Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

89 години от рождението на големия български режисьор Методи Андонов

Методи Андонов
Снимка: bulgarianhistory.org

На 16 март 1932 г. година е роден големият български театрален и филмов режисьор Методи Андонов.

“Той беше човек, постоянно заслушан в един свой вътрешен глас, свои вътрешни звуци, вътрешна песен или тиха тъга. Когато говореше,  обичаше да ви гледа в очите и когато ви слушаше, също така обичаше да ви гледа в очите ви. Не само своя събеседник гледаше той съсредоточено и внимателно, мисля, че всяко едно нещо гледаше право в очите, както и самият живот.“ Такъв е споменът на Йордан Радичков за Методи Андонов от Златния фонд на БНР в “Нашият ден“.

Сцена от филма “Бялата стая“

Роден е на 16 март 1932 г. в село Калище, Радомирско. През 1955 г. завършва ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов“ в София със специалност театрална режисура, след което работи в Бургаския драматичен театър, а от 1959 г. – в Сатиричния театър в София, където са най-големите му успехи, сред които постановки на „Суматоха“ на Йордан Радичков, „Предложение. Сватба. Юбилей“ на Антон Чехов, „Чичовци“ на Иван Вазов, „Михаил Мишкоед“ на Сава Доброплодни, „Смъртта на Тарелкин“ на Александър Сухово-Кобилин, „Ревизор“ на Николай Гогол.

Методи Андонов е събитие не само в театъра, но и в киното. През 1968 г. заснема първия си филм, а през 1970 г. напуска Сатиричния театър и започва да се занимава главно с кино.

Първият му филм “Бялата стая“ с Апостол Карамитев е признат не само тук, но и зад граница. Печели голямата награда на “Златна роза“ и първа награда на Международния филмов фестивал в Делхи.

Безспорен шедьовър в неговата кариера си остава филмът – “Козият рог“ с Антон Горчев и Катя Паскалева.

Сцена от филма “Козият рог“Макар и много хора да казват, че той се оказва “прокобен“ за част от актьорите и създателите, филмът отново спечелва международно признание. Грабва специалната награда на журито на фестивала “Карлови вари“ през 1972 г. Катя Паскалева печели награда за женска роля на фестивала в Панама през същата година. На следващата филмът печели редица награди в Чикаго, Брюксел, Коломбо.

Неговият ученик Илия Добрев си спомня Методи Андонов като “неспокоен и непримирим“. Спомня си неговия порив към необяснимото в изкуството и свещената простота, неговата неприязън и нетърпимост към посредственото и лесно заменимото. Неговата алергичност към клишетата и догмите, неговата прозорливост и чувствителност към истински стойностното.

Умира на 12 април 1974 г. в София.

Повече можете да чуете от звуковия файл.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Импулсът в мен: Вреден ли е смартфонът

Въпросът "Вреден ли е смартфонът?" витае около нас непрекъснато. Всеки от нас е чувал изречението: "Хайде остави го този телефон!" От една страна, смартфонът е невероятно изобретение, което винаги позволява да поддържаме връзка със семейството и приятелите. В същото време разбираме, че това може да бъде вредно за здравето. Особено след..

публикувано на 24.02.25 в 15:26

Архитектурата е неизбежна: Защо критиката е от съществено значение?

В рамките на рубриката "Разговорът" се задълбочихме в темата за анализа на архитектурните процеси – начин, по който те могат да бъдат разбирани от по-широката публика и да оформят градския дебат. С това се свързва и поредицата дискусии "ГРАД и КРИТИКА" , в контекста на представянето на книгата "KICKED A BUILDING LATELY? Архитектурна критика след..

обновено на 24.02.25 в 10:56

Утопията е антиутопия

Дискусията започва с изследването, което пише професор Александър Кьосев за "Чевенгур" на Андрей Платонов, използвайки единствения завършен роман на големия писател като ключ към особеностите на жанра "антиутопия". Разговорът с професор Кьосев, Владимир Полеганов, Зорница Гъркова и Николай Русев прераства в обсъждане на условността на границите между..

публикувано на 24.02.25 в 10:30

Ученето може да е лесно за децата със специални образователни потребности

Обучението на деца със специални образователни потребности (СОП) е предизвикателство както за родителите, така и за учителите. Една от причините е липсата на достатъчно материали, които обучаващият да избере и да адаптира към потребностите на конкретния ученик. В мрежата се откриват сборници и материали, чиито високи цени авторите им оправдават с..

публикувано на 24.02.25 в 10:27
Ана-Мария Кръстева, Никола Антонов, доц. Стефка Венкова, пастир Благовест Николов

Музиката при богослужението

Честата употреба на думите "пея" и "песнопение" са факт на страниците на Свещеното Писание. От най-древни времена музиката и религията са свързани. Исторически не само в християнството, но във всички религии музиката се използва. Чрез нея се изразява както съкрушение и разкаяние така и вяра, възхищение от величието на силата Божия и благодарност към..

публикувано на 24.02.25 в 10:25