой театър

Как е възможно да се съчетае златното време на джаза от 20 години на ХХ-ти век и комунистическия морал и порядък в малък руски крайморски град? Как контрабандистите могат да притежават добър вкус и стил, безупречно съчетани с изискаността на джентълмени от бел епок и ловката жестокост на професионални престъпници? Как голямата вариететна звезда Марго/Рита, всъщност копнее за истинска любов, а не за фалшивия сценичен блясък и мимолетна възхита от страна на посетителите в луксозното заведение?!

Всички тези наглед несъчетаеми елементи, намират своето хармонично сценично битие в знаменития балет на Дмитрий Шостакович „Златният век” в гениалното хореографско решение на Юрий Григорович в последната му редакция на балета, направена специално за сцената на Болшой театър през 2006. Сега имаме възможност да видим постановката като част от балетния кино сезон на най-знаменитата Московска сцена.

“Златният век” е първият балет на Дмитрий Шостакович по либрето на Александър Ивановски по неговия роман „Динамо”, който е последван от сатирично-гротесковия „Болт” и „Светлия ручей”. Оригиналната премиера се състояла на сцената на Ленинградския държавен театър за опера и балет (Марийнския театър) на 26 октомври 1930 година с хореографията на Василий Вайнонен и Леонид Якобсон. Младият Шостакович приема задачата присърце веднъж защото се интересува от художествените възможности на балетната музика и втори път защото сам бил особено запален по футбола. Въпреки това либретото на балета е изпълнено с много затруднения, които обаче композиторът тълкува като акустични и образни предизвикателства. В балета са включени редица западни "буржоазни" танци и джаз синкопи (канкан, фокстрот, танго, предходника на популярните степ танци преди Фред Астер), както и сцени на срещи по бокс, игра на карти и футболен мач. По оригинал сюжетът се развива някъде на Запад в капиталистическа страна по време на индустриална изложба "Златният век". Там пристига съветски футболен отбор, но един от играчите се влюбва до полуда в мастна вариететна танцьорка. Заради това насмалко съветският отбор да изгуби мача си, но футболистите все пак удържат пълна победа срещу "капиталистическия" екип. Заради фриволно поведение са арестувани от враждебната полиция, но след това триумфално са освободени от негодуващите обикновени хора от пролетариата.

Скоро обаче, след двадесетина показвания “Златният век”, наред с другите творби на Шостакович е набеден в „западнячество“ и безпочвен “формализъм” и е свален от репертоара. Едва през 1982 г., след смъртта на Шостакович, либретистът Исак Гликман и Юрий Григорович написват ново либрето: действието е прехвърлено в Съветския съюз от времената на НИП (Нова икономическа политика – Лениновата икономическа реформа), като мястото на действие е ресторант „Златен век”, където младият честен комунист и рибар Борис и порочният загадъчен мосю Жак (Яшка, контрабандиста) се борят за любовта на безпартийната красавица Рита – бляскавата звезда на местното кабаре Марта.

За хореографското въображение на Григорович няма граници. Тук извежда като основен кинетичен персонаж не солистичната двойка, а разгърнатите масови платна – динамични и пъстри, в който се съчетават най-разнообразни технически приумици и ефекти – бързи

преходи, стремителни диагонали, завихряния от тела, стилизации на маршировки с развети знамена и хоругви. Сцените от кабарето са изпълнени с много поезия, джаз елементи и кабаретна стилистика. Като Рита-Марта много въздействаща е Нина Капцова, Борис на Руслан Скворцов е открит и почтен. Скворцов е технически безупречен и надарен с много лирическа мекота, особено в любовните сцени. Съвсем друг е многообразният Михаил Лобухин като контрабандиста Яшка - колкото елегантен като мосю Жак, двойно повече коварен и неумолим като главатар на престъпната група. Лобухин притежава огромна сценична харизма, която му позволява да изпълни ролята с множество нюанси и богат емоционален обем. Като Люска се изявява забележителната Екатерина Крисанова – елегантна, надарена с особена класа и стремителност, нейната героиня излъчва съблазън и меланхолична нега.

Чуйте цялата рецензия на изкуствоведа Петър Пламенов в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Марина Великова

Изложбата "Ледовете на Антарктика" на Марина Великова ще бъде представена във Варна

Изложбата "Ледовете на Антарктика" на Марина Великова ще бъде представена във Варна.  За мен е предизвикателство, но и голяма радост, обясни Великова в предаването "Преди всички". "Това представяне е в рамките на празненствата по случай три години от влизането на научно-изследавателския кораб „Св. св. Кирил и Методий“ във Висшето..

публикувано на 02.08.24 в 14:57

Михаела Аройо представя хората от Бесарабия, които сънуват на български

Галерия "Синтезис" представя изложбата "Сънувам на български" на младата документална фотографка Михаела Аройо. Това е първото цялостно представяне на дългосрочния й фотографски проект, посветен на бесарабските българи в Молдова и Украйна. През 2023 г. той е финалист за наградата на Magnum Foundation Inge Morath. Изложбата може да бъде посетена до..

публикувано на 02.08.24 в 13:24
 Константин Илиевски

Маестро Константин Илиевски представя новия сезон на Радиооркестъра

Константин Илиевски започва своя втори сезон като главен диригент на Симфоничния оркестър на Българското национално радио. След успешния и вълнуващ изминал концертен и звукозаписен сезон предстои новият 2024/2025, който се очаква да е предизвикателен и амбициозен. Той ще бъде открит на 27 септември с концерт в зала "България" от 19.00 часа..

публикувано на 02.08.24 в 12:33

Интервю с китара, не само с китарист? Възможно, ако е китарата на Ангел Демирев

Сред останалите вдъхновения на Демирев, за да свири "бамбашка" , както сам казва преди десет години, е Джон Маклафлин . Джон Маклафлин, "Snarky Puppy" и Илхан Ерсахин - в 11-ия фестивал "A to JazZ" " Като бях малък, мечтаех, всеки тон, който слушах, беше безкрайно съзерцание. Неговата музика ме докосва..

публикувано на 01.08.24 в 13:40

Започва шестото издание на фестивала "Неотъпкана пътека"

Шестото издание на фестивала за камерна музика "Неотъпкана пътека" ще се проведе от 1 до 4 август . То събира музиканти от България и САЩ, които изпълняват обичани, а също и малко познати, и съвсем нови произведения.  Първият концерт е в четвъртък, 1 август, в Културния дом на Гоце Делчев от 19.00 ч . с произведения от Йохан Себастиан Бах,..

публикувано на 01.08.24 в 12:28
Олеся Илашчук и Яра Бубнова

Пътуващата изложба - "В окото на бурята. Модернизъм в Украйна" и у нас

През есента в Националната галерия се очаква гостуваща изложба на спасено от бомбардировките украинско изкуство . Експонатите са от първата половина на 20-ти век и до сега са показвани в няколко европейски столици. Ще бъдат представени повече от 60 творби от музеите в Киев, Полтава, Одеса и Лвов . От октомври до януари догодина в залите на..

публикувано на 01.08.24 в 07:05
Георги Новаков

Георги Новаков в поредицата - "Магията на театъра"

Георги Новаков е гост в поредицата на "Нощен хоризонт" - "Магията на театъра" .  Основател и Изпълнителен директор на Фондация "А`Аскеер", Новаков е кръстникът на театралните награди "Аскеер" . В периода 1990 – 2001 г. е председател на Управителния съвет на Творческия фонд на Съюза на артистите в България. Актьорът Георги Новаков..

публикувано на 31.07.24 в 10:28