Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.
Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.
Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха.
"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."
За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.
"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."
Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.
"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."
В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.
Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.
"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."
"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."
"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."
25, 26 и 27 юли най-добрите и наградени филми от Международния кинофестивал на планинарското и екстремно кино ще бъдат представени в Банско. "Ще представим 11 ленти от 10 държави - България, Великобритания, САЩ, Исландия, Франция, Австрия, Италия, Полша, Канада и Словакия. Един филмов маратон от три вечери. Началото на прожекциите е 21 часа...
"Чрез наши ние контролираме движението , проверяват се МПС дали имат разрешително, ако нямат такова се съставя акт и глобата е около 100 лева, каза БНР Цанко Керанов, началник отдел Контрол и охрана на Национален парк Централен Балкан. Според Керанов по-често се правят еднодневни или три дневни преходи , като днешните туристи наистина обичат..
Как изживяването и емоциите от посещението в зоопарк или в горски територии , обособени като центрове за защитени видове животни, да продължи до безкрай? Такава възможност дава развитието на дигиталните технологии чрез приложения и апликации, познати като образование във виртуална или добавена реалност . И ако в световен мащаб тези..
Да поддържаш хижа и обслужваш посетителите изисква особено отношение, както към природата, така и към хората, които обичат да прекарват време в планината. Това занимание, обаче представлява на практика почти денонощен труд. Какво означава да работиш като хижар и то не къде да е, а в Швейцария? " В Швейцария е много трудно да станеш хижар , това е..
"52 исторически разходки из България" се казва новата книга на блогър - пътешественика Ели Иванова , създател на блога "Друми в думи". Чрез нея авторката дава заявка да ни отведе до крепости, манастири, скални светилища и места, свързани със старата и по-новата история на земите ни. "Тази пета моя книга се различава от предишните по..
В горещите летни дни, алтернативата е планинският туризъм. "Пътувай с Хоризонт" тръгва на разходка в сърцето на Родопите, сред тишината и спокойствието на балкана, на 1200 метра надморска височина. В село Момчиловци срещаме гостоприемни домакини, свикнали да посрещат гости още от 90-те години на миналия век, когато селото се превръща в едно от..
Вършец е най-старият балнеолечебен курорт в България, известен с топлата си минерална вода и мек планински климат. Първата държавна минерална баня е построена през 1990 г. Градът възниква около минерални извори и неговата история е свързана с балнеолечението за това свидетелстват откритите развалини от римски бани. Град Вършец е разположен в..
Очакваме медийна атака, инвестициите да приключат завинаги и Ивелин Михайлов да бъде убит или инсцениран арест. Това заяви в интервю пред..
Няма как да има две ДПС-та, има едно и то е под лидерството на почетния председател Ахмед Доган. Всеки, който не върви по този път, не е ДПС...
Случва се във всяко семейство баща и син да се скарат понякога, но след това обикновено се сдобряват , а с този, който ги е скарал, знаете какво се..