Едноактната опера „Ариана на Наксос” композиторът Рихард Щраус и либретистът Хуго фон Хофманстал посвещават: „На Макс Райнхард в знак на уважение и благодарност”. Премиерата й е в Щутгарт – на 25 октомври 1912 г. под диригентството на автора и режисура на Райнхард – като част от … театрален спектакъл. Първо била изиграна със значителни съкращения комедията на Молиер „Буржоата благородник”, а за финал вместо Турската церемония от пиесата – мини-операта на Щраус.
Публиката не била въодушевена от странната смесица на комедийния фарс за новопокръстения дворянин Журден с импровизираната буфонада за невярната кокетка Цербинета и четиримата й ухажори и историята за мистичното преображение на страдащата Ариадна. След дълги колебания композиторът и поетът решават с нова редакция (1916 г.) да прекроят драгоценното си творение „Ариадна на Наксос” в опера с театрализиран пролог. Встъплението разкрива мъките на един млад композитор, който трябва да се подчини на налудничавите хрумвания на своя меценат – виенски аристократ. А какви са те? – ще научите в нашата оперна вечер.
Няколко думи за музиката на Щраус: издържана е в стил архаизиран барок, но в очарователна неочакваност партитурата изобилства със задъхващи речитативи, ярки мелодични арии и ансамбли, обгърнати от цветист оркестър.
Ще имаме удоволствието да са насладим на интерпретацията на диригента Кристиан Тилеман, а солистите са: Сойле Исокоски (Ариадна), Даниела Фали (Цербинета), Йохан Бота (Бакхус), Софи Кош (Композитор), Адам Плачетка (Арлекин), Карлос Осуна (Скарамуш), Йонгмин Парк (Труфалдино), Бенямин Брунс (Бригела), Йохен Шмекенбехер (Учител по музика), Валентина Нафорница (Наяда), Олга Безсмертная (Ехо), Рахел Френкел (Дриада) и др.
Съдържание на операта „Ариана на Наксос”
В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..
XV Международен фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща" е част от Културния календар на Община Пловдив. Пролетното издание тази година започва на 12 май и ще продължи до края на месец юни. Артистичният директор Мила Павлова и нейният екип, подкрепени от Министерството на културата, Община Пловдив и фондация "Музикартисимо", за пореден път..
Афробийт , (пост)пънк , авангарден поп , инди-джаз … каквото и да кажем за музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp (или Всемогъщия оркестър "Марсел Дюшан"), ще е хем точно в целта, хем крайно недостатъчно. Възникнал преди 18 години в независим скуот (завзето градско пространство) в Женева, днес Оркестърът наброява 12 души с две..
През последните близо 50 години името на проф. Пламен Джуров се утвърждава като емблема и запазена марка за висше художествено майсторство в извайването на музикалната тъкан чрез висока ерудиция, богата душевност, себеотдаденост на любимото изкуство – музиката, винаги търсещ нови пътища и неизследвани хоризонти, вдъхновен експериментатор и не на..
От 7 май (02:00-03:00), в три последователни нощи по същото време започва "Музиката, която обичам" с нов (стар иначе) водещ - може и да го разпознаете на една от снимките. В мини-поредици за поне по месец и нещо ви очаква за начало следното: 7.5 - Вторник е времето, посветено на артистите, първи повярвали в новото (април 1993) предаване на Програма..
На 8 май – денят на капитулацията на Германия говорим за условността на литературните произведения, а понякога и на историческото знание. 150 години..
Световният ден на пулмоналната хупертония се отбелязва всяка година на 5 май. Lege Аrtis насочва вниманието на слушателите към редките белодробни..
В последния брой на рубриката "Темата на деня" от предаването "Нашият ден" разговорът се фокусира върху сериозна екологична тема, която вълнува обществото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg