Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Инж. Красимир Маринов: Съоръжението не стъпва върху плажа

Алепу - думата имат инженерите

Инж. Светлана Николчева: Цялостно събаряне не бива да се допуска

Снимка: БТА

Превърналият се в скандален строеж на плажа Алепу предизвика серия от проверки на различни институции. В очакване на резултатите "Хоризонт до обед" търси нови гледни точки по казуса. Как се прави брегоукрепване и каква да е съдбата на строежа, който според едни е хотел, а според други - подпорно съоръжение?

Справка в Регистъра на свлачищата показва наличието на две свлачища в района, където се намира спорният строеж, указан е типът на свличане. Тези свлачища  са регистрирани през февруари 2009 година. Това обясни пред "Хоризонт" инж. Красимир Маринов, гео и хидроинженер.

„Тия свлачища са в края на плажа, т.нар. шофьорски плаж, където брегът се издига нагоре и става абразионен, защото пясъчната ивица изклинва, намалява нейната ширина и вълнението започва да достига до брега и да предизвиква неговото срутване“, обясни той.

Наредба 12 от 2001 година за проектиране на геозащитни строежи, сгради и съоръжения в свлачищни райони третира начините за укрепване на свлачища. В тази наредба има цяла глава, посветена на укрепването на свлачища със самата конструкция на бъдещите сгради, уточни инж. Маринов. Такива случаи има реализирани на много места в страната. Това не е нещо, което се прави за първи път.“

Такъв род обекти обичайно се реализират в две фази – първо се укрепва свлачището - с изграждане на укрепителни съоръжения, след това се отчита ефектът от тях чрез геодезичен мониторинг. Чак след като се установи, че свлачището е спряно, се изгражда съответната сграда. „Това е един субективен период, не е казано в нормативните документи точно колко е, варира обикновено около половин година“, каза специалистът.

„Това се вижда, че е сграда, част от сграда, която проектантите са преценили, че може да поеме тези хоризонтални сили, които се образуват от свлачището. То е ясно, че това ще бъде сграда, хотел и т.н. За всеки е ясно и тук няма какво да се спекулира с това. От това нещо е изградена тая част, която може да поеме свлачищен натиск“, смята Маринов.

Нищо страшно няма да стане. Нито ще изчезне плажът отпред. Това съоръжение по никакъв начин не оказва влияние на самия плаж. То е в неговия най-долен край. Шофьорският плаж е 3.5 километра, това е в най-долния му край и обхваща само 125 метра. Няма там проблем и с екологията, макар че влиза в комплекс Ропотамо, който е защитена зона по Натура 2000, защото не нарушава предмета и целите на опазване на тази защитена зона, които са публикувани и всеки може да ги прочете“, коментира Красимир Маринов. Той изтъкна, че строежът се намира в тила на плажа и „не стъпва върху плажа“.

Този казус може да се реши, без да се стига до съда. Пресилено е да се отива към събаряне, обобщи Маринов.

Има такава практика – сградата със своето тегло като цяло да укрепва свлачище, потвърди инж. Светлана Николчева, заместник-председател на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране. Въобще не става дума за брегоукрепване, смята тя.

„Когато се изчисляват свлачищата, се изчислява свлачищна повърхнина и на тази свлачищна повърхнина може да устои една подпорна стена, някакво друго съоръжение“, отбеляза Николчева.

Това, което виждаме, е част от сграда. Направи ми впечатление - едни много стройни колони, които, ако ги натисне наистина свлачището, може и да се напукат и да се счупят.“

Инж. Николчева изрази предположение, че „по-скоро са построили повече“, отколкото е било одобрено за първия етап. Този първи етап трябва да се измине – да се провери дали действително този обем от бетон може да удържи свлачището, а след това да се естетизира, смята Светлана Николчева. Според нея трябва конструкцията да се довърши. „Да не стои това нещо грозно и да може да издържи наистина, да се завърши, да добие естетически вид.“

Николчева зададе въпроса „дали не е прескочен първият етап“ и дали бъдещото строителство не е започнало преждевременно. Техническа проверка може да установи дали изграденото съответства на натиска на свлачището, допълни тя. „Това са едни големи обеми. Според мен то има височина на около 4 етажа. Не съм убедена, че в този първи етап е трябвало да има стълба.“

По всяка вероятност е изпълнена на цяло конструкцията на бъдещата сграда, предполага инж. Николчева с уговорката, че не познава строителните книжа и коментира казуса по видяното от разстояние, не на терен.

