Директно от Метрополитън – Ню Йорк: „Милосърдието на Тит“ от Моцарт

събота, 20 април от 20 часа

Сцена от операта
Снимка: metopera.org / Richard Termine

Сезонът 2018-2019 на съботните директни радиоматинета от „Метрополитън опера” в Ню Йорк продължава с моцартовата опера, посветена на традициите и нравите в античния Рим – „Милосърдието на Тит”. В главната роля на състрадателния император Тит е тенорът Матю Поленцани; мецосопраното Джойс ДиДонато е в мъжката роля на младия патриций Секст, предания приятел на Тит, а сопраното Елза ван ден Хейвер е Вителия, любимата жена на Секст, която желае трона и нарежда на младия патриций да убие императора. Солистите, хорът и оркестърът на „Метрополитън опера” в Ню Йорк ще пеят и свирят под палката на Лотар Кьонигс.

Матю Поленцани добавя нова роля към репертоара си в „Метрополитън” с образа на Тит, който преди това е поднесъл на зрителите в Лиричната опера на Чикаго. На сцената на МЕТ Поленцани има над 360 спектакли с централни роли в „Идоменей“ (Моцарт), „Хофманови разкази“ (Офенбах) и „Роберто Деверьо“ (Доницети), както и партиите на Неморина в „Любовен еликсир“ (Доницети), Надир от „Ловци на бисери“ (Бизе), Херцога в „Риголето“ (Верди). През този сезон тенорът дебютира в ролята на граф Водемон от „Йоланта“ (Чайковски), а това лято в операта на Сан Франциско за пръв път ще се превъплъти в образа на Дон Хозе от „Кармен“ (Бизе).

Джойс ДиДонато играе Секст за пръв път на сцената в „Метрополитън опера“ именно през настоящия сезон, като преди това тя се справя прекрасно в тази роля в постановките фестивала в Баден-Баден и Лиричната опера в Чикаго. Ролите ѝ на сцената на МЕТ включват росиниеви героини като Ангелина от „Пепеляшка“, Елена в „Жената от езерото“, Розина от „Севилският бръснар“ и др., както и главната роля в нюйоркската премиера на „Мария Стюард“ от Доницети. През миналия сезон тя беше Адалджиза в „Норма“ на Белини и изпя главната партия в „Пепеляшка“ от Масне, като и двете постановки са филмирани и могат да се видят в сериите „На живо от Метрополитън“. През следващия сезон певицата се готви за образа на Шарлот във „Вертер“ от Масне и главната роля  в хенделовата „Агрипина“.

Елза ван дер Хейвер дебютира в „Метрополитън“ през 2012 г. като Елизабет в „Мария Стюарт“ отново в компанията на Джойс ДиДонато и Матю Поленцани, след 4 години повтаря същата роля. Ръководството на оперния театър ѝ се доверява все повече и я ангажира за Дона Ана в моцартовия „Дон Жуан“, Електра в „Идоменей“ и Хризотемис в „Електра“ (Щраус). През този сезон певицата участва и в спектакли на Виенската държавна опера като Елза в „Лоенгрин“ (Вагнер)  и отново Хризотемис в Лиричната опера на Чикаго, предстои ѝ Норма във Франкфуртската опера.

Диригентът Лотар Кьонигс стъпва за пръв път на сцената на МЕТ през 2008 г. с постановка на „Дон Жуан“ (Моцарт) и „Лулу“ (Берг). В периода 2009-2016 той е музикален директор на Уелската национална опера и дирижира спектакли на оперната трупа и на оркестъра на много европейски сцени. Настоящите му ангажименти са „Вълшебната флейта“ (Моцарт) във Валенсия, „Капричио“ (Щраус) в Баварската държавна опера и във Франкфурт и „Пелеас и Мелизанда“ (Дебюси) с Уелската национална опера. През следващия сезон го очаква „Лоенгрин“ с Баварската държавна опера и на сцената на „Метрополитън – Ню Йорк“ „Вълшебната флейта“ и „Катя Кабанова“ на Яначек.

Изпълнителски състав:
Джойс ДиДонато (мецосопран) – Секст, млад патриций, приятел на Тит, влюбен във Вителия
Матю Поленцани (тенор) – Тит Флавий Веспасиан, римски император
Елза ван дер Хейвер (сопран) – Вителия, дъщеря на сваления император Вителий
Емили Д’Анджело (мецосопран) – Аний, млад патриций, приятел на Секст, влюбен в Сервилия
Йинг Фанг (сопран) – Сервилия, сестра на Секст, влюбена в Аний
Кристиан Ван Хорн (бас-баритон) – Публий, преториански префект, предводител на преторианската гвардия (личната стража на императора)
Хор и оркестър на Метрополитън опера – Ню Йорк
Диригент – Лотар Кьонигс

Съдържание на операта „Милосърдието на Тит“