Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Красимир Георгиев, Асоциация за квалификация на автомобилистите в България:

Пари за глоби и отнети книжки има, а за шофьорски курсове - не

С 31 часа инструкторите се превърнаха във факири

Снимка: БГНЕС

Професионални организации предлагат практическите часове в шофьорските курсове да се увеличат с модули за шофиране при намалена видимост и на скоростен път, а теорията да се свие. Предлага се увеличаване на практическите часове до 40 (спрямо сегашните 31), както и намаляване на теоретичните занимания на 26 часа.

31 часа не стигат, нашите инструктори се превърнаха във факири, коментира пред БНР Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

„Рамката на тези 31 часа е изключително отесняла и тя не може по никакъв начин да позволи и да спомогне за едно качествено, добро обучение, което да гарантира, че като излезе бъдещият водач на пътя, ще бъде безопасен, ще знае какво трябва да прави, ще може да го прави“, мотивира предложените промени Георгиев.

„Като добавим и това, че курсистът иска тези 31 часа да му се дават събота и неделя, защото тогава не е на работа, като знаем интензивността на движението в събота и неделя, можем да си представим какво е нивото на сегашното обучение.“

Теоретичната подготовка според Красимир Георгиев няма да пострада заради предлаганото намаляване на часовете. В една голяма част от времето се разисква размерът на глобите, което не е толкова важно за безопасността, а и глобите са променливо величина, изтъкна той. Така идеята е да се икономисат часове за теми, за които има информация в интернет. „Затова си позволихме да я намалим с 14 часа.“

„Ще си позволя да стъпя на народната мъдрост - колкото повече се кара, толкова по-добър шофьор ставаш. Старите шофьори не без основание казват, че шофьор се става с километри. Смятате ли, че с един курс в момента, в който са минали между 150 и 180 километра, със 180 км дали ще може да се произведе един добър водач? Ето това е в момента.“

Красимир Георгиев цитира примери от практиката, според които с курсисти, които преди това някой е обучавал, представляват по-голям проблем от тези, които нямат никакъв опит. „Половината от часовете им минават, за да ги от това, което ги е научил техният „великолепен учител“. Затова аз лично предпочитам при нас когато се записват да идват хора, които нито веднъж не са карали автомобил, защото знам, че това, което ще ги научим и те ще могат, е единствено правилно.“

„За разлика от много колеги аз имам полигон – не го използвам, защото установих, че ефектът е нулев. Има правилни места, стига този, който обучава, да е добър професионалист и да си подбере тези правилни места, да си направи т.нар. правилни маршрути, подходящи за упражнението, което ще отработва за дадения час. Има толкова тихи и хубави места, където на спокойствие, но в една истински обкръжаваща обстановка хем да свиква с обстановката, хем да усвоява първите навици и умения“ - така Красимир Георгиев отговори на въпрос редно ли е курсист с нулев опит да започва подготовката си насред интензивното движение.

Ще има оскъпяване на шофьорските курсове, но е трудно да се предвиди точно с колко, отбеляза още Красимир Георгиев. По думите му, "не може да се увеличават разходите и да не се увеличават и таксите за поемането на тези разходи.“

Георгиев смята, че прекалено много се фокусираме в цената, а „в следващия момент, когато от КАТ искат глоби от 2000-3000-5000 лева ръкопляскаме“.

„А не може ли да ги учим тези хора и глобите да станат по-малки? Мисля, че е по-нормално. И когато КАТ му вземе книжката, защото не си е платил глобата, той намира веднага пари да си плати глобата, за да си вземе книжката. А когато трябва да кара шофьорски курс и да се научи, за да има тази книжка, ами, виждаш ли, „много ми е скъпо“. Това не е гарантирано право от Конституцията. То е необходимост. На който му е необходимо, ще се учи толкова, колкото е необходимо, за да бъде безопасен и ще плаща толкова, колкото струва.“

Мнението на Красимир Георгиев чуйте и в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Грийнпийс" и учени: България да ратифицира договора за океаните

"Грийнпийс" излезе с призив за опазване на Световния океан. Каузата бе подкрепена от български учени и природозащитници . Отворено писмо с настояване България да ратифицира международния договор за океаните , който ще осигури възможност за защита на водите извън национални граници, бе изпратено до премиера, министъра на околната среда и..

публикувано на 13.05.25 в 12:19

България преди и след членството в ЕС: Къде бяхме, къде сме и къде отиваме?

Когато в обществото ни се противопоставят позициите "за" и "против" Европа, когато от най-високите държавни позиции, вместо да ни водят, искат ние да им показваме пътя – да си припомним важните неща – къде бяхме, къде сме и къде отиваме. На 9 май 1945 г. хитлеристка Германия капитулира. Четири месеца по-късно е сложен край на Втората световна..

публикувано на 12.05.25 в 11:16

Инспектор Камен Николов, разследвал случая от Перник: Съседът ви може да снима и продава престъпления

Бъдете бдителни, защото е възможно съседът ви да заснема престъпление и да го продава. Това заяви в интервю за "Хоризонт" инспектор Камен Николов от Главна дирекция "Национална полиция" , разследвал нашумелия случай от Перник с продажбата на порнографско съдържание с насилие над животни. Във връзка с престъпленията през март бяха..

обновено на 12.05.25 в 10:27

Почти всеки трети с хепатит остава без лечение у нас

Всеки ден в България умират четирима души от хепатит В и С заради ненавременна диагностика и лечение . През 2024 г. у нас са лекувани едва 752-ма души с хепатит С при нужни над 9000, за да бъдат постигнати целите за елиминиране на хепатита като заплаха за общественото здраве. По отношение на хепатит В лекуваните са едва 2 500 пациенти при нужда..

публикувано на 12.05.25 в 08:07

Как да се ограничи опасното движение с електрически тротинетки?

Над 10 деца са с тежки травми след движение с електрически тротинетки през последните седмици. Полицията и кметове предприеха мерки за затягане на контрола върху движението на електрически тротинетки и електрически мотори. 16-годишно момче е с тежка черепно-мозъчна травма след падане от тротинетка Две 14-годишни момичета са пострадали..

публикувано на 08.05.25 в 10:59

Агресията сред младежите има ново лице: "Локалите"

Черни дрехи, качулки, анцузи над глезените и скъпи маратонки, момчета между 12 и 19 години – така изглеждат "локалите". Самите те се наричат помежду си "филмари". Копират т.нар. ултрас култура – визията на част от участниците в определени ултрас групи на футболни отбори, крайни агитки, крайни фракции. Някои от тези деца са също и част от тези..

публикувано на 08.05.25 в 10:54

След сигнала на фермери от Банско: БАБХ не откри животни от други населени места

Фермери от Банско алармираха миналата седмица в ефира на "Хоризонт" за масово нарушаване на забраната за придвижване и изискванията за паша на дребни преживни животни , въведени в началото на годината в шест общини от Благоевградска област. Най-голямата им тревога е, че това може да пренесе болести като чума и шарка, а стадата им да бъдат..

публикувано на 08.05.25 в 10:12