На бреговата ивица точно такова решение има в района на Св. Св. Контантин и Елена, но на север брегът е по-висок и визуално не дразни така, както на Алепу, поясни тя. В градска среда обаче похватът да се укрепва свлачище със сграда се среща по-често.

Цялостно разрушаване на конструкцията на Алепу не бива да се допуска, категорична е Николчева. Причините: изграждането вече е отнело земна маса и са нарушени свлачищната повърхнина и устойчивостта на ската. „Цялостно събаряне в никакъв случай не трябва да се допуска.“

Двете гледни точки чуйте в звуковия файл.
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ако разлив като този край Мавриций се случи в Черно море, пораженията ще бъдат тежки

В клипове от остров Мавриций доброволци пришиват към рибарски мрежи коса, събрана от фризьорските салони, за да може косите да се носят по повърхността на водата и да абсорбират мазните петна от петролния разлив от заседнал танкер . В океана се изляха тонове дизел и петрол от повредения резервоар на морския съд. В изправните резервоари на танкера..

публикувано на 12.08.20 в 11:24
Язовир „Студена“

Пламен Никифоров: Вложихме милиони, а ВиК мрежата си е все "остаряла"

Не е изненада, че през най-сухите традиционно месеци за България – юли и август, има населени места с режим на водата.  Такива режими в последните 20-30 години се наблюдават в различни региони на страната.  Проблемът е, че след няколко месеца, когато започне да вали повече, забравяме за това. Мнението е на  Пламен Никифоров, председател на..

публикувано на 12.08.20 в 10:21
Пешеходен преход - Стара Планина

Да погледнеш с други очи на Стара планина

Бързоходен преход по билото на Стара планина събра 62-ма бегачи от цялата страна. 52-ма от тях успяха да преодолеят цялото разстояние от хижа "Мазалат" до хижа "Ехо", което е близо 70 км. Други се отказаха и останаха да се наслаждават на природата в хижи по пътя.  Ако разгледате картата на Средна Стара планина и намерите хижите..

публикувано на 09.08.20 в 09:15

Люси Дяковска с мисия „Кайлъка“

Талантливата певица Люси Дяковска започна реализацията на нов проект, този път свързан с родния ѝ Плевен. Който познава Люси, знае за нейната силна социална справедливост и ангажираност, затова още от самото начало има подкрепата на много хора, на бизнеса и институциите. За „Кайлъка“ трябва сърце, твърди Люси Дяковска. Ако видите..

публикувано на 09.08.20 в 08:15

„Антропоцен парк“ - филмът, който не бива да се случва

Има филм, който никой не иска да се излъчва. Филмът не е готов, не е заснет, но има име - „Антропоцен парк“. На режисьора на филма Камен Коларов му е нужна помощ да не бъде заснет този филм. Всъщност става въпрос за съдбата на есетрите в Дунав и за кампания в защита на този защитен вид риби . Пред БНР Коларов заяви, че кампанията..

публикувано на 07.08.20 в 16:49
Пещера Магурата

Посещението в пещерата Магура - незабравимо преживяване

Рабишката пещера или Магурата - както е по-известна, е една от най-посещаваните туристически дестинации. Близо е до Белоградчик, а изходът ѝ гледа право към Рабишкото езеро. Пътят до там е като навсякъде в Северна България - на места има и добър асфалт.  На входа на Магурата екскурзоводите предупреждават за температурата от 12 градуса в..

публикувано на 06.08.20 в 16:47

Морската вода не е замърсена, сочи проверка на "Морска администрация"

„Трудно ще стане ясно кой от преминалите 150 кораба в извънтериториални води е изхвърлил товара си и дали го е направил по правилния начин “ - това коментира пред БНР Станислав Станков от "Пристанищен и екологичен контрол" към Изпълнителната агенция "Морска администрация, която проверява сигнала за наличие на палмово масло по плажове на..

публикувано на 06.08.20 в 11:27