Рано сутрин, когато съветвам и вас да разгледате инсталацията на Тео Ушев в СГХГ, залата е празна, не долита глъчката на ентусиазирана тълпа, прошумоляват единствено сребристите спасителни одеяла и човек наистина може да остане насаме. Насаме с мислите си в сумрака между трескавите рисунки на сребрист фон и насаме с художника и неговите тревоги и съмнения. „Като в тъмно огледало“ ултравиолетовото фенерче осветява иначе невидими надписи по стените, изкривени крещящи лица, скици на кабинкови лифтове и на летящата чиния на Бузлуджа, скелети и разпятия. Всички тревоги на момента са тук – бедността, войните, изолацията, липсата на съчувствие. Невъзможно е да бъде пропуснат трупът в залата и макар Тео Ушев да твърди, че би желал всеки да види по свой начин инсталацията му, политическият и социалният коментар са ясни, посланието е очевидно.
Обикалям стихналата зала и се опитвам да прочета и разгледам абсолютно всичко, но това, разбира се, не е възможно. В самата концепция на „Като в тъмно огледало“ е предвидено не всеки пласт да бъде достъпен. Линиите се преплитат, отблясъците заслепяват.
Странно, но най-вълнуващата част от инсталацията, шлемът с миксираната реалност, се оказва едно доста по-леко преживяване. Рисунките летят срещу зрителя и преминават през него, без да го засегнат. Погъделичкан, вестибуларният апарат отговаря с усещане за удоволствие – като на въртележка. Може би целта е да си отдъхнем след мрачните размисли, провокирани от надписите и рисунките по стените, да се усетим неуязвими пред световните проблеми. Но това е само моят вариант – някой може да избере да започне разглеждането на инсталацията от шлема.
В навечерието на Международния ден на танца "Артефир" запознава слушателите с една вълнуваща новина от звездната карта на световния балет. Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев на Балета на Държавна опера-Стара Загора участват в 12-ия Танцов фестивал "Екселсиор" в Сиена , под артистичното ръководство на маестро Марко Бати...
"Списание "Но поезия" излиза отново и за кратко след неколкогодишна пауза. Това е летният брой за 2024 г. Книжка 9 за големите неща." Това четем от името на "Но редакция"-та на списанието. Петя Хайнрих пише в редакторския си текст: "За този брой пожелахме българските поети да ни изпращат текстове, засягащи голямото. Гранд, мега, гига, хипер, супер..
По случай Световния ден на книгата и авторското право (23 април) Асоциация "Българска книга" връчи за двадесети пореден път наградата "Рицар на книгата" . Наградата е знак на признание за усилията, свързани с насърчаването на четенето и популяризирането на книгата. Отличието получават личности и организации, обобщени в четири категории – за..
"Значимите други в живота на човека" е изследване на д-р Надя Колчева, психолог и преподавател в НБУ, което проследява основните фактори, които влияят на начина, по който взаимодействаме с хората около нас. "Началото на живота на човека наистина е ключово. – казва д-р Надя Колчева – Дори от най-ранните взаимоотношения с новороденото бебе зависят..
Интерактивната изложба "Книгите оживяват" представя 33 големи пана с откъси от едноименния независим дигитален проект за българските детски градини и училища. Той обединява книгите от образователната мултимедийна поредица за деца "Туй-онуй" на художник илюстратора и аниматор Мая Бочева-Уики. Подходът в дигиталните книги-игри е..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат..
Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От..
В разговора с проф. Румен Кастелов акцентирахме върху многообразието, което предлага самата тема: новите стари автомобили, "придобивките" на века –..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg