Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Тоска”, музикална драма в три действия от Джакомо Пучини (съдържание)

Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика

Действащи лица:
Флория Тоска, известна певица – сопрано
Марио Каварадоси, художник – тенор
Барон Скарпия, шеф на полицията – баритон
Анджелоти, бивш консул – бас
Клисар – бас
Сполета, полицейски агент – тенор
Шароне, офицер – баритон

Действието се развива в Рим през 1800 г.

Първо действие
В църквата „Свети Андрей” в Рим се укрива избягал затворник. Това е бившият консул на някогашната свободна Римска република Чезаре Анджелоти. Той е влязъл в семейния параклис благодарение на сестра си – маркиза Атаванти. Клисарят на църквата е смутен от шума в ранния час и претърсва навсякъде без да открие нещо. Идва художникът Марио Каварадоси, който рисува икона на Мария Магдалена. Анджелоти се показва на отдавнашния си приятел Каварадоси. Разговорът им е прекъснат от появата на Тоска, любимата на художника. Изключително ревнива, тя веднага разпознава в лика на светицата маркиза Атаванти. Художникът успява някак да я утеши и отпрати, след което уточнява с Анджелоти плана за бягство. В този момент се чува топовен изстрел – бягството е разкрито. Анджелоти не бива да остава повече в църквата, Каварадоси му предлага вилата си.
По случай победата над Наполеон в битката при Маренго ще бъде изпълнена тържествена кантата, в която ще пее Флория Тоска – тази вест носи развълнуваният клисар, наобиколен от децата-хористи. Внезапно в църквата влиза диктаторът на Рим и шеф на полицията барон Скарпия. Тук са го довели следите на избягалия. Полицаят Сполета претърсва църквата, но не открива нищо. Скарпия научава от клисаря, че вероятно Каварадоси е бил тук по едно и също време с Анджелоти. Това е добър повод да бъде арестуван и отделен от Тоска, по която баронът отдавна е увлечен. Идва Тоска, която търси Марио. Скарпия преднамерено изтъква приликата на Мария Магдалена с маркиза Атаванти. Показва и намереното в параклиса ветрило. Обхваната от страшна ревност, Тоска бързо тръгва към дома на любимия си. Скарпия заповядва да бъде проследена.
Народ изпълва църквата. Започва тържествената кантата по повод победата над Наполеон.

Второ действие
Звуците от концерта се чуват и в кабинета на шефа на полицията. Скарпия изпраща подчинения си Шароне с писмо до Тоска, в което я моли веднага след концерта да го посети. Тук тя ще може да се види с арестувания Каварадоси. Идва Сполета и съобщава, че Анджелоти е неоткриваем. Докато трае концерта, Скарпия безуспешно разпитва Каварадоси. Започват мъченията. Идва Тоска, концертът е завършил. Единствено разкритието къде е Анджелоти може да помогне на измъчвания Каварадоси. Тоска не може да понесе виковете на любимия си и издава мястото. В това време влиза Сполета с лоши вести – съобщението за поражението на Наполеон било невярно. При Маренго победител е той и сега войските му приближават Рим. Тази вест окуражава Каварадоси, което предизвиква гнева на Скарпия. Художникът е отведен. Баронът цинично заявява, че единствено любовта на Тоска може да спаси любимия й. Младата жена моли за милост. Сполета донася нова вест – при залавянето Анджелоти се е самоубил. Сега вече за Каварадоси няма изход. Тоска се съгласява с унизителното предложение на барона. Зарадван, Скарпия издава заповед – „Да бъде убит като Кавалиери!”, иначе казано с халосни патрони – така коварно обещава баронът. Написва разрешително за напускане на Рим и се устремява към Тоска. Тя го посреща с кинжал и го убива.

Трето действие
Група войници довеждат Каварадоси до мястото на разстрела, тераса на крепостта Сан Анджело. Художникът моли за разрешение да напише прощално писмо. Идва самата Тоска. Каварадоси не вярва на очите си. Тя му разказва всичко и го увещава да не се изправя веднага след изстрелите, за да не бъде разкрит. Идват войниците. Разстрелът е изпълнен. Скрилата се Тоска вика любимия си, но напразно. Коварният Скарпия я е излъгал. Марио е мъртъв. Разкрито е и убийството на Скарпия. Сполета и Шароне бързат към крепостта, за да заловят Тоска. Тя се хвърля във водите на Тибър.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Денят, в който музиката умря

На днешния ден се навършват 66 години от гибелта на рок легендите Бъди Холи, Биг Бопър и Ричи Валенсуела . Самолетът им се разбива в Айова, по време на турне. На мястото на катастрофата и в родните им градове всяка година се организират възпоменателни събития. Този ден е наречен от феновете на рокендрола "Денят, в който музиката умря". Бъди Холи,..

публикувано на 03.02.25 в 14:43

Мартина Табакова: Винаги гледам на живота от положителната страна

Талантливата пианистка е родена в град Бургас в голям музикантски род. От съвсем малка има увлечение към сцената и на петгодишна възраст започват занимания по пиано, балет, танци и изобразително изкуство. След първия ѝ рецитал в пети клас, не закъсняват и наградите от конкурси: Aevea Piano Prize - Италия, Leopod Bellan International Music..

публикувано на 03.02.25 в 07:55

Лоран Пейи със стилна версия на "Перикола" от Офенбах на сцената в Лиеж

По традиция в периода преди Нова година Кралската опера на Валония в Лиеж предлага на публиката заглавия от по-лекия, комичен жанр. През 2024 г. това бе оперетата "Перикола" на Жак Офенбах, реализирана от Лоран Пейи. Френският режисьор е най-изявеният сценичен интерпретатор на творбите на Офенбах днес, достоен наследник на именития от близкото минало..

публикувано на 02.02.25 в 08:05

"Мадам Бътерфлай", опера в три действия, от Джакомо Пучини

Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..

обновено на 31.01.25 в 11:12

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 февруари 2025 г.

1 февруари 3.00 часа – Рейналдо Хан (1874-1947), Клавирен квинтет във фа диез минор. 3.31 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Клавирен квартет. 4.02 часа – Габриел Форе (1845-1924), Клавирен квинтет № 1 в ре минор, оп. 89. Изпълняват: квартет "Класика" и Меган Милац (пиано). 4.35 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Chant Pastoral (Пастирска песен)...

публикувано на 31.01.25 в 10:50