Само седем месеца след световната премиера в Ла Скала през 1926 г., "Турандот" е поставена и в Ню Йорк. По това време вече шедьоврите на Пучини – "Тоска", "Мадам Бътерфлай" и "Бохеми" са основни в репертоара на театъра. От друга страна "Момичето от запад" и "Триптих" са представени за първи път именно в Метрополитън, така че Пучини очевидно е имал специално място в сърцето на американската публика още приживе. Първата постановка на "Турандот" е пищна и разкошна, както и последната. Самата опера, като че ли не предполага друг вид успешен режисьорски прочит. Според първите критики зад океана – "Това е опера, в която, и окото, и ухото трябва да бъдат погълнати еднакво".
Наричат я – "италианското фентъзи в приказен Китай, с грандиозни дворцови сцени и героични гласовити певци."
Първата постановка в Мет е събрала 650 души на сцената, освен главните изпълнители. В договора с издателя на Пучини, Рикорди, се посочва Тулио Серафин за диригент на премиерата. Знаменитият италианец започва тук още през 1924 г. като главен диригент на италианския репертоар. Виенската дива Мария Йерица, която пее за първи път в Метрополитън пет години по-рано, превръща ролята в своя запазена марка. Не слиза от сцената цели четири сезона. Достойният ѝ спътник е Джакомо Лаури-Волпи. Турандот на Йерица се помни и с още нещо – огромният и тежък 6-метров шлейф на костюма, който певицата самоотвержено "понасяла" във всеки спектакъл.
Вероятно трудността по намиране на достойни за ролите певци оправдават 30-годишното отсъствие на заглавието от сцената в Ню Йорк след първоначалния фурор. Това са и годините на Голямата депресия и Втората световна война, които също не предразполагат към подобно разточителство.
Голямото завръщане на "Турандот" в Метрополитън е през 1961 г. също с разкошна постановка и още по-разкошни певци – Биргит Нилсон и Франко Корели. Двамата остават в историята на театъра с 54 пъти Калаф за Корели и 52 пъти Турандот за Нилсон за 15 години непрекъснