Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Летни импресии": Даян Грант и "културният код" на България и Франция

| обновено на 29.07.24 в 13:22

В рубриката "Културен код" на предаването "Тerrа Култура" разгледахме изложбата "Летни импресии" на дизайнерката и художничка Даян Грант в галерия "Икар". Освен това обсъдихме културния код на България и Франция в контекста на опазването на световното културно наследство.

Впечатляващата изложба на Даян Грант включва 20 абстрактни пейзажа, 11 рисунки и 8 керамични произведения, представени за първи път в София. Творбите са специално подготвени за галерия "Икар", като в експозицията Грант експериментира със смели техники и разнообразни материали – метал, гипс, полиуретанова пяна, природни елементи и рециклирани предмети.

Ето какво сподели авторката в ефира на предаването: "Избрах по-трудната задача - да направя специално произведенията за мястото, което е галерия "Икар", която много ме впечатли”. Стените и внушителното ателие, в което е галерията, и дават идеята творбите да бъдат в неутрални тонове. Форматът също е вдъхновен от мястото. "Представям тези 20 абстрактни пейзажа с техника, която добре познавам от години, която самата аз съм изработила. Смесвам различни материали по един мой много специален начин. Във всичките произведения е вложена специфична енергия, която след това се връща към зрителя", казва тя.

В отговор на въпроса какво за нея представлява френският дух, тя сподели: "Това, което определям като типично френско и което най-много ми липсва, е тяхното изкуство да живеят - отношението им към храната, към изкуството, към красивите неща."

В разговора Грант подчерта също, че за нея е важно непрекъснато да се обръщаме към миналото и към корените си, да изучаваме историята на изкуството и да привличаме елементи от там, свързвайки ги със съвременността. "За мен това е важно в изкуството - взаимстването и непрекъснатите препратки. Да преработим миналото и да го поднесем по различен начин", завършва Грант.

Чуйте разговора в звуковия файл.

Даян  Грант е дизайнер на уникални осветителни тела и мебели, живописец, скулптор, керамик. Oт 1994 до 2014 г. живее във Франция. През 1999 г. получава магистърска степен по история на изкуството в Университет "Пол Валери" - Монпелие, Франция. Работи в отдел "Паметници на културата" към Министерство на културата в Монпелие. Притежава собствена галерия в Монпелие, Франция.

От 2011 г. се посвещава изцяло на създаване на мебели - скулптури, на живопис, керамика и декоративни пана. Има участия в няколко общи художествени изложби в страната - Шоурум "Склада"; СБХ "Шипка" 6 - Фестивал на съвременната българска керамика 2023; Галерия „Ели Сое“ - София; Градска художествена галерия - Благоевград, галерия "Еме" - Благоевград и др. Даян Грант си сътрудничи с интериорни дизайнери от България и цял свят.

Нейни творби са представяни на международните панаири на изкуството като PAD London и AD Interiors - Париж и са част от престижни частни колекции в България, Франция, Великобритания, Италия и най-вече в САЩ.  Керамичните произведения на Даян са изцяло ръчно изградени от шамотизирана глина и глазирани с висококачествени немски глазури. От 2002 г. е член на БНК на ИКОМОС. Член е и на СБХ. 

Снимки: Личен архив, Галерия "Икар"

По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Теодора Милева и водещата на предаването - Мария Мира Христова.

Между Виена и София, или какво е да си режисьор на 18

В рубриката "Културен отпечатък" на предаването "Терра Култура" говорихме за живота между Виена и София и за срещата със създателката на българския подкаст за култура и изкуство извън България ArtPath - Теодора Милева. В разговора бе разгледана и работата на младата режисьорка на късометражни филми за Димитър Димов и Яна Язова. "Без минало няма..

обновено на 29.07.24 в 14:43

Защо храмът на Кибела в Балчик все още се бори за преместване и подобаващо експониране?

Повече от 16 години след откриването на храма на богинята Кибела в Балчик той продължава да стои нереставриран и неекспониран по най-добрия начин за посетителите. Сензационната археологическа находка бе открита случайно през 2007 година при изкопни дейности в частен имот. Радостина Енчева, директор на Историческия музей в Балчик , се включи   в..

обновено на 22.07.24 в 13:49
Радостина Енчева, Мария Мира Христова и Поликсения Петрова (от ляво надясно)

Елате в Балчик, за да се влюбите в Белия град

Белият град е територията на "Terra Култура" в това издание на предаването. В един разговор за историята, древността, туристическите маршрути и образователните програми в Балчик и региона участват Радостина Енчева , директор на Историческия музей, и с Поликсения Петрова – негов уредник. "Ако искаме да променяме настоящето и бъдещето, хората,..

публикувано на 22.07.24 в 12:18
Група ''ЕврАзия''

Богатство, древност и съвременна енергия в българската народна музика

Богатство и древност в българската народна музика със съвременна енергия, вплетена в елементи от джаз и рок от Балканите и Близкия изток. На територията на "Terra Култура" музикантите от група "ЕврАзия" разказват за своята спонтанна, автентична и вдъхновена среща в света на етно музиката. Омайват ни и с изпълнения на живо. Всеки от тях е..

публикувано на 15.07.24 в 12:27

Защо автентичността в риск е риск за идентичността?

Опазването на културното и историческото наследство на България, като част от световното и европейско богатство, застава в центъра на дискусията за автентичността в риск. Доколко архитектите и инженерите имат правото и професионалната възможност да оставят на поколенията наследство, а не бутафория? Какви са подходите, критериите и..

обновено на 30.05.22 в 12:31