Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дебют на Красимира Стоянова в „Любовта на Даная“ от Рихард Щраус – 6 август, от 20.00 часа, програма „Христо Ботев“

БНР Новини
Красимира Стоянова в „Любовта на Даная” от Рихард Щраус
През 1940 година Рихард Щраус завършва своя последен оперен бисер - "Любовта на Даная”, сатирично-митологична опера в три действия. Автор на либретото става Йозеф Грегор, след като през 1929 г. Хуго фон Хофманстал умира и не успява да довърши работния текст със заглавие „Даная – брак по сметка”. Доразвивайки идеята на Хофманстал, Йозеф Грегор преплита в либретото два древни мита – за върховния римски бог Юпитер, който се опитва да съблазни красивата Даная и за приказно богатия фригийски цар Мидас, от чието докосване всичко се превръща в злато.
След завършването на творбата Щраус забранява тя да бъде изпълнявана до приключването на Втората световна война, но през 1942 г. диригентът Клеменс Краус получава разрешение от композитора да постави операта в рамките на Залцбургския музикален фестивал. Първото представление е трябвало да състои на 11 август 1944 г., но след неуспешен опит за покушение над Хитлер нацистите затварят всички театри и премиерата е отменена. Упоритият диригент обаче успява да издейства позволение и на 16 август същата година се провежда открита репетиция с костюми, на която присъстват композиторът и отбрана публика. Това е единственият път, когато Щраус чува своята творба, след  края на изпълнението той казва: „Любовта на Даная”  е  последната ми прегръдка с гръцката култура, операта е израз на убедителен съюз между немската музика и гръцката душа.
Официалната премиера на операта е под диригентската палка на Клеменс Краус в Малката зала на Залцбургския фестивал на 14 август 1952 г., три години след смъртта на Рихард Щраус. В Залцбург е поставяна само още веднъж – през 2002 г., затова завръщането й към „родната” сцена това лято се очакваше с огромно вълнение. Режисьор на продукцията е Алвис Херманис, диригент е Франц Велзер-Мьост, участват Виенската филхармония и хор към Виенската държавна опера.
В съботната оперна вечер ще ви предложим документален запис от премиерния спектакъл на „Любовта на Даная”, състоял се на 31 юли 2016 г. в Залцбург. В образа на Даная е великолепната Красимира Стоянова, това е пореден неин дебют в Щраусова роля. На миналогодишното издание на Залцбургския фестивал Красимира Стоянова се превъплъти в образа на Маршалката от „Кавалерът на розата”, тогава тя отново си партнира с диригента Франц Велзер-Мьост.
Ето какво казва той за българското сопрано: Най–първият път, в който Красимира Стоянова изпя партия на немски език, беше под моето ръководство заедно с Виенската държавна опера. Още тогава знаех, че гласът й е създаден за музиката на Щраус. С превъплъщението й в образа на Маршалката тя застана наравно с най-известните й предшественички, изпълнявали тази роля в Залцбург. След като я чух като Даная, определено мога да кажа, че Красимира Стоянова е една от най-добрите Щраусови певици на нашето време - тя знае как да предаде трогателно всички най-интимни аспекти на тази музика.
Повече подробности за участието на Красимира Стоянова в новата продукция на Залцбургския фестивал може да чуете от самата нея в звуковия файл.


Изпълнителски състав:

Даная, сопран – Красимира Стоянова
Юпитер, баритон – Томаш Коньечни
Меркурий, тенор – Норберт Ернст
Полукс, тенор – Волфганг Аблингер-Шперхаке
Ксанте, сопран – Регине Ханглер
Мидас, тенор – Герхард Зийгъл
Четиримата царе, два тенора, два баса – Павел Колгатин, Анди Фрю, Раян Спийдо Грийн, Йонгмин Парк
Семеле, сопран – Мария Селенг
Европа, сопран – Олга Безсмертная
Алкмена, мецосопран – Микаела Зелингер
Леда, контраалт – Дженифър Джонстън


Съдържание на операта „Любовта на Даная“ от Рихард Щраус



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45