Сезонът 2018-2019 на съботните директни радиоматинета от „Метрополитън опера” в Ню Йорк продължава с моцартовата опера, посветена на традициите и нравите в античния Рим – „Милосърдието на Тит”. В главната роля на състрадателния император Тит е тенорът Матю Поленцани; мецосопраното Джойс ДиДонато е в мъжката роля на младия патриций Секст, предания приятел на Тит, а сопраното Елза ван ден Хейвер е Вителия, любимата жена на Секст, която желае трона и нарежда на младия патриций да убие императора. Солистите, хорът и оркестърът на „Метрополитън опера” в Ню Йорк ще пеят и свирят под палката на Лотар Кьонигс.
Матю Поленцани добавя нова роля към репертоара си в „Метрополитън” с образа на Тит, който преди това е поднесъл на зрителите в Лиричната опера на Чикаго. На сцената на МЕТ Поленцани има над 360 спектакли с централни роли в „Идоменей“ (Моцарт), „Хофманови разкази“ (Офенбах) и „Роберто Деверьо“ (Доницети), както и партиите на Неморина в „Любовен еликсир“ (Доницети), Надир от „Ловци на бисери“ (Бизе), Херцога в „Риголето“ (Верди). През този сезон тенорът дебютира в ролята на граф Водемон от „Йоланта“ (Чайковски), а това лято в операта на Сан Франциско за пръв път ще се превъплъти в образа на Дон Хозе от „Кармен“ (Бизе).
Джойс ДиДонато играе Секст за пръв път на сцената в „Метрополитън опера“ именно през настоящия сезон, като преди това тя се справя прекрасно в тази роля в постановките фестивала в Баден-Баден и Лиричната опера в Чикаго. Ролите ѝ на сцената на МЕТ включват росиниеви героини като Ангелина от „Пепеляшка“, Елена в „Жената от езерото“, Розина от „Севилският бръснар“ и др., както и главната роля в нюйоркската премиера на „Мария Стюард“ от Доницети. През миналия сезон тя беше Адалджиза в „Норма“ на Белини и изпя главната партия в „Пепеляшка“ от Масне, като и двете постановки са филмирани и могат да се видят в сериите „На живо от Метрополитън“. През следващия сезон певицата се готви за образа на Шарлот във „Вертер“ от Масне и главната роля в хенделовата „Агрипина“.
Елза ван дер Хейвер дебютира в „Метрополитън“ през 2012 г. като Елизабет в „Мария Стюарт“ отново в компанията на Джойс ДиДонато и Матю Поленцани, след 4 години повтаря същата роля. Ръководството на оперния театър ѝ се доверява все повече и я ангажира за Дона Ана в моцартовия „Дон Жуан“, Електра в „Идоменей“ и Хризотемис в „Електра“ (Щраус). През този сезон певицата участва и в спектакли на Виенската държавна опера като Елза в „Лоенгрин“ (Вагнер) и отново Хризотемис в Лиричната опера на Чикаго, предстои ѝ Норма във Франкфуртската опера.
Диригентът Лотар Кьонигс стъпва за пръв път на сцената на МЕТ през 2008 г. с постановка на „Дон Жуан“ (Моцарт) и „Лулу“ (Берг). В периода 2009-2016 той е музикален директор на Уелската национална опера и дирижира спектакли на оперната трупа и на оркестъра на много европейски сцени. Настоящите му ангажименти са „Вълшебната флейта“ (Моцарт) във Валенсия, „Капричио“ (Щраус) в Баварската държавна опера и във Франкфурт и „Пелеас и Мелизанда“ (Дебюси) с Уелската национална опера. През следващия сезон го очаква „Лоенгрин“ с Баварската държавна опера и на сцената на „Метрополитън – Ню Йорк“ „Вълшебната флейта“ и „Катя Кабанова“ на Яначек.
Изпълнителски състав:
Джойс ДиДонато (мецосопран) – Секст, млад патриций, приятел на Тит, влюбен във Вителия
Матю Поленцани (тенор) – Тит Флавий Веспасиан, римски император
Елза ван дер Хейвер (сопран) – Вителия, дъщеря на сваления император Вителий
Емили Д’Анджело (мецосопран) – Аний, млад патриций, приятел на Секст, влюбен в Сервилия
Йинг Фанг (сопран) – Сервилия, сестра на Секст, влюбена в Аний
Кристиан Ван Хорн (бас-баритон) – Публий, преториански префект, предводител на преторианската гвардия (личната стража на императора)
Хор и оркестър на Метрополитън опера – Ню Йорк
Диригент – Лотар Кьонигс
Съдържание на операта „Милосърдието на Тит“
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..
Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”. В концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи. Повече от..
По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат..
В разговора с проф. Румен Кастелов акцентирахме върху многообразието, което предлага самата тема: новите стари автомобили, "придобивките" на века –..
Социологът Стефан Георгиев е гост в рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден". Той участва с коментар по темата, свързана с мобилизационния..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg