Една небуквална радиодрама от онези, които са на изчезване

Снимка: Даниела Манолова

Подслушан разговор е едно 28-минутно непрекъснато експериментиращо аудио, което, и това е най-голямото му постижение, успя да не превърне феномена експеримент в глуповата претенция, полираща фалш, а в засмукваща артистична действителност. Два женски гласа на Мая Новоселска и Вяра Коларова направо изтъкават като черга една история, която не желае да е ясна, да е завършена и сензационно разтърсваща.

Но вижте как ще ви подейства.

Написана е и записана през 1995 г. и изминалите 23 години работят само в нейна полза. На фона на купища недодялани още в зародиша си аудио упражнения, които обричат актьорските гласове на нищо повече от възпроизвеждане на думи, тази малка пиеса е едно перфектно училище, майсторски клас по радиофоничност.

Прекрасна работа с актьорите, точен език и диалог, минималистични авторски цели, които раждат въздействащо аудио и една особена магическа атмосфера на подслушване на гласове от далечното детство някъде на границата между сън и събуждане, спомен и съзерцание, пътуване и внезапно прекъсване на пътя, но говорим за път, който е хем път, хем абстракция за път навътре в самия себе си. 

Препоръчвам това аудио и няма да пропусна да добавя, че не само аз. По случайност в неделя се събират две радиопродукции, чиято ценност е получила и международно-фестивално потвърждаване. От 0.30 часа в неделя, 16 септември, слушайте Подслушан разговор с автор и режисьор Николай Акимов и композитор и саунд дизайнер Асен Аврамов – първата номинация, дадена от фестивала PRIXEUROPA Берлин, на българска радиодрама изобщо,

ПЪРВАТА

във вече 80-годишната история на Радиотеатъра в България, който от септември нататък ще слушате единствено в неделя – след полунощ и следобед от 16.00.


ВИЖТЕ ОЩЕ

Колорит в събота или...

"Мога ли да се изпикая и на другата жаба?" Това е една от ключовите фрази, казани от героите на фичъра, който ще чуете в събота от 18.30. Тя обхваща не само централна ситуация в сюжета, но и цели директно в авторския маниер – просто се доближи до хората ненатрапчиво и нелешоядно и бъди добросъвестен подслушвач и кротък подстрекател в името на цeлостта и..

публикувано на 20.09.18 в 10:46
Фотоколаж: Даниела Манолова

Най-напред аплодисменти за Израел Хоровиц: Браво, Израел!

Чиста случайност е фактът, че седмица след Номинацията PRIXEUROPA за трансмедийния проект Да си паркираш колата в няколко двора , неговият артистичен резултат – игралната продукция в две части Да си паркираш колата в двора на Харвард е в ефира на БНР. Да се възползваме. В тази игрална продукция всичко е наред и работи с пълна пара. Тя..

публикувано на 13.09.18 в 11:40

На 9 септември по Радиотеатъра – Бомбената вечеря от Греъм Грийн

Греъм Грийн (1904-1991) е един от най-четените английски автори през XX век, знаменит пътешественик, който се озовава в най-горещите конфликтни точки по света, за да ги отразява в своите романи. Приключенията и напрежението на действието са характерни за неговото писане. Много от книгите му са успешно филмирани. Макар няколко пъти да е предлаган за..

публикувано на 08.09.18 в 13:55
Фотоколаж: Теодор Иванов

Номинация PRIX EUROPA за "Да си паркираш колата в няколко двора"

Това е горещата новина с много престиж за България и Българското национално радио. PRIX EUROPA е най-сериозното състезание по правене на медии в Европа и номинацията на практика означава, че Да си паркираш колата в няколко двора е една от 15-те най-добри дигитални аудиопрограми за 2018 г. в Европа. Това само по себе си е атестат за качество и..

публикувано на 05.09.18 в 11:09

Или докато смъртта ни раздели…

„Или докато смъртта ни раздели“ е подзаглавието на „Юлия и нейният лейтенант“ от унгареца Акош Немет. Авторът, който през 2010 г. произнесе слово при представянето на сборника със съвременни български пиеси в театър „Мерлин”, Будапеща, и го нарече „Защо не обичаме българска драма?“. Според него унгарците не я обичат, защото не я познават,..

публикувано на 01.09.18 в 15:50