Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев:

Част от приватизираните предприятия в структурата на БДЖ работят добре

Железницата има потенциал при превозите на дълги разстояния

Петър Мутафчиев
Снимка: БГНЕС

След разпоредената от главния прокурор Иван Гешев на Държавна агенция „Национална сигурност“ пълна проверка на целия приватизационен процес потърсихме коментар за приватизацията в системата на железниците.

Приватизацията се реализира най-вече в така наречената жп промишленост, уточни за БНР бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев.

"Това са предприятията, които обслужваха със строителство на нови вагони, с резервни части, с ремонт на вагони и на локомотиви Българските държавни железници, а също така и част от предприятията, които касаеха строителство и поддръжка в железопътната инфраструктура. Като съответно се даде възможност да се запазят договорите с тях. Една част бяха приватизирани, по-голямата част като РМД-та (работническо-мениджърските дружества - бел. ред.), друга част в така наречената касова приватизация", обясни Мутафчиев, който е председател на Балканския форум за транспорт и инфраструктура.

Снимка: Архив

Какви са очакванията му за резултатите от проверката на приватизационния процес?

"Аз очаквам друго от прокуратурата: че ще се търси точно този корупционен елемент за участие на определени политически кръгове в приватизацията. За железницата такива процеси не бяха обявявани. Знаете, че 90-те години, в края на 90-те години се случиха приватизационните процеси. Една част от предприятията, които бяха приватизирани, работят добре, за наша радост", заяви Петър Мутафчиев.

Липсата на ясна държавна политика за развитие на железопътния сектор е една от причините за неуспешните опити за приватизация на железопътните товарни превози, смята Мутафчиев.

"Имаме ясни правила, които ти дават възможност да прецениш ефективността на транспортния превоз. Безспорно железопътните превози са ефективни на по-далечни разстояния. Автомобилният превоз е по-ефективен на по-кратки разстояния", допълни още бившият транспортен министър. 

Снимка: БГНЕС

Възможно ли е въвеждането на тол такси за тежкотоварни камиони да увеличи превозите с товарни влакове?

"Железницата винаги е имала възможността да бъде подпомагана от държавата, изхождайки от общата европейска политика, не само от така наречения "зелен пакт" или "зелена сделка". "Зелената сделка" е доста широк документ. Той касае развитието на цялата икономика, безспорно той засяга и транспортната сфера като част от дейността, икономическата дейност, която замърсява природната среда - най-вече по отношение на автомобилния транспорт, на авиационния транспорт", подчерта Мутафчиев.

БДЖ трябва да има мениджмънт и програма, която да й гарантира развитие в бъдеще, обобщи Петър Мутафчиев. "Тя трябва да бъде ефективна като предприятие, Българската железница трябва да предлага услуга, която да е желана от самия клиент, както от пътника, така и от работодателя".

Позицията на петър Мутафчиев в детайли чуйте в звуковия файл. 

Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.