Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

90 години от рождението на Иван Маринов

БНР Новини
Саможертвата на Иван Сусанин, картина на Константин Маковски

СнимкаИван Маринов - диригентът, композиторът, педагогът, човекът! На 17 октомври той щеше да навърши 90 години, на него посвещаваме съботната вечер. По подобие на емблематичните имена в българската култура и Иван Маринов оставя след себе си многобройни записи на симфонични и оперни творби, спомени от срещи с велики личности от световния музикален и културен живот, от контакти с прочути изпълнители, както и със студенти – бъдещи звезди. Един от неговите ученици - Левон Манукян, споделя в интервю за БНР: „Много знаеше, много можеше и имаше желязната психика… Разговорите и споровете с него, които продължаваха по 7-8 часа, ме научиха на много неща – на психология към оркестър, на поведение, на издръжливост…“
Иван Маринов създава своя музика, но и застава начело на много оркестри у нас и в чужбина. Голяма част от живота си той посвещава на Нейно височество Операта - и в това може би няма нищо чудно, като се има предвид че майката на диригента е прочутата българска певица Цветана Дякович.

В предаването ще чуем един от най-добрите записи, реализирани под палката на Иван Маринов – операта „Иван Сусанин (Живот за царя)” на Михаил Глинка.
(Съдържание на операта)

Дълго време Михаил Глинка иска да напише опера и едва след завръщането си в Петербург след обучение в Берлин събира сили да пристъпи към осъществяването на своя замисъл. Известният руски поет В. А. Жуковски му дава идеята за саможертвата на селянина Иван Сусанин и предлага да напише либретото. Ръководството на Мариинския оперен театър обаче препоръчва на Глинка приближения на двореца поет барон Георгий фон Розен (1800-1860). Така написано либретото не е с висока художествена стойност, но на пръв план изпъква подвигът на селянина герой. Глинка работи с въодушевление над операта си и я завършва в клавир през пролетта на 1836 г. Преди началото на репетициите получава нареждане от ръководството на театъра за промяна в заглавието и така оригиналното „Иван Сусанин“ е заменено с „Живот за царя“. Премиерата е на 9 декември същата година. Операта впечатлява прогресивно настроената интелигенция в Петербург. Но за дворянството това е „файтонджийска“ музика - няма как да се преглътне дързостта на благородника Глинка, който изкарва мужици като герои на сцената! Днес бихме казали, че с „Живот за царя“ започва нов етап в руската музика, а творбата е обичана не само от руската публика и е важна част в съвременния оперен репертоар. До Октомврийската революция „Иван Сусанин“ се играе като „Живот за царя“. По-късно съветският поет Сергей Городецки преработва основно либретото и в тази си редакция операта се изпълнява за пръв път в Болшой театър в Москва през 1939 г.

Изпълнителски състав:

Иван Сусанин, селянин от Домнино – Никола Гюзелев,бас
Антонида, негова дъщеря – Елена Стоянова, сопран
Ваня, 12-годишно момче, осиновено от Сусанин – Христина Ангелакова, мецосопран
Богдан Собинин, опълченец, годеник на Антонида – Румен Дойков, тенор
Руски воин – Николай Стоилов, бас
Полски пратеник – Ангел Петков, тенор
Сигизмунд III, полски крал – Димитър Станчев, бас

Хор и оркестър на БНР
Диригент – Иван Маринов

Слушайте "На опера в събота" от 20.00 ч. по програма "Христо Ботев" на БНР



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50
Антонина Бонева

Concertissimi с Антонина Бонева и нейните ученици

По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..

публикувано на 21.04.24 в 09:05