Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От 2035 г. спира производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене

Как България ще се впише в политиката на ЕС за електроавтомобилите?

Евродепутатът Петър Витанов: Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 г.

Снимка: БГНЕС

От 2035 година няма да можем да си купуваме нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, а само втора употреба.

Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.

Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.

Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха

"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."

Снимка: Добромир Видев

За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която  е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.

"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."

Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.

Снимка: Луиза Лазарова

"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."

В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.

Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.

"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."

"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."

"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Моето семейство и други животни"… Разкодиране на междувидовото общуване

Изкуственият интелект може да помогне на хората да разберат животинските езици, но не и да ги преведат , смятат изследователите от "Земни видове". Зад лабораторията с нестопанска цел стоят дарители като съоснователя на LinkedIn Рийд Хофман и семейната благотворителна организация на покойния вече съосновател..

публикувано на 15.02.25 в 13:32
Натали Петрова - Банско Филм Фест

В София започва кинопанорама на италианското планинарско кино

В София започва традиционната кинопанорама на италианското планинарско кино „Истории от планината" в цели 3 филмови вечери. На 11, 12 и 13 февруари от 19:00 часа в Дома на киното ще ви представим подбрана селекция от 12 италиански филма - едни от най-добрите съвременни заглавия в жанра на приключенското и планинарското кино. Трите филмови..

публикувано на 10.02.25 в 08:32
Ася Пенчева - Исландия

Исландия - там, където човек би се върнал отново и отново!

Ще ви заведа там, където пак бих отишла - Исландия! Това не е просто земя на огън и лед . Това е богато илюстрован учебник по геология. Скандинавия , ако мога така да обобщя държавите - наследници на викингските територии, винаги са ме привличали с природата, с митологията на народите и държавното устройство. Исландия изглеждаше като трудно..

публикувано на 03.02.25 в 09:35

Опасни горещини в Европа може да отнемат живота на 80 хиляди души допълнително всяка година

Опасно високи температури може да отнемат живота на 50% повече хора в Европа до края на века. Това е установило ново изследване , според което заради горещо време всяка година може да има 80 хиляди смъртни случая повече. Изследването проверява дали броят на хората, които ще загинат заради горещини, ще бъде по-малък от този на оцелелите при студове...

публикувано на 28.01.25 в 05:21
Юлиян Попов

Юлиян Попов: Енергийният ни сектор се развива хаотично

"Не мисля, че има някаква тайнственост или някаква тайна. Това е прехвърляне на топка между София и Брюксел и уточняване на въпросния план. Страната е внесла в Брюксел разработена чернова за краен вариант , която трябва да бъде коментирана от Брюксел." Това каза пред БНР Юлиян Попов, бивш министър на околната среда и водите и експерт по..

публикувано на 27.01.25 в 11:05
Ботаническа градина - БАН - София

През лабиринта на историята и очарованието на Ботаническата градина на БАН в столицата

"Представете си, че вече сме стигнали в Градината, която се намира в полите на Витоша - дали пеша, или с кола... Вървим по алеята и пред нас се редуват групи от иглолистни и широколистни дървета и храсти.  Вечнозелените иглолистни дървета изглеждат натруфено със своите гъсти зелени премени, а листопадните - голи и самотни , с накацали..

публикувано на 24.01.25 в 19:15
Екоакция за почистване на бреговете на Тунджа

Екоакцията по бреговете на Тунджа продължава

Екоакция за почистване на бреговете на Тунджа започна тази седмица общината в Ямбол. От предприятието "Паркове и зони за отдих и спорт" призоваха рибарите да не замърсяват с отпадъци, а леките автомобили, с които идват на риболов, да са извън коритото на реката. Топлото време в началото на годината предизвика стотици рибари да..

публикувано на 13.01.25 в 10:57