Татяна Лолова, Илка Зефирова и Петър Пейков са гласовете в пиесата от неделя след полунощ, така че имаме мотивация да чакаме. Какво по-точно ще дочакаме, ако решим да чакаме?
В нощния терен за радиодраматургия ще чуем текст на Ги Фоаси/Guy Foissy, написан през 1975 г. и поставен от Радиотеатъра 20 години по-късно от режисьора Илия Атанасов. Ги Фоаси е едно сравнително непознато име на драматург, а Да почакаме духовата музика – един с голяма вероятност абсолютно непознат текст. Но гласовете, гласовете са добре познати и са свършили работата си направо виртуозно, така че – определено да почакаме.
Ги Фоаси е един от обичаните автори на френския кафе-театър. Последовател е на Бекет и Йонеско, като представя хронологично следващото поколение френски драматурзи, и то по-точно онези, които се фокусират върху непретенциозните и гъвкави като употреба сценични пространства. Да почакаме духовата музика е чудесен пример за трудно постижимото съчетание от качество и лекота, без ни най-малък, без абсолютно никакъв компромис със сериозността и дълбочината на съдържанието, с мъдростта на посланията.
Концепцията за кафе-театъра/Café-Théâtre датира от 1960 г. През онази прословута година Maurice Alezra отваря първия кафе-театър в един магазин за хранителни стоки и напитки в Париж, който се казва Старата Решетка/La Vieille Grille. В началото там са представяни както спектакли, така и поезия и песни. През 1966 Bernard Da Costa, друг френски драматург, учредява първия истински кафе-театър, който вече носи името Кафе-театър, в едно кафене, кафенето Royal, пак в Париж, и този театър работи в продължение на три месеца. След това кафе-театрите се качват на гребена на вълната, започват да никнат и изчезват като гъби, и през 1977-а в Париж вече има 21. Истински феномен на 70-те. Да почакаме духовата музика е създадена точно в този период, през 1975 г.
С този текст определено можем да получим впечатление за тази особена разновидност на сценичната драматургия, която може да се реализира в минималистични условия, с малко действащи лица, предполага публика от 40-50 души, прости и условни сценични хватки, и която обаче наблюдаваме от съвсем близо. Общуването е директно и пълноценно. Няма условността на сцената и дистанцията, които създава истинската театрална зала. Освен това тази директност и контакт с актьорите, които са на метър-два от публиката и в непрекъснато движение, дава свобода на нещо много важно за концепцията на създателите му – можеш да си позволиш да се изразяваш без никакви табута.
Разговорната реч, жаргонът, елиптичните изречения, многоточията и изстреляните реплики в светкавичен диалог са характерни за стилистиката на кафе-театъра. На ниво сюжет това е едно типично и чаровно френско явление, при което дребно предизвикателство, хитро хрумване или стремително развихрящ се конфликт в малък отрязък от време успяват да внесат чувство за свежест и удоволствие от съпреживяването на нещо, което е остроумно измислено.
Интересен е фактът, че пиесите на Ги Фоаси и специално тази, Да почакаме духовата музика, имат огромен успех и дълга постановъчна традиция в Япония. Очевидно логиката на диалога и мисленето на Ги Фоаси по някакъв парадоксален начин комуникират пряко с японските театрални традиции, като внасят и ново, актуално съдържание.
Слушайте в неделя, 15 декември от 00,30 ч. по програма "Христо Ботев".На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..
На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..
През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..
Българското, китайското и френското се пресичат в житейското и творческо ДНК на художника Феникс Върбанов , роден от легендарната любов на художника..
След фурора си на голяма клубна сцена у нас в началото на миналия ноември Бомбино реши да повтори и потрети с два концерта във формат "limited..
Солунският международен панаир на книгата, провеждан в южната ни съседка Гърция, се очертава като едно от най-значимите литературни събития в Югоизточна..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg