Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Навършват се 35 години от създаването на "Нощен хоризонт"

Константин Тилев и Петър Пунчев: Нощният блок е институция

| обновено на 03.01.19 в 08:45
3
Петър Пунчев, Станислава Пирчева, Константин Тилев
Снимка: БНР

Навършват се 35 години от създаването на Нощния блок на програма "Хоризонт". Предаването започва да се излъчва в нощта на 3 януари 1984 година, а емблематичният му сигнал е фрагмент от "Мечтание" на Шуман. На 9 януари 1988 година за първи път се обявяват телефоните за слушатели. Обажданията започват да се приемат след 22.30 и да се записват.

Първото издание на "Нощен хоризонт" е дело на журналистите Константин Тилев и Петър Пунчев. Двамата гостуваха в "Нощен хоризонт" за годишнината от рождения ден на предаването. Те са част от екипа на Нощния блок, който прави иновативното за онова време предаване изключително популярно. "И беше задача комсомолска. Това трябва да го кажем ясно и гласно. Ние бяхме млади. И казаха "тука комсомолската организация да седне и да обмисли едно предаване". Истината е, че шефовете бяха много модерно мислещи хора. Беше ясно, че много аудитория там не е овладяна", обясни Петър Пунчев. 

Идеята витаела във въздуха, но финален тласък дал испанският филм за водещ на нощно предаване в навечерието на бунтовете срещу Франко и падането на диктатора от власт - "Сами след полунощ". "Партията по това време спеше. Това ни създаваше ореола на уникални, защото никой не беше толкова необвързан с идеологията в професионалната си работа, колкото ние", разказаха двамата водещи.

"Предаването започна с гаф някакъв, защото наистина бяхме и притеснени, и всичко ни беше съвсем ново", сподели Пунчев, който часове след дебютното предаване трябвало да отиде при военните, защото го извикали запас. "Бях се обръснал и всичко останало, бях си готов да отбия там месеца военна служба. Беше вълнуваща нощ, определено."

Константин Тилев трябвало първо да прочете новините в полунощ, а след това - да започне да води предаването. "И там, по принцип, произнасянето на сакралната фраза "другарят Тодор Живков" предизвикваше тръпки в гласовете на водещите, а на мен за първи път ми се налагаше да произнеса нещо за нашия вожд", спомня си Тилев.

"За мен това беше уникален шанс, човек да остане насаме с някакви хора и нещо да им говори, на което те да вярват. Това беше смисълът на нощния блок. /.../ Аз си донесох от вкъщи една лампа, на същата тая стойка, на която сега са твоите микрофони. Гасях цялата светлина, всичко. И оставаше само тая лампа. И това ми създаваше илюзията: аз под тази лампа като някакъв остров светъл, как си контактувам с някой там някъде в мрака, който има подобна ситуация с подобна лампа. Това ми създаваше интим и ме караше да се чувствам много добре", подчерта Петър Пунчев.

Имали тетрадка за описване на гафове и недоразумения в ефира. Постепенно тя се превърнала в произведение на изкуството, защото се надпреварвали да разказват смешни истории. Имало изключителни попадения. После никой не се сетил да я запази и изчезнала. "Уникално беше. Това беше години наред събирано остроумие на колеги от "Хоризонт", отбеляза Петър Пунчев. 

Писмата от слушатели имат своето запазено място в спомените на първите водещи. Когато напуснал радиото, Константин Тилев си тръгнал с цял найловов чувал с писма, някои от които пази и до днес. Някои изпращали стихове, други описвали свои проблеми. "За мен това е критерий на непосредственото общуване, на доверието, което човек има към близък човек, в случая медия. И може би това е всъщност формулата на успеха на предаването. Другите предавания по това време звучаха по-официално. Нито едно друго предаване, включително в "Ботев", не успяваше да създаде тази атмосфера. С тази възможност човек да говори просто и житейски за нещата."

"Има едно-единствено условие, за да има хубаво нощно предаване - това е дълбокото вътрешно, ясно осъзнаване, че оттатък има едни други хора, които имат нужда от теб, че имат нужда от това ти да има казваш нещо смислено, топло и сърдечно и те да ти отговорят доколкото могат", посочи още Петър Пунчев и изтъкна: "Това предаване мен ме култивира. Не аз него, то мен ме промени."

Двамата водещи са на мнение, че "Нощен хоризонт" вече е своеобразна институция и докато го има радиото, ще го има и него.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Жан - Батист Андреа

Френският писател Жан - Батист Андреа: Не бива да се отказваме от едно по-добро общество

Писателят Жан – Батист Андреа, носител на най-голямата награда за литература във Франция „Гонкур“, стана популярен у нас с романа си „Да бди над нея“. Една мистериозно - красива история, посветена на емоционалния свят на твореца и приятелство, което вдъхновява, през колкото и трудности да премине. Сюжетът проследява отношенията на бедния, но..

публикувано на 15.03.25 в 10:00
Музикално-драматичния театър

Пъстра Чудомирова палитра на сцената на Музикално-драматичния театър във Велико Търново

Пъстрата Чудомирова палитра от образи ще оживее отново на сцената на Музикално-драматичния театър "Константин Кисимов" във Велико Търново в новия комедиен спектакъл "Курортът". Премиерата е на 18 март. Защо разказите на Чудомир са актуални и днес и какво е посланието на режисьора Невена Митева и на актьорите, и кой всъщност е въвел ротацията в..

публикувано на 15.03.25 в 06:50

Книга за композитора Божидар Спасов излезе във Великобритания

Мария Костакева и Божидар Спасов живеят в Германия от 1990 г. И двамата, освен творци, са и университетски преподаватели, автори на научни трудове и книги.  Божидар Спасов е един от изявените български творци от поколението, заявяващо себе си през втората половина на ХХ в. Той е автор на многобройни инструментални, вокално-инструментални и оперни..

публикувано на 13.03.25 в 19:02

Повече от 30 събития в 64-тото издание на "Мартенски музикални дни" в Русе

Международният фестивал "Мартенски музикални дни" ще се проведе за 64-ти път в Русе. Организатор е Община Русе, а програматор отново е дългогодишният артистичен директор на форума Ива Чавдарова. Програмата е богата и интензивна: Началото ще постави на 14 март в Доходното здание Русенската филхармония под диригентството на Найден Тодоров, а солисти ще..

публикувано на 13.03.25 в 18:36

Спомен за пианистката Жени Ковачева

На 28 февруари се навършиха 120 г. от рождението на известната българска пианистка и клавирна педагожка проф. Евгения Ковачева. Нейният професионален път е белязан от обучението й в България при един от първите концертиращи пианисти Иван Торчанов и във Франция, където продължава музикалното си образование в Парижката консерватория при именитите..

публикувано на 13.03.25 в 18:12
Наградените (от ляво - надясно):
Лизавета Засимович, Иван Петрович-Поляк и Ивайло Василев

Българин спечели Международния конкурс за пианисти "Панчо Владигеров"

Завърши първото столично издание на Международния конкурс за пианисти „Панчо Владигеров“. От началото през 1986 до неотдавна състезанието се провеждаше ту на национално, ту на международно ниво в Шумен, а тази година домакинството пое Националната музикална академия, която също носи името на патриарха на българската класика.  Седемчленно жури,..

публикувано на 13.03.25 в 17:40
Георги Димитров

Радиосимфониците представят концерта "Съдбовни знаци"

Симфоничният оркестър на БНР ще представи концерта "Съдбовни знаци" на 14 март, петък, от 19 часа в зала "България". Радиосимфониците ще представят "Импровизация и токата" от Панчо Владигеров, Марио Хосен ще е солист в Концерт за цигулка и оркестър от Юлиус Конюс, а Смесеният хор на БНР и басът Диман Панчев ще се включат в изпълнението на поемата..

публикувано на 13.03.25 в 12:35