Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

100 години от рождението на един изтънчен музикант и дух - Петър Щабеков

Има личности, които не се забравят. Тяхното житейско и професионално проявление е толкова целенасочено, единно в създаването на естетическа реалност, в художествен свят, където имат място само истинските образци и тяхната интерпретация носи знака на собствената им принадлежност към този свят.
Петър Щабеков не прави общоприетата кариера, свързана с титли и звания, не става нито професор, нито доктор, но още приживе името му се възприема като знак за многостранна музикална способност, за интелектуално качество, за човек със специално реноме в музикалната ни общност. Дали това е ролята на пианиста - акомпанятор, на музикалния публицист и есеист, на преводача на оперни либрета Петър Щабеков, то винаги означава пълно сливане и отдаване на всеки един аспект на музиката, към която посяга.
Може би има значение това, чe той следва химия в Берлин и работи по специалността си известно време след завръщането в България, докато музиката е свободно избрания от душата свят, с който не искаш повече да се разделяш, готов си да му отдадеш цялата си енергия и дух. Това също е някакъв особен вид необратима „химична реакция“, за която трябва да сме много благодарни – българската музика получава един великолепен професионалист, музикант от който е имало голяма потребност за онова време. А „онова“  време е сложно след политическите промени, но Петър Щабеков успява да се наложи с качествата си и способността си на пианист – акомпанятор в Операта в София, където заема своето място след конкурс в 1948 г. Стъпва на една добра основа на уроците по пиано, започнали от най-ранна възраст, продължението им в Берлин, успоредно с химичната специалност. Там, разбира се уроците са безценни от живите концерти, от докосването до изкуството на легенди в изпълнителското майсторство, от самото отношение и възприемане на музиката като велика традиция на културния свят. Мнозина български музиканти са почерпили от славната европейска традиция, но малко след това са могли така неотменно да я предават и да я устояват като изпълнители и като преподаватели.
Много певци са преминали през шлифоващите уроци на Петър Щабеков и при разучаването на своите партии в операта и по-късно, когато сам води клас по камерно пеене в Консерваторията. Той е в основата на създаването на специалността клавирен съпровод там, нещо на което сам той създаде обществен статут и художествена мярка със собствените си сценични изпълнения в дуото Барева-Щабеков. Голямата ни оперна певица сигурно щеше да бъде запомнена с редица свои роли на сцената, но шансът, който и даде Щабеков да се превърне в една великолепна камерна певица е неповторим. Самото дуо остава като легенда в музикалната ни история и чрез спомените на тези, които са имали удоволствието да бъдат на техните многобройни концерти и слушайки днес техните записи.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

София Главопулу – една от дамите на Балканите в "Ритъмът на Балканите 9" на ОНМ на БНР

Оркестърът за народна музика на БНР с диригент Димитър Христов представи "Ритъмът на Балканите" – един от най-успешните си концертни проекти, който вече 8 издания прескача граници и събира на българска сцена едни от най- изявените музиканти на Балканите. 9-ото издание, тази година, представи дамите на Балканите, с великолепен подбор на..

публикувано на 22.05.24 в 08:20
Фридрих Велики свири на флейта, а Карл Филип Емануел Бах му акомпанира

Музиката на Фридрих Велики

Пруският крал Фридрих II (1712-1786), известен още като "Велики", е не само   успешен военачалник и щедър патрон на изкуствата, но и умел флейтист и автор на голямо количество инструментални творби, сред които над 120 сонати за флейта и континуо и 4 концерта за флейта и струнни. Роден през 1712 г., Фридрих от рано проявява по-голям интерес..

публикувано на 21.05.24 в 09:05

Kласика в жанра – Глен Хюз се завръща в София

А сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето, като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, който гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го..

публикувано на 20.05.24 в 14:37

От ноти към багри: Художествено пътешествие с маестро Мичо Димитров

За душевността на цигуларя, който импровизира с четката и палитрата – разговор в ефира на предаването "Нашият ден".  Цигуларят и педагог маестро Мичо Димитров откри самостоятелна изложба в столичната галерия "Икар". Експозицията съдържа 40 живописни платна и ще бъде подредена от 30 април до 30 май. В изложбата могат да се видят творби на автора..

обновено на 20.05.24 в 10:44

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..

публикувано на 19.05.24 в 08:15