За да останат личности, събития и взаимовръзки в общата ни памет, някой трябва да ги документира. Качеството на паметта зависи от качеството на документа. Попитахме петима изявени български фоторепортери за няколко техни снимки и за личните им разбирания за журналистиката. Кадрите им, също като хиляда думи, са достатъчни да видим и почувстваме емоционалната като естрадна песен българска политическа история през последните 20 години.
Започваме с една сцена от топлите месеци на 2003 година (заглавната снимка). В софийско кафене са седнали няколко костюмирани приятели на средна възраст. Изглеждат като съмишленици, защото всичките пият водка с доматен сок. Мъжете са генерали, началници на различни звена във вътрешното министерство и други силови структури. В момента на снимката един от тях, тогава главен секретар на министерството, в бъдеще кмет и премиер, плаща сметката. Снимката е на Ани Петрова.
"В президентството, където имаше среща (Консултативен съвет по национална сигурност - б.р.), снимките бяха на маса, с президента Първанов, нищо особено. Бях почти сигурна къде ще намеря генералите след това. От дългата ми практика във фоторепортерството съм установила, че около самото събитие се случват много по-интересни неща. Не е задължително винаги да е в кръчма, просто тогава така се случи", казва Ани Петрова.
И още един момент, запечатан от нея: църква-костница в Гюешево. Тленните останки на загинали в Междусъюзническата и Първата световна войни стоят под стъклен похлупак. Върху похлупака виждаме букет цветя и отражението на човека, който ги поднася - тогавашен премиер и някогашен цар.
"Друго важно нещо (във фотожурналистиката) е да си винаги навреме. Тогава обаче не преценихме пътя, отидохме в последния момент. Тогава имаше страшно много вестници и много колеги. Всички вече се бяха позиционирали срещу тогавашния премиер. Отзад имаше едно разпятие и всички си бяха разкадровали снимките. Аз в последния момент влетях, клекнах пред един колега. Не знаех апарата на какви настройки е и затова направих тази снимка, на която Царя го няма, а там е само отражението му. Бях на скорост 1/60. Оказа се, че съм направила нещо по-интересно от това на събитието."
Същият премиер е герой в още две снимки, които ще ви представим. На първата, някъде в курорта Боровец през 2003, той е събрал младежката организация на партията му. Участниците застават за общи снимки. В един запечатан момент премиерът се е обърнал и е погледнал към бъдещето - по-точно към млад активист, който някой ден ще се прочуе като депутат от друга партия, бизнесмен, издател на вестници и краткотраен шеф на ДАНС - всичко това до 34-тата му година. Понастоящем санкциониран от американските власти заради корупционни действия у нас. Веселин Боришев заснема как бъдещият млад и успял мъж гледа с респект някогашното момче цар.
"Помня горе-долу събитието, бяхме в Боровец на командировка. Единственото нещо, което си спомням, е че безумно се напивахме вечерите. Един фоторепортер може да попадне на нещо, което да се окаже изключително важно години след това", разказва Боришев. Подобни любопитни моменти от своите архиви той е събрал в страницата "О, спомняте ли си, госпожо". От нея се роди и фотокнига със снимки от последните 20 години, чието чисто ново издание излезе от печат преди дни.
Фоторепортерите често предвиждат бъдещето. В друга снимка на Веселин Боришев от 2017 година, фон е традиционната сграда на Народното събрание. На фокус пред нея е тила на гологлав мъж с обеци. Такива бръснати тилове карикатуристите ползваха, за стереотипно изображение на хората, които наричаме мутри. В случая, това е може би най-известната гола глава в държавата - тази на известен актьор, музикант и телевизионен водещ, тогава тепърва навлизащ в политиката чрез един незачетен референдум.
"Снимах му тила, защото той така беше седнал, че ми трябваше фон. Удачния фон беше Народното събрание. По някакъв начин, без да знам, съм направил нещо, което 4 години по-късно се оказва важно - той управляваше Народното събрание чрез депутатите си и шефа на парламента. Помня как тогава едвам ходеше, сложиха му столче, седна."
Между времената на бившия монарх и тези на телевизионния водещ преживяхме и други големи политически епохи. Първата и по-кратка е напълно илюстрирана в само един фотографски кадър. На него, след успешни преговори за съставяне на правителство, говори новият премиер - млад лидер на социалистическа партия. Той е осветен от слънцето. От двете му страни, в удобна сянка, са се настанили колиционните му партньори - предшественикът-цар и сегашният почетен председател на либерална партия, бореща се за права и свободи. Кадърът е на Иван Стоименов.
"Събитието беше в резиденция Лозенец. Сядайки на поляната да говорят, пред тях имаше три масички, а над тях - два чадъра. Оказа се, че двамата са на сянка, а той е на слънце. Експонирах така, че да излязат още по-тъмни, защото те дърпаха конците, а малкият, защото тогава той беше млад политик, трябваше да отговаря на въпроси. Тогава работих за в-к "Дума", но съм правил и снимки като за в-к "Демокрация". Сега съжалявам, че дадох 30 години от живота си, за да снимам политическа фотожурналистика. Хора, на които съм вярвал, на които съм разчитал и съм се опитвал да представям, така че хората да ги харесват и избират, след това са предавали и мен, и идеите, и всичко" - думи на Иван Стоименов.
