Програмата на Радиотеатъра след полунощ през тази и следващите две недели ще ви представи една пиеса, чиято радиоверсия е направена във формата на сериал от 3 епизода през 1997 г., като преводът от английски и адаптацията е на режисьора Илия Атанасов, а постановката – на режисьора Юри Статков. „Ние, убийците“ на Гудмундур Камбан е една от много малкото на брой аудиопродукции във фонда на Радиотеатъра, идващи от толкова северни ширини. От Исландия.
Гудмундур Камбан, чието цяло име е Gudmundur Jonsson Hallgrimsson Kamban е един от най-знаменитите исландски драматурзи и писатели за 20 век. Роден е през 1888 г. и на 22-годишна възраст отива в Дания, където прекарва по-голямата част от живота си. Учи философия и литература в университета в Копенхаген, но напуска скоро тези свои занимания, за да се обърне към драмата, която била и щяла да бъде най-големият му артистичен интерес. Написва първата си пиеса Hadda Padda през 1912 г., но чак две години по-късно тя е публикувана. Известният датски литературен критик Георг Брандес похвалил Hadda Padda, която е била добре приета в цяла Скандинавия. Хада Падда е прякорът на едно младо момиче, страстно влюбено в момче на име Инголфур. Инголфур обаче се влюбва в по-малката сестра на Хада Падда. За да отмъсти на Инголфур, Хада Падда се самоубива пред очите ѝ. В пиесата „Ние, убийците“, създадена през 1920 г. Камбан комбинира историята за една страстна любов с острото си чувство за социална критика, но успява да постигне и грижливо изследване на психологическите състояния на главната си героиня в духа на Стриндберг и Ибсен.
С помощта на актьорските гласове на Петя Силянова, Илия Добрев, Чавдар Монов, Катя Зехирева, Мая Бабурска, Малин Кръстев и Майя Динева, ще ви представим едно аудио доказателство за ценността и дълбочината на характерната за северните територии радиодрама и радиофонична култура.
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..
На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..
През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..
Всяка нощ сънувах война. Сънувах дома си... Сънувах войници, нищо че не съм ги виждала, но всяка нощ сънувах война. Тя сънува войната от нейното начало на 24 февруари 2022. Тя е Алла, украинката, която избяга с дъщеря си в София от руските ракети над Киев и Украйна. Документалната аудиопоредица "Украйна: сцени от един отложен живот"..
Радиотеатърът е подготвил за своите почитатели три произведения на полския драматург Славомир Мрожек: "Лисан кандидат", "Лисан философ" и "Вода". Идеята за миниатюрите с главен герой Лисан идва на Мрожек от знаменития средновековен пародиен епос "Роман за Лисан", в който главни герои за животни – лисица, вълк, мечка… Мрожек обаче обръща нещата:..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат..
В разговора с проф. Румен Кастелов акцентирахме върху многообразието, което предлага самата тема: новите стари автомобили, "придобивките" на века –..
Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg