Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

От 2035 г. спира производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене

Как България ще се впише в политиката на ЕС за електроавтомобилите?

Евродепутатът Петър Витанов: Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 г.

Снимка: БГНЕС

От 2035 година няма да можем да си купуваме нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, а само втора употреба.

Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.

Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.

Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха

"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."

Снимка: Добромир Видев

За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която  е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.

"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."

Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.

Снимка: Луиза Лазарова

"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."

В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.

Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.

"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."

"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."

"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Натали Петрова-директор на фестивала

Най-добрите и наградени филми от Международния кинофестивал на планинарското и екстремно кино ще бъдат представени в Банско

25, 26 и 27 юли най-добрите и наградени филми от Международния кинофестивал на планинарското и екстремно кино ще бъдат представени в Банско. "Ще представим 11 ленти от 10 държави - България, Великобритания, САЩ, Исландия, Франция, Австрия, Италия, Полша, Канада и Словакия. Един филмов маратон от три вечери. Началото на прожекциите е 21 часа...

публикувано на 21.07.24 в 06:20
Цанко Керанов, Румяна Фичева и Антон Станчев

580 км са туристическите маршрути в Национален парк "Централен Балкан"

"Чрез наши ние контролираме движението , проверяват се МПС дали имат разрешително, ако нямат такова се съставя акт и глобата е около 100 лева, каза БНР Цанко Керанов, началник отдел Контрол и охрана на Национален парк Централен Балкан. Според Керанов по-често се правят еднодневни или три дневни преходи , като днешните туристи наистина обичат..

публикувано на 15.07.24 в 09:42

Как да бъде спасен зоопарка в Благоевград чрез виртуална реалност?

Как изживяването и емоциите от посещението в зоопарк или в горски територии , обособени като центрове за защитени видове животни, да продължи до безкрай? Такава възможност дава развитието на дигиталните технологии чрез приложения и апликации, познати като образование във виртуална или добавена реалност . И ако в световен мащаб тези..

публикувано на 13.07.24 в 10:05
Снимката е илюстративна

Мариана Родер и нейната малка хижа в планината

Да поддържаш хижа и обслужваш посетителите изисква особено отношение, както към природата, така и към хората, които обичат да прекарват време в планината. Това занимание, обаче представлява на практика почти денонощен труд. Какво означава да работиш като хижар и то не къде да е, а в Швейцария?   " В Швейцария е много трудно да станеш хижар , това е..

публикувано на 13.07.24 в 09:35
Ели Иванова

"52 исторически разходки из България" - 52 уикенда история сред природата

"52 исторически разходки из България" се казва новата книга на блогър - пътешественика Ели Иванова , създател на блога "Друми в думи".  Чрез нея авторката дава заявка да ни отведе до крепости, манастири, скални светилища и места, свързани със старата и по-новата история на земите ни. "Тази пета моя книга се различава от предишните по..

публикувано на 10.07.24 в 09:28

"Пътувай с Хоризонт" в сърцето на Родопите

В горещите летни дни, алтернативата е планинският туризъм. "Пътувай с Хоризонт" тръгва на разходка в сърцето на Родопите, сред тишината и спокойствието на балкана, на 1200 метра надморска височина. В село Момчиловци срещаме гостоприемни домакини, свикнали да посрещат гости още от 90-те години на миналия век, когато селото се превръща в едно от..

публикувано на 07.07.24 в 14:49

Вършец - най-старият балнеолечебен курорт в България

Вършец е най-старият балнеолечебен курорт в България, известен с топлата си минерална вода и мек планински климат. Първата държавна минерална баня е построена през 1990 г.  Градът възниква около минерални извори и неговата история е свързана с балнеолечението за това свидетелстват откритите развалини от римски бани.  Град Вършец е разположен в..

публикувано на 07.07.24 в 10:10