А след тройната коалиция дойде дългогодишно управление, което сякаш също толкова дългогодишно предстои да дискутираме. Следващата история е за един протоколен момент от него - през май 2018 се състои среща в Кремъл между руския президент и българския премиер. След срещата българският премиер казва, че големият брат е простил на малкия за спирането на един газопровод. Две години по-късно през българска територия е пусната друга тръба. На снимка от събитието двамата лидери гледат сякаш безизразно пред себе си. А езикът на тялото им издава немалка доза напрежение. Кадърът е на Цветан Томчев.
"Обичам да снимам известни политици - да вляза в душата им през лицето в едър план. Винаги в такива случаи си нося дългофокусна опитка, защото човек не знае каква ще е дистанцията до важните хора (по време на събитието). Следях израженията на двамата ръководители, защото с фотографията исках да вляза в психологията на срещата, да науча нещо повече. Имам много голяма галерия от портрети на Владимир Путин и към него бях насочил вниманието си. Беше изключително изнервен. Едно напрежение, нетърпение, повдига си крака на пета, стиска ръцете. Бях изключително изненадан, защото знаем, че е безизразен, овладян и трениран човек. Явно за него тази среща беше изключително важна, по-късно се оказа, че действително е било така", спомня си Цветан Томчев.
Последният от безбройните кадри на българските фотожурналисти, на който ще обърнем внимание, не е на политик, а на човек на ръководен пост, чийто избор пряко и непряко зависи от политици. Този конкретен човек е вече бивш директор на Националното радио, който под натиск или изцяло по собствена вина е попаднал на трудно място. В този даден момент директорът ще дава обяснения пред Съвета за електронни медии защо е спрял сигнала на програма "Хоризонт", само ден след свалянето от микрофон на съдебния репортер на радиото Силвия Великова, известна с критичното си отношение към настоящия и бъдещия главен прокурор. В крайна сметка нито въпросния главен директор, нито някой друг пое отговорност за спирането на сигнала или за опита за цензура. Но след въпросното изслушване в СЕМ, директорът беше отстранен. Този печален образ е заснел Денислав Стойчев.
"Виждаме един уморен човек, прегърбен над масата. Сякаш иска да се скрие. Журналисти си подават микрофони над него. Лично за мен това лице казва "Моля ви, оставете ме, нека да си тръгна и това да не е било". Най-основното умение във фотожурналистиката е да се запечатват емоции, които по някакъв начин говорят за събитието и прибавят стойност и информация. Един креативен фотожурналист може от всяка злободневна тема и втръснало ни лице да извади нещо интересно, което може и да остане в историята", твърди Денислав Стойчев.
Краткият февруари е винаги изненадващ, винаги динамичен. Носи със себе си много нова енергия, която събужда природата и я води към пролетта. Неговият ритъм напомня за звука на цигулката , ту остър и силен, ту мек и нежен. Може би точно така публиката в големите концертни зали в Париж и Рим, Мадрид и Берлин се е наслаждавала на звука на..
Педя човек - лакът брада си има нов дом - Къщата на куклите. Арт-Къща с музей „Куклите” е уникален в България музей на куклите с над 3000 кукли, Творилница и парти център за рождени дни. Представени са порцеланови кукли, антикварни, ритуални, съвременни, марионетки, сувенирни кукли от България и от света, винтидж, колекционерски и др...
Най-ранните спомени на Георги Господинов свързани с Българското национално радио, са от предаванията "България - дела и документи“ и "Ранобудно петленце". БНР връчи годишните си награди "Сирак Скитник" Авторът на "Времеубежище" описа сигналите на тези предавания като "особен отключвател на памет" и разказва за първото си радио..
"Винаги съм слушала Българското национално радио с интерес. За мен то е една много достойна, много почтена институция , която своевременно, безпристрастно, информира своите слушатели. Цвети Радева е носителят на голямата награда на БНР "Сирак Скитник" От момента, в който съм си купила автомобил, винаги радиото ми е на Българското..
Отец Вениамин от храма "Света Троица" в Ловеч гради храмове, възстановява манастири и прославя Бога. Завършил е Софийската духовна семинария. 2002 година негово високо преосвещенство Ловчанския митрополит Гавриил ръкополага отец Вениамин в дяконски чин, след което в свещенически чин. "Вече 22-23 години сме на Божията нива и с Божията..
Цялата история чуйте в звуковия файл.
Гост в рубриката "Горещи сърца" е Петя Грудева. Тя е психолог и помага на децата с увреждания да се справят по-добре в живота. Живее в Пловдив, обича да пътува и да опознава света и другите култури. Убедена е, че човек се учи докато е жив. "На психолог се ходи, когато действително имаш трудности да преработиш определено събитие, а не..
Ролята на тези управляващи не е да изправят държавата на крака, първата им грижа е да се наместят те! Това мнение изказа пред БНР политологът Слави..
Държавата има проблем с прозрачността, вече сме във втората четвърт на XXI век, и в администрацията, като Министерството на финансите нямаме дори..
В момента всеки се упражнява на тема ДДС в ресторантьорството , но без аргументи за връщане на 20%. Това заявява Георги Тръпков, хотелиер и..