Да паркираш колата си в двора на Харвард … и на други места след това

| обновено на 01.12.17 в 15:45
Снимка: Теодор&Даниела

Тази и следващата неделя за първи път в ефира на БНР ще прозвучи една съвременна американска пиеса, написана от драматург със световна известност и десетки върховни отличия за майсторство, включително почетното звание Рицар на ордена на изкуствата и литературата, което получи на 70-тия си рожден ден от френското правителство. Израел Хоровиц пише първата си пиеса на 17-годишна възраст и дори този текст вижда сцена – сцената на Suffolk University в Бостън.
Досега, 61 години по-късно, е написал повече от 70 пиеси, преведени на 30 езика. Утвърждава се като драматург с една едноактна пиеса със заглавие The Indian Wants the Bronx (Индиецът прави издирване в Бронкс), поставена през 1966 с участието на двама актьори, които по онова време прохождат, но им предстои да станат световни звезди. Единият, Джон Казейл (John Cazale), по-късно участва в 5 филма в продължение на 6 години, като и петте са номинирани за Оскар за най-добър филм. Другата изгряваща звезда е Ал Пачино (Al Pacino). The Indian Wants the Bronx получава наградата Obie за най-добра пиеса, най-добър актьор и най-добър поддържащ актьор през 1968, има 177 представления и този успех утвърждава Израел Хоровиц като драматург със световна известност, продължител на театъра на абсурда на Бекет и Йонеско. Дългогодишното му лично приятелство със Самюъл Бекет му помага често да намира вдъхновение в тематичните и стилистичните модели на ирландския драматург. Тази ранна пиеса отваря врата и за друга закономерност в кариерата на Хоровиц – режисьорска работа със световни актьорски величини. Последният му филм, например, My Old Lady, който беше пуснат в кината в целия свят през есента на 2014, е с участието на Маги Смит, Кевин Клайн, Кристин Скот-Томас и Доминик Пинън.
Хоровиц е получил многобройни награди, сред които са и наградите за радиопиеси The Prix Italia и The Sony Radio Academy Award за радиопиесата Man In Snow („Човек в снега“) по BBC-Radio, освен това – Оскар за най-добър сценарий, Наградата за най-добър сценарий на Канадската гилдия на писателите, Наградата за литература на Американската Академия и други.
Да паркираш колата си в двора на Харвард е една от неговите най-популярни пиеси. Публикувана е през 1993 и обиколи театрите из целия свят.
Да паркираш колата си в двора на Харвард като премиера на Радиотеатъра се появи като резултат на съвместен проект – трансмедия на редакция „Радиотеатър“ и Народен театър „Иван Вазов“. Замисълът на проекта е както да създаде оригинално радиопроизведение върху изключителен текст и върху постиженията на един жив театрален спектакъл, така и да проследи с документални аудио- и фотоматериали процеса на неговото създаване в развитие, от първия до последния ден преди премиерата. През цялото това време ние следим работата на режисьора Гаро Ашикян с актьорите Емануела Шкодрева, Стоян Алексиев и Валентин Ганев, цялата сценична треска и напрегната организация както на сцената на Народния театър, така и в студията, коридорите и бюфета на БНР, също и създаването на музикалната картина и оригинална музика от Гаро Ашикян заедно с дългия процес на постпродукция със звукорежисьора Живко Марев. Различното съдържание, представено на две отделни платформи – ефир и сайт, сглобява нашия цялостен трансмедиен проект. В двете недели, 26 ноември и 3 декември, от 16 часа ще чуете премиерното аудио по програма „Христо Ботев“, а след това на bnr.bg ще можете да видите и чуете какво се е случило по време на неговото правене. Принципът на копродукция ни предостави скъпоценния шанс да погледнем артистичния факт от две страни, като процес и като финал на процеса. Фактът, че една от сюжетните линии в пиесата представлява историята на едно предаване на живо по радиото на самотния радиоводещ Байрън Уелд в изпълнение на Валентин Ганев съвсем естествено направи цялата продукция радиофонична и наложи паркиране на колата в 5-о студио на БНР още в самото начало на тази история за правене на театър. Прескок имахме и в обратна посока, когато Теодор Иванов, моят съавтор в този проект, изпълни ролята на племенника на Байрън Уелд в театралния спектакъл на сцената на Народния театър. Местата за паркиране и буквално, и метафорично се нароиха.
Успех на целия чудесен екип и едно последно обяснение.

