На 23, 24 и 25 февруари за първи път на сцената на Софийската опера и балет ще се играе операта "Медея" от италианския композитор Луиджи Керубини.
"Медея" е трагична опера в три действия, композирана от Керубини с френско либрето от Франсоа-Беноа Хофман. За първи път операта е изпълнена на 13 март 1797 г. на сцената на театър "Фейдо" в Париж.
Керубини е известен със своите опери, симфонии, религиозни музикални произведения и други композиции. Работил е главно във Франция и е считан за един от най-важните композитори на своето време. Съвременниците му са го определяли като майстор на оперния жанр, а неговите творби често са сравнявани с тези на други големи композитори като Моцарт и Бетовен.
На българска сцена операта "Медея" ще бъде изпълнена под диригентството на италианския композитор Франческо Роза. Той добре познава музикантите от Софийската опера, тъй като от 2008 г. е гост-диригент. Под неговата палка у нас се изпълняват опери от Росини, Лео Делиб, Пучини и Верди. Но за първи път маестро Роза работи по операта "Медея".
При изпълнението на музикалната композиция Франческо Роза не използва голям оркестър. В "Медея" няма да чуете нито тромпети, нито ударни инструменти. Основният звук идва от струнните музикални инструменти.
Подобно мнение споделя и режисьорът на "Медея" – Марко Гандини. Гандини е един от най-емблематичните съвременни режисьор – ученик е на италианския оперен и кино режисьор Франко Дзефирели. Режисира продукции на сцените Талин, Палермо, Женева, Будапеща, Токио, Милано, той е също преподавател и артистичен директор. Работил е с много оперни певци, но забелязва, че не винаги вокалността им е съпроводена от добро сценично присъствие.
За разлика от диригента Франческо Роза режисьорът Марко Гандини за първи път е в България.
Декорът на сцената са дело на италианския сценограф - Андреа Токио.
В първо действие на сцената са разположени пространствено-специфични предмети, които се свързват с образа на Глауче. Второ и трето действие заедно имат съвсем различна атмосфера на осветеност и друга организация на пространството.
Въпреки че Луиджи Керубини е създал някои от най-значимите италиански опери на времето си, като "Медея" и "Лес Деак", след смъртта му интересът към неговата музика отслабва. Оперите му са се считали за сложни и тежки за изпълнение.
През 1953 година на сцената на "Ла Скала" в Милано, под диригентството на Тулио Серафин, знаменитата оперна певица от гръцки произход Мария Калас възражда операта на Керубини след интерпретацията ѝ на образа на Медея.
На сцената на Софийската опера в образа на Медея ще се превъплътят Габриела Георгиева, Лилия Кехайова и Диана Ламар
Любимият на Медея - Язон ще бъде пресъздаден от Даниел Острецов и Даниел Дамянов, а в образа на царя на Коринт Креон ще се превъплътят Петър Найденов и Стефан Димитров.
Един от важните образи в оперната интрига е Нерис, вярната придружителка на Медея, която ще представят Виолета Радомирска и Цвета Сарамбелиева.
Ролята на нежната Глауче, която трябва да се омъжи за Язон, но става жертва на отмъщението на Медея, е поверена на Станислава Момекова и Диана Василева. Сценичните костюми на солистите ще пристигнат директно от ателиетата на модният дизайнер Марио Диче в Италия.
Репортаж на Виктория Петрова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.
Интервюто на Георги Марков с Лилия Кехайова в предаването ''Нещо повече'' можете да чуете от звуковия файл.
Снимки: Софийската опера и балет
С два дни се отлага началото на фестивала за имерсивни арт инсталации SOFIA LIGHTS, който ще се проведе в парк-музей "Врана". Това съобщи пред БНР Ясен Гешев от организаторите на събитието. Фестивалът трябваше да започне днес, но заради метеорологичните условия и опасността от падането на мълнии ще започне в събота сутрин и ще продължи..
Идеята на д-р Илиев беше фестивалът в Банско (сега в Боровец) като дух да се доближава до този в Монтрьо. Това е много висока топка . Това каза пред БНР Николай Захариев, музикален директор на международния джаз фестивал "Д-р Емил Илиев". Вече трета година фестивалът се провежда в планинския курорт Боровец. Захариев е дългогодишен музикален..
Сила. Това е думата, която обединява седемте героини в новия роман на Виктория Бешлийска – "Нишка" . Женската сила като совалка на стан свързва съдбите на Скарлада, Ана, Зорка, Дана, Ружа, Мария и Йова. Няколко смели български жени, които принадлежат на различни времеви периоди. Седем жени – дъщери, съпруги, майки, носещи отговорност..
Броени дни остават до откриването на Олимпийските игри в Париж. Но преди да бъде запален олимпийския огън в Париж на 26 юли, 4 500 деца и младежи от цял свят участваха в конкурса на ЮНЕСКО на тема „Олимпийските игри от древна Гърция до съвременните игри. Спортни таланти със споделени ценности“. Изключителен успех и престижни награди заслужиха деца..
"Вещица беше Виола" е един много интересен и полезен сборник с разкази на писателката Людмила Данова. Разказите в преобладаващата част не са необичайни, не са езотерика, но са почерпени от действителни случаи и събрани в образа на Виола - гадателка, лечителка, билкарка, която има мисията да помага на хората и иска, и Бог й дава шанса да остави..
Петнадесетото издание на музикалния фестивал "Дни на класиката" започва на 20 юли, събота , в Балчик. Тази година в центъра на вниманието е клавирната музика, защото Община Балчик се сдоби с два нови рояла . Средствата за тях бяха събирани в дългогодишна кампания, която започна през 2017 г. Големият концертен роял пристигна през есента на..
Темата за историята като шарж, през живота и творчеството на родоначалника на българската карикатура Александър Божинов представяме в "Нощен хоризонт" с проф. Ваня Добрева . С нея говорим за човека, който положи основите на политическата карикатура в България и остави незаличима следа в историята на нашата култура. Самият Александър Божинов..
Няма никакъв паритет . Във всички области на страната мнението на структурите на актива е нееднозначно и категорично в подкрепа на Ахмед Доган ...
"Убеден съм, че инцидентът е следствие на някаква случайност, непреодолима сила, форсмажор - нещо се е случило, което не е нормално. Не вярвам това да е..
Ако се окаже, че единственият път за преодоляване на тежките проблеми, заложени в Конституцията в глава "Съдебна власт", минава през Велико народно..