Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

С чайките, сирените за мъгла и радиоводещите на Глостър

БНР Новини
Радиотеатърът в тази и следващата неделя представя пиесата на американския драматург Израел Хоровиц, която от публикуването си през 1993 година насам се радва на успех по многобройни сцени навсякъде по света. Премиерата на радиоверсията ѝ в ефира на БНР беше на 26 ноември и 3 декември 2017, но след това първо излъчване направихме допълнителни промени и сега ще чуете финалното аудио.

Авторът е носител и на многобройни престижни награди за радиодрама като „При Италия“ и „Наградата на Сони“, неговите пиеси са звучали в много различноезични FM и крачката от сцената до ефира и обратно в неговата драматургия е плавна и обещаваща. А когато към богатите възможности за аудио интерпретация добавим и една силна драматургия, основаваща се на желязно построен сюжет, няколко пласта на повествование и великолепни характери, тогава поканата за слушане на радиотеатър е покана за споделянето на творение от нивото на висш пилотаж.
Гаро Ашикян, който в радиопродукцията „Да си паркираш колата в двора на Харвард“ съвсем естествено пое работата и на режисьор, и на радио режисьор, и на композитор, и на пианист, и на създател на цялата музикална среда, и на автор на саунддизайна, и на лаконичен актьорски глас на разказвач, във всяка от тези допиращи се дейности имаше толкова ясна и зряла идея за компактността на цялото, че накрая имаме великолепно аудио с 4 изключително колоритни актьорски гласа. Емануела Шкодрева, Стоян Алексиев, Валентин Ганев и (в предпоследната минута и предпоследния обрат на пиесата) Теодор Иванов създават един пластичен свят, хем населен с чайките и сирената за мъгла на Глостър, Масачузетс, хем населен с гласове на радиоводещи, хем емоционално притегателен. Свят, чиято сложност и гъстота бяха немислими без звукорежисурата на Живко Марев.





„Да си паркираш колата в двора на Харвард“ е FM аудиото, осъществена в рамките на съвместния трансмедиен проект на Радиотеатъра с Народния театър „Иван Вазов“. Целта на трансмедията е да създаде, предложи и популяризира 3 различни версии на този текст: сценична, аудио и документална на 3 различни платформи, като замисълът на авторите на проекта обхваща рецепцията и синхрона и на трите.

В двете недели на 22 и 29 април ще звучат двете части на нашето игрално аудио, а от 22 април тук, на страницата на БНР, ще проследите и документалните звукови снимки от правенето на пиесата в рамките на нашия трансмедиен проект.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15