Подслушан разговор е едно 28-минутно непрекъснато експериментиращо аудио, което, и това е най-голямото му постижение, успя да не превърне феномена експеримент в глуповата претенция, полираща фалш, а в засмукваща артистична действителност. Два женски гласа на Мая Новоселска и Вяра Коларова направо изтъкават като черга една история, която не желае да е ясна, да е завършена и сензационно разтърсваща.
Но вижте как ще ви подейства.
Написана е и записана през 1995 г. и изминалите 23 години работят само в нейна полза. На фона на купища недодялани още в зародиша си аудио упражнения, които обричат актьорските гласове на нищо повече от възпроизвеждане на думи, тази малка пиеса е едно перфектно училище, майсторски клас по радиофоничност.
Прекрасна работа с актьорите, точен език и диалог, минималистични авторски цели, които раждат въздействащо аудио и една особена магическа атмосфера на подслушване на гласове от далечното детство някъде на границата между сън и събуждане, спомен и съзерцание, пътуване и внезапно прекъсване на пътя, но говорим за път, който е хем път, хем абстракция за път навътре в самия себе си.
Препоръчвам това аудио и няма да пропусна да добавя, че не само аз. По случайност в неделя се събират две радиопродукции, чиято ценност е получила и международно-фестивално потвърждаване. От 0.30 часа в неделя, 16 септември, слушайте Подслушан разговор с автор и режисьор Николай Акимов и композитор и саунд дизайнер Асен Аврамов – първата номинация, дадена от фестивала PRIXEUROPA Берлин, на българска радиодрама изобщо,
ПЪРВАТА
във вече 80-годишната история на Радиотеатъра в България, който от септември нататък ще слушате единствено в неделя – след полунощ и следобед от 16.00.
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..
На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..
През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..
Всяка нощ сънувах война. Сънувах дома си... Сънувах войници, нищо че не съм ги виждала, но всяка нощ сънувах война. Тя сънува войната от нейното начало на 24 февруари 2022. Тя е Алла, украинката, която избяга с дъщеря си в София от руските ракети над Киев и Украйна. Документалната аудиопоредица "Украйна: сцени от един отложен живот"..
Радиотеатърът е подготвил за своите почитатели три произведения на полския драматург Славомир Мрожек: "Лисан кандидат", "Лисан философ" и "Вода". Идеята за миниатюрите с главен герой Лисан идва на Мрожек от знаменития средновековен пародиен епос "Роман за Лисан", в който главни герои за животни – лисица, вълк, мечка… Мрожек обаче обръща нещата:..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат..
Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От..
В разговора с проф. Румен Кастелов акцентирахме върху многообразието, което предлага самата тема: новите стари автомобили, "придобивките" на века –..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg