Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дебют на Красимира Стоянова в „Любовта на Даная“ от Рихард Щраус – 6 август, от 20.00 часа, програма „Христо Ботев“

БНР Новини
Красимира Стоянова в „Любовта на Даная” от Рихард Щраус
През 1940 година Рихард Щраус завършва своя последен оперен бисер - "Любовта на Даная”, сатирично-митологична опера в три действия. Автор на либретото става Йозеф Грегор, след като през 1929 г. Хуго фон Хофманстал умира и не успява да довърши работния текст със заглавие „Даная – брак по сметка”. Доразвивайки идеята на Хофманстал, Йозеф Грегор преплита в либретото два древни мита – за върховния римски бог Юпитер, който се опитва да съблазни красивата Даная и за приказно богатия фригийски цар Мидас, от чието докосване всичко се превръща в злато.
След завършването на творбата Щраус забранява тя да бъде изпълнявана до приключването на Втората световна война, но през 1942 г. диригентът Клеменс Краус получава разрешение от композитора да постави операта в рамките на Залцбургския музикален фестивал. Първото представление е трябвало да състои на 11 август 1944 г., но след неуспешен опит за покушение над Хитлер нацистите затварят всички театри и премиерата е отменена. Упоритият диригент обаче успява да издейства позволение и на 16 август същата година се провежда открита репетиция с костюми, на която присъстват композиторът и отбрана публика. Това е единственият път, когато Щраус чува своята творба, след  края на изпълнението той казва: „Любовта на Даная”  е  последната ми прегръдка с гръцката култура, операта е израз на убедителен съюз между немската музика и гръцката душа.
Официалната премиера на операта е под диригентската палка на Клеменс Краус в Малката зала на Залцбургския фестивал на 14 август 1952 г., три години след смъртта на Рихард Щраус. В Залцбург е поставяна само още веднъж – през 2002 г., затова завръщането й към „родната” сцена това лято се очакваше с огромно вълнение. Режисьор на продукцията е Алвис Херманис, диригент е Франц Велзер-Мьост, участват Виенската филхармония и хор към Виенската държавна опера.
В съботната оперна вечер ще ви предложим документален запис от премиерния спектакъл на „Любовта на Даная”, състоял се на 31 юли 2016 г. в Залцбург. В образа на Даная е великолепната Красимира Стоянова, това е пореден неин дебют в Щраусова роля. На миналогодишното издание на Залцбургския фестивал Красимира Стоянова се превъплъти в образа на Маршалката от „Кавалерът на розата”, тогава тя отново си партнира с диригента Франц Велзер-Мьост.
Ето какво казва той за българското сопрано: Най–първият път, в който Красимира Стоянова изпя партия на немски език, беше под моето ръководство заедно с Виенската държавна опера. Още тогава знаех, че гласът й е създаден за музиката на Щраус. С превъплъщението й в образа на Маршалката тя застана наравно с най-известните й предшественички, изпълнявали тази роля в Залцбург. След като я чух като Даная, определено мога да кажа, че Красимира Стоянова е една от най-добрите Щраусови певици на нашето време - тя знае как да предаде трогателно всички най-интимни аспекти на тази музика.
Повече подробности за участието на Красимира Стоянова в новата продукция на Залцбургския фестивал може да чуете от самата нея в звуковия файл.


Изпълнителски състав:

Даная, сопран – Красимира Стоянова
Юпитер, баритон – Томаш Коньечни
Меркурий, тенор – Норберт Ернст
Полукс, тенор – Волфганг Аблингер-Шперхаке
Ксанте, сопран – Регине Ханглер
Мидас, тенор – Герхард Зийгъл
Четиримата царе, два тенора, два баса – Павел Колгатин, Анди Фрю, Раян Спийдо Грийн, Йонгмин Парк
Семеле, сопран – Мария Селенг
Европа, сопран – Олга Безсмертная
Алкмена, мецосопран – Микаела Зелингер
Леда, контраалт – Дженифър Джонстън


Съдържание на операта „Любовта на Даная“ от Рихард Щраус



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Маестро Валентин Пейчинов отново в България

Световноизвестният българо-американски оперен бас, дългогодишен солист в Метрополитън опера в Ню Йорк и вокален педагог – маестро Валентин Пейчинов е в България по повод новите Майсторски класове, които организира в родината. Тази година събитието е част от програмата на 55-ия Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Маестро Валентин..

публикувано на 01.07.24 в 16:35
Виктор Янакиев (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Виктор Янакиев – класически музикант

През 1992 година родителите на Виктор заминават за Аржентина, където основават класически оркестър. Там се ражда Виктор, който като дете говори само испански и английски език. След завършване на средното си образование той идва в България и решава да остане тук. Защо? За аржентинския фолклор, "двете различни Аржентини", тангото, китарата, певеца,..

публикувано на 01.07.24 в 13:19

Българският "Лоенгрин" – празник на вокалното изкуство и оркестрово майсторство

"Неделният следобед" на 30 юни бе посветен изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър "Лоенгрин" в..

публикувано на 01.07.24 в 12:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05