Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Защо културата на "мейкърството" може да бъде решение?

| обновено на 09.04.24 в 12:49
Снимка: Pixabay

Михайло Николич, съосновател на Център за споделени иновации "Резонатор" и "Технократи", изрази своята перспектива за културата на мейкърството в рубриката “Време за наука“ на предаването "Нашият ден".

Той подчерта връзката и разликите между мейкърството и културата на "направи си сам", но разкри и контекста, от който произтича този феномен. По думите на Николич, мейк културата е вдъхновена от списание "Мейк", базирано в Сан Франциско, което е играло ключова роля в формирането на термина около 2005 година. Той подчерта разликата между просто "направи- си- сам" и мейк културата, като посочи, че последната включва по-широко използване на компютърно управлявани машини.

Николич подчерта важността отварянето на технологиите за производство към широката общественост. Според него, този подход е от съществено значение, тъй като иновациите, иначе, често се ограничават до големите промишлени компании.

"Важно е да не се затварят тези технологии за производство само в ръцете на хората, които са свързани с индустрията, но да станат по-скоро достъпни за всеки човек", твърди той.

"Концепцията за бързото протитипиране е заложено в концепцията на това производство. Това означава възможност по оптимален и бърз начин да създадеш нещо, да видиш какво не е ок, да промениш съответно било то дизайна, или някаква функционалност, да направиш няколко варианта преди да стигнеш до заключение какво наистина ти трябва и евентуално тогава да мислиш за серийно производство на тези неща, които произвеждаш", казва още той.

Той разкри и важността на общността, която се формира около мейкър културата. По думите му споделянето на знания и помощта помагат за развитието и успешното функциониране на това движение. Николич посочи, че, въпреки че подобни инициативи са започнали в университетите, сега те излизат извън тези рамки, достигайки по-голяма аудитория и разширявайки влиянието си.

Чуйте разговора в звуковия файл.


По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пролетният ден на кариерата във Физическия факултет към СУ

Наука, образование и бизнес ще се срещнат във фоайето на Физическия факултет към СУ по време на Пролетния ден на кариерата във ФзФ (30 май) . В "Нашият ден" доц. д-р Владимир Божилов , зам.-декан на Факултета разказва за инициативата, чиято цел е да свърже работодатели и студенти, както и да покаже на бъдещите възпитаници възможностите за..

публикувано на 28.05.24 в 13:15

Отпадъкът – хибрид между природа и култура

Науката често се отнася до взаимовръзката ни с околния свят на всекидневно и дори на битово ниво. Отношението към боклука е показателно за ред характеристики на обществото. Всеки от нас има представа за "чистото общество" като подредено и напреднало и "мръсното общество" – затънало в проблеми и боклук. Дебатите по отношение на отпадъците мобилизират..

публикувано на 28.05.24 в 11:02
Иво Анев, Слава Савова, Георги Мъглов, Любо Стефанов, Радослав Чичев и Ивайло Захариев

Минералните бани и османското наследство

Минералните бани и османското наследство в България. Какво е културното, социалното и политическото значението на минералните бани днес? Заедно със Слава Савова, архитект и изследовател в Института за етнология и фолклористика на БАН, Любо Стефанов, сдружение "Княжевец", Иво Анев, икономист, специалист по водите. Георги Мъглов, гражданска инициатива..

публикувано на 28.05.24 в 08:50
Пламен Бейков

Балетът "Пожар" и мисията за възстановяване на Русенската опера

Балетът "Пожар" е амбициозен и провокативен проект, който директно адресира проблемите и предизвикателствата, пред които е изправена Русенската опера след пожара през 2020 година. Тази продукция не само предизвиква публиката на Русе, но и всички институции и организации, от които зависи възстановяването на оперната сцена. Тя ще бъде представена..

обновено на 27.05.24 в 12:34