Заради отменени полети редица туристи от Беларус отказаха резервациите си, включително и в България.
„И това е само върхът на айзберга от икономически последици - и за страната, и за цялата авиационна индустрия, и за зависещите от нея бизнеси, посочи пред БНР Елмар Гимула - експерт по международно въздушно право.
„Международната организация за гражданска авиация има възможност да изключи Беларус. Говорим за организация, в която членуват 193 държави - практически целия свят. Изключването на една държава от нея означава, че тя не може да има международна авиация, освен ако не се стигне до потенциални двустранни споразумения със съседните й държави. И в такъв случай обаче глобална авиация би била невъзможна за Беларус. Мисля, че това би бил правилният отговор за това неприемливо поведение. Тепърва ще стане ясно какво е заключението на тази организация по безпрецедентния за световната авиация случай“, заяви в "Преди всички" Елмар Гимула.
„Има подобен случай през 2013 година, когато самолетът на боливийския президент Ево Моралес трябваше да се приземи, тъй като не бе допуснат до въздушното пространство на определени държави по политически причини. Приликата обаче е само привидна, тъй като самолетът на президента не спада към гражданската авиация, а има съвсем различен статут според международните конвенции.
Първите и най-явни щети ще бъдат по-скъпите полети, тъй като въздушното пространство над Беларус е ключово за полетите между Европа и Русия и за много от дългите полети между Стария континент и Азия. Това създава сериозни трудности за избирането на нови маршрути и управлението на целия въздушен трафик, а това е огромно предизвикателство за всички от авиосектора, но най-вече самите самолетни компании:
„Те трябва да използват по-дълги летателни маршрути, което означава по-големи разходи. Никой не желае да харчи пари напразно и това е сериозен проблем за международната авиация, но е по-добре да избегнеш опасността да бъдеш отвлечен въпреки по-дългия път, отколкото да спестиш пари. Знаете, че Европейският съюз затвори въздушното си пространство за беларуските авиолинии. Това няма да се отрази единствено на компанията „Белавиа“, но и на цялата икономика на страната", каза още Гимула.
И ако най-логичният извод е, че Минск ще изгуби пари от летищни такси, а нищо чудно голяма част от гражданските полети няма да се осъществят. Междувременно Русия също се включи в "надиграването" с въздушния трафик, след като отказа на "Ер Франс" достъп над собственото си въздушно пространство и европейската компания бе принудена да отмени полети, които вече са планирани по нов по-дълъг маршрут. При товарните оператори проблемът е още по-сериозен.
„Товарните полети са също много важен въпрос за цялата икономика, както и за работните места. Беларус има много сериозни търговски взаимоотношения най-вече с Русия, но и с много европейски държави.
Може да се стигне и до дефицит на определени стоки заради прекъснатите товарни полети от Европа. А тъй като авиотранспортът е най-скъпият вариант, за него са отредени най-важните стоки - например ваксините. Беларус не получава ваксини срещу коронавирус от Европа и Съединените щати към момента, а използва китайска и руска ваксина срещу Covid-19 - от тези държави полетите засега не са спрени. Миналото лято обаче Европейският съюз финансира спешна доставка по въздух за Беларус от Китай на медицински консумативи, свързани с борбата с пандемията. Очаквам нашите правителства да направят изключение за хуманитарни товари", коментира авиоекспертът, като уточни, че става дума за изключение за доставка на товари в Беларус, а не за преминаване на европейски хуманитарни полети над въздушното пространство на страната.
Още по темата в звуковия файл.
"Пътуване без куфар" - разходка из малко познати места край Братислава ни предлагат Гавраил Гавраилов , създател на рубриката "Има ли мегдан" в "Графити по въздуха" и съпругата му, журналистката Весела Николаева . Весела е и познавач и на керамиката и изключителна кулинарна специалистка. "Ние посетихме Братислава, като си отделихме време да..
410 населени места у нас официално имат издадена заповед от кмета за воден режим . Има още 140, които по сигнали на граждани и медийни публикации също имат проблеми с водоснабдяването. Това съобщи пред БНР Тома Белев, бивш заместник-министър на околната среда и водите, съпредседател на "Зелено движение", природозащитник. Той е изготвил карта..
Наскоро в мездренското село Люти брод се проведе четвъртото издание на празника на врачанския мискет. Уникалният местен винен сорт бяло грозде и произведените от него вина и ракии събраха на десния бряг на река Искър срещу скалния феномен "Ритлите" десетки любители на бутиковите напитки и регионалните деликатеси. Свои продукти..
Областният информационен център в Плевен продължава своята работа след подписан договор между Общината и Управляващия орган на Програма "Техническа помощ". Той е за срок от шест години. Размерът на безвъзмездната помощ възлиза на 1 290 754 лева. Основните цели, от които четиричленният екип се ръководи, са повишаване нивото на..
ЕС върви към осъществяване на идеята за кръгова икономика. Вследствие на това от 18 юли е въведен регламент с нови правила за екодизайн на устойчиви продукти , в който мебелите са отбелязани като приоритетен продукт. Регламентът ще започне да се изпълнява не по-рано от 2028 г. Това посочи в интервю за БНР проф. Васил Живков, председател на..
В процес на публично обсъждане е промяна, която ще позволи на студентите да се обучават дуално, като паралелно работят във фирми под ръководството на ментори и получават възнаграждение за практиката си. Това обясни пред БНР Ангел Стойков, председател на Националното представителство на студентските съвети (НПСС). НПСС от много време..
Да бъде издигнат паметник на инженер Иван Иванов в София, предлага общинският съветник от "Синя София" проф. Вили Лилков. Решение за това има още преди 13 години, което до този момент не е изпълнено. Инж. Иванов е кмет на столицата в периода май 1934- 9 септември 1944 година. "Решението е преди повече от 10 години. Паметникът да се..
Катализатор с кратък живот от Китай или нов катализатор , но под наем за прегледа. Това е дилемата пред онези собственици на автомобили, които..
40% от получилите разрешение за работа в България не остават да работят в страната. Данните цитират работодателите, като се позовават на..
Новото правителство е като старото, само че е ново . Това каза пред БНР зам.-председателят на партия "Възраждане" Цончо Ганев и декларира, че няма как..