Израел Хоровиц
Заглавието Да паркираш колата си в двора на Харвард (Park Your Car in Harvard Yard) е леко и много смислено променен вариант на фразата Park the car in Harvard Yard (Паркирай колата в двора на Харвард), която сама по себе си е знаково тестващо хумористично изречение, нещо като Поговорката на поговорките за бостънския акцент, разпространен в голяма част на Масачузетс, защото съдържа 5 пъти звуковото съчетание ar, което се произнася като ah. Ако спелваме, фразата ще изглежда така pahk the cah(r) in Hahvuhd Yahd. Като очевиден и лесно разпознаваем бостънският акцент е рутинно включен в речевата характеристика на много герои от филмите за и от Бостън. Този момент е невъзможно да бъде предаден чрез превода, но той е характерен за Катлийн Хогън, героинята на Емануела Шкодрева, и режисьорът Гаро Ашикян потърси други средства да предаде тази характеристика на образа. Фразата Да паркираш колата си в двора на Харвард има и още измерения в замисъла на Израел Хоровиц: тя е намек за едно драматично паркиране на една важна кола в нечий особено важен двор, както и римейк в хумористично-комедиен плен на най-съкровените думички за жителите на Глостър и целия щат Масачузетс, както и съвсем буквално значение, отвеждащо към съвсем буквално паркиране на колата на един университетски преподавател в двора на недалечния Харвардски университет.





ВИЖТЕ ОЩЕ

Най-сложната приказка на Оскар Уайлд като поп опера

„… Всяка вечер младият рибар излизаше в морето и хвърляше мрежите си във водата. Когато вятърът духаше откъм сушата, той не хващаше нищо или хващаше съвсем малко, защото това бе гневен вятър с черни крилe и бурни вълни се издигаха срещу него. Но когато вятърът духаше към брега, рибите идваха от дълбините, оплитаха се в мрежите му и той ги..

публикувано на 15.08.18 в 15:32

Аудиото Цитаделата – връх в арт продукцията на БНР

Когато пиша рецензия за предстояща фм радиопиеса за bnr.bg, обикновено се опитвам да не създавам прекалено големи очаквания, прекалено голяма кошница за надеждите на слушателите, че срещата с драматургичното аудио изкуство ще е сериозна, естетски издържана и запомняща се. Дори поради простия факт, че слушането на радио фм, даже с апаратите от 21 век, не..

публикувано на 14.08.18 в 16:10

„Коприна” на Алесандро Барико – романът като музика

„Коприна” на Алесандро Барико – италианския писател, преподавател по творческо писане, киносценарист, драматург, режисьор и музикант, е книга, която оставя без дъх. Оставя без дъх и заради историята, която разказва, и заради езика, с който разказва. Език музикален: ако решим, че музиката, тази хармония на сферите, е заедно с това и повторение с..

публикувано на 12.08.18 в 17:25

Диамантите на белгийската огърлица

Мишел де Гелдерод и Морис Метерлинк са представени с общо 6 пиеси през идващата седмична панорама на „Запазена марка Радиотеатър“. Тъй като се очертава това да е една от последните нощни театрални седмици по програма „Христо Ботев“, слушайте тези необичайни и много добре направени аудиоадаптации на едноактни и пълнометражни драматургични текстове, които..

публикувано на 12.08.18 в 09:35

Аудио за един поетично-ваканционен следобед

Тази радиопиеса се слуша леко. Оставяш ѝ се като на ласкаво приплясващи морски вълни. Усещаш се измит, прохладен и унесът ти харесва. Тук историите текат от гледна точка на вътрешни монолози и като тръгнеш след тях, хем ти е уютно от богатото и точно използване на думите, хем си като хванат на въдицата от нюансите на гласовете, хем едно общо релаксиращо..

публикувано на 12.08.18 в 09:05