Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Георги Бадев беше един много чист музикант и фантастичен цигулар

БНР Новини
Георги Бадев – след една от концертните му изяви в град Пловдив.
Снимка: личен архив

Йордан Дафов, диригент и композитор: Малко е рано сега да говорим за загубата на Георги Бадев, защото ние, хората, които го обичаха и които го ценяха, като че ли не сме осъзнали още размера на това нещастие, не можем да си дадем сметка за загубата. ...Бадев ще остане един връх в нашата музикална култура и едно явление, което няма адекватен пример подобен, не защото нямаме други цигулари, една цяла цигулкова школа, значителна и с големи, качествени постижения, но той ще остане като един връх в тази школа и то не само с майсторството си, не само с блестящия си виртуозитет. Неговата фигура се отличава от всички останали по това, че дълбочината на неговото изкуство е неимоверно голяма, всички негови сръчности, способности, майсторство, бяха вложени само в една посока – за дълбоко проникване в творбата, която изпълнява. Той изваждаше на показ на слушателите тези точно черти на произведението, което свиреше, които му придават истинската музикална стойност. ...Това, което звучеше – звучеше истински защото той участваше в това пълноценно, без да търси външни ефекти, изявата му беше единствено в полза на автора – от Бах до Константин Илиев.

Проф. Стойка Миланова: …моето възхищение от неговите концерти, винаги интересно изсвирени, винаги напрегнати, едни такива живи... Той беше един абсолютен талант. Малко такива таланти се раждат, говори се, че талантът се ражда на столетие, а за такива като него бих казала, че едно столетие не стига – за Георги Бадев, фантастичен цигулар.

Аврам Попов – цигулар, дългогодишен концертмайстор на оперния оркестър на Саарбрюкен, Германия:
Той беше прекрасен човек, огромен талант... просто се вижда, че в този човек има нещо, което му е дадено от Бога, от Небето, което другите го нямат и всички знаеха това. Не беше изненада, че той направи световна кариера... На едно турне в Америка Джо Бадев свири 20 пъти концерта от Бетовен с много голям успех и в Европа беше същото... той имаше един много топъл и хубав тон, както му беше характера, свиреше всичко много съвестно, много перфектно, много изявено... свиреше перфектно Бах, големите концерти... българска музика… той можеше да свири всичко.

Проф. Николай Евров: Той притежаваше един изключително красив и интензивен, богат и, изразителен тон, а това е много важно за всеки един инструменталист. На второ място искам да отбележа нещо, което не се среща толкова често, той се отнасяше с изключително уважение към автора и към неговите предписания. И въпреки, че изпълняваше точно предписанията, неговото изпълнение не беше в никакъв случай схематично, то беше изключително въздействащо, защото той влагаше една мощна, бих казал мъжествена емоционалност и страст в свиренето и това го правеше изключително, изключително въздействащ.
...Джо Бадев беше много скромен човек и в живота и на сцената, при него нямаше нищо, с което съзнателно да се изтъкне, всичко беше далеч от показност, от външна ефектност и това придаваше още по-голяма стойност на неговите артистични постижения. Той си беше един много чист музикант.

Проф. Стефан Попов: Един великолепен музикант, който си отива, ама защо си отива толкова рано. ...В тия времена си задавам въпроса, защо той си отиде?
Този наш музикант, толкова голям, с толкова голям опит да се върне от Япония и да не го вземат в Консерваторията да продължи своята преподавателска дейност. Той е техен продукт, не е дошъл от някъде другаде. Най-доброто, което може да излезе от нашата Консерватория и да не го използват, неговите знания, да продължи това нещо.

На снимката (отляво надясно): Минчо Минчев, Роксана Богданова и Георги Бадев.    Снимка: личен архив

Проф. Минчо Минчев: …каквото и да говорим за Джо Бадев то ще бъде малко, но болката остава от това, че си отиде един много голям музикант, невероятен артист. За него няма да чуете нещо, което да пробуди интереса на някаква жълта преса, музикант с онази чистота на характера и изпълнителско изкуство, както и човешките му качества – от такова естество, което всичко събрано заедно, прави Георги Бадев.
... Всеки един от тези гиганти, колоси в музикалната ни история и ежедневие, когато напускат, всички оставят една голяма празнина... не бих казал вакуум, а пустош, душевна пустош, което най-много боли. Боли от друга гледна точка, което много ме разтърсва, че да се прочуеш се оказа много лесно в днешно време. Стойностното, висококаратното, онова, което възпитава, което изправя на крака стойностна публика, вече е все по-малко, което е самата реалност и действителност.

Проф. Божидар Ноев: Когато той свиреше, независимо какво свиреше, не се чува, че свири Бадев, а че свири самият композитор, което страшно ми харесваше винаги и се опитвах да му партнирам и може би донякъде съм успявал, донякъде съм съжалявал, че не мога да стигна това, което е, но аз уважавах, обичах и се прекланях пред този човек. Всеизвестна е трагедията с неговата лява ръка още като ученик, а как свиреше с тези пръсти!... Това е неизтриваемо в моята памет – човекът, който превъзмогва всичко в името на изкуството, в името на музиката с неговата малка цигулчица...

8 септември, от 19.30 часа

Прочетете още за Георги Бадев



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50
Антонина Бонева

Concertissimi с Антонина Бонева и нейните ученици

По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..

публикувано на 21.04.24 в 09:05