Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Автоневолите на Европа

Снимка: архив

Автомобилостроенето е един от основните стълбове на европейската индустрия - в тази промишленост са наети около 14 милиона души и тя възлиза на 7 процента от БВП на Европейския съюз. Но производителите в сектора твърдят, че им е трудно да се адаптират към производството на електромобили - преход, предприет от Европейската комисия, която предвижда поетапното спиране на производството на коли с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. - част от амбициозния план за климатична неутралност на Европа. За тази цел са необходими 800 милиарда евро и сериозни инвестиции в иновации, за да бъде Съюзът конкурентоспособен на агресивните световни играчи.

Производството на автомобили в Европа спадна между 2019 г. и 2022 г., но през миналата година се възстанови. Въпреки това броят на новорегистрираните коли в ЕС е все още по-нисък спрямо нивата отпреди пандемията от коронавирус. Обезпокояващо е и че производството на електромобили в Европа е много ниско и дори намалява през последните месеци.


Наскоро стана ясно и че правителството на италианския премиер Джорджа Мелони планира да ореже с 4 милиарда и 600 милиона евро държавната подкрепа за автомобилната промишленост за следващите пет години. Правителството разкритикува остро основния си производител "Стелантис", че изнася в чужбина производството на някои модели на исторически италиански марки като "Фиат", "Ланча" и "Алфа Ромео". Обсъжда се производството в Италия да се вдигне до един милион автомобила годишно. Наскоро най-големият производител в Европа - германският концерн "Фолксваген" обяви, че ще затвори най-малко три завода в Германия, което е безпрецедентно в 87-годишната история на компанията, а десетки хиляди хора ще бъдат съкратени.

Недоволни са и заетите в сектора във Франция:

"Съкращават все повече работни места. "Рено" щяха да правят електроавтомобили във Франция, но развойните и инженерни дейности отиват в Китай."

"Въобще не им пука за Франция вече. Стратегията в глобален мащаб е да се оптимизира цената на труда и местят заводите си като пионки, без да ги е грижа за последствията. 100 000 загубени работни места за последните пет години, още 80 000 през следващите пет. Това е ситуацията в автомобилната промишленост във Франция. Цял сектор се заличава, а той има основна роля за френската индустрия. Ако нея я няма, изчезва и френското производство."


Френският заместник-министър на икономиката, отговарящ за промишлеността, Марк Ферачи даде следната заявка:

"Автомобилната индустрия е изправена пред конкуренция, която не винаги играе по правилата - от Китай и понякога от други страни. Работим по предложения, които ще публикуваме през идните седмици, които са част от авариен план за автомобилната индустрия и на френско, и на европейско ниво. Ще се опитаме да убедим всички наши европейски партньори, че са необходими структурни действия и мерки в подкрепа на търсенето, инвестициите и мерки за търговска защита, които засягат цялата промишленост."

Делът на китайските пътнически автомобили в Европа се увеличи до 17 процента за първите седем месеца на тази година спрямо 12 на сто през 2023 г., според данни на консултантска компания в сектора. А като цяло износа на китайски коли е достигнал рекордно високи нива тази година.

Европейският съюз наложи в края на миналия месец допълнителни мита в размер до 45 процента върху вноса на произведени в Китай електромобили след едногодишно разследване на Европейската комисия за огромните субсидии, които правителството в Пекин отпуска на китайските производители на електрически автомобили.

Лин Цзян, говорител на китайското външно министерство:

"Настойчивостта на Европейската комисия да провежда разследвания за субсидиите за китайските електромобили и налагането на високи мита е типично за протекционизма, и това ще навреди на индустриалното сътрудничество и доставките между Китай и ЕС, на интересите на европейските потребители и зеления преход."


Фердинанд Дуденхофер - директор на Центъра за изследователска дейност в автомобилния сектор в германския град Бохум, за позицията на германските производители:

"Всички те са против въведените от ЕС мита. В Европа трябва цените на електромобилите да станат достъпни, за да се развие пазарът, което ще е в помощ на западните компании за масово производство. Второто нещо са страховете на европейските производители от ответни мерки от страна на Китай срещу автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Именно германското и като цяло европейското луксозно производство в този сектор носи всички печалби. Така че подобно нещо би довело до криза. Действията на ЕК са рисковани и нанасят вреди на европейската автомобилна индустрия. Канцлерът ни заяви това пред ЕК, но тя не чува."

Освен това плановете на ЕС предвиждат глоби за производителите, които не покриват норма за дял на електромобилите. Ник Гибс - журналист във водещото бизнес издание в Европа Automotive News Europe обяснява:

"За да изпълнят европейските норми производителите твърдят, че около една пета от производството им трябва да са електромобили, а пазар за подобни количества, особено в Южна и Източна Европа, няма и ще трябва да ги продават с отстъпки с по-ниска печалба или дори на загуба. Но те знаят за тези намерения от седем години и ако имат проблеми с продажбите догодина вината си е тяхна."


Китай обаче също има какво да губи - икономиката на страната се забавя и трябва да се търсят купувачи на електромобилите, за да се защити от дефлационния натиск, отчитат анализатори. Междувременно китайски компании инвестират в заводи в страните в Централна и Източна Европа, сред които е Унгария, за производството на акумулатори за електромобили:

"Базите за производство на акумулатори, които се строят в Източна Европа, са много важни и трябва да ги подкрепяме, защото подпомагат тяхната икономика, но са и в помощ на нашите производители. До 40 процента от цената на електромобилите се дължи на акумулатора. Така че трябва да приветстваме китайските инвеститори в Европа. Можем да се справим по-добре, ако си сътрудничим, а не правим търговски войни", допълва Фердинанд Дуденхофер.

Журналистът и медиен предприемач Бен Арис, които следи развиващите се пазари казва, че проблемите на автомобилната индустрия, особено в Германия, са симптоматични:

"В резултат на войната в Украйна и края на евтиния руски газ цените на енергията в Европа се удвоиха, което доведе до инфлация и повишаване на издръжката на живота. През 2022 г. 10 процента от тежката промишленост в Германия е затворила. Цяла Европа е на границата на рецесията. Намаляването на потреблението удря сега и автомобилното производство. Европа инвестира твърде бавно в електромобилите, Китай бързо навакса и сега изпревари Европа. И затова европейските производители просто ще напуснат, ще вдигнат фабрики в Китай, Виетнам, Индонезия и Латинска Америка, където са развиващите се пазари, за да запазят печалбите си. А тук в Европа ще си караме половинчато."


Снимки: Ройтерс
По публикацията работи: Силвия Петрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кипър разхищава и изхвърля най-много храна в Европейския съюз

Кипър разхищава и изхвърля най-много храна в Европейския съюз. Започващата днес Европейска седмица за намаляване на отпадъците (16 –24 ноември) включва информационна кампания и редица инициативи, насърчаващи бизнеса и домакинствата на острова да променят навиците си. Кипърците изхвърлят средно по 294 кг хранителни отпадъци годишно,..

публикувано на 16.11.24 в 16:14

Един от всеки десет възрастни страда от диабет, броят им се увеличава непрекъснато

Един от всеки десет възрастни страда от диабет, съобщи професор Цветалина Танкова, началник на Клиниката по диабетология в специализираната болница "Академик Иван Пенчев" в София. Тя заедно с д-р Вера Мегданова-Чипева от Клиниката по Медицинска онкология на МБАЛ "Царица Йоанна - ИСУЛ" представиха специфичните характеристики на диабета и на..

публикувано на 16.11.24 в 16:10

МВР пусна за обществено обсъждане правилата за работата на регистъра на педофилите

Вътрешното министерство пусна за обществено обсъждане дълго чаканите правила за работата на регистъра на педофилите. В списъка на педофилите ще влизат осъдените по глава "Разврат" от Наказателния кодекс. Както и от базите данни в ЕС. Наредбата задължава работодателите да проверяват служителите си за присъствие в регистъра, ако извършват..

публикувано на 16.11.24 в 15:48
Изказване на Делян Пеевски след заседание на

Делян Пеевски: От днес "ДПС - Ново начало" има само един лидер в мое лице

След заседание на ръководството на "ДПС - Ново начало" лидерът на формацията Делян Пеевски обяви, че формацията е само с един лидер - самият той. Пеевски също така обяви, че Джевдет Чакъров е изключен. "Чакъров е изключен. Всички самоизключили се от партията са изключени и им пожелавам успех. Всички, които вече са членове реално на друга..

публикувано на 16.11.24 в 15:18

Стартира подписка за референдум дали България да стане президентска република

Гражданска инициатива ще събира подписи за референдум по въпроса дали България да стане президентска република. Това обяви бившият депутат от БСП в 44 Народно събрание Красимир Янков, който се представи като координатор на идеята. Той каза, че в областните градове и общини ще бъдат, "призовани доброволни граждански съвети", които ще учредят..

публикувано на 16.11.24 в 14:55

"Възраждане" кани на разговор четири политически формации от 51-вото Народно събрание

Партия "Възраждане" кани всички политически формации в 51-вото Народно събрание на разговор, без ГЕРБ, "ДПС - Ново начало" и "Алианс за права и свободи".  Разговорите са насрочени за сряда в сградата на Народното събрание. Пресцентърът на партията съобщава, че поканите са били изпратени вчера.  От 14 ч. утре е срещата с БСП, от 15 - с ИТН, от 16 - с..

публикувано на 16.11.24 в 14:51

Групата Г-7 изрази непоколебима подкрепа за Украйна толкова дълго, колкото е необходимо

Лидерите на водещите демокрации от Групата на седемте (Г-7) изразиха непоколебима си подкрепа за Украйна толкова дълго, колкото е необходимо и потвърдиха ангажимента да продължават да налагат сериозни разходи на Русия за нейното нахлуване в Украйна чрез санкции, контрол върху износа и други мерки, предаде Ройтерс. Декларацията е по..

публикувано на 16.11.24 в 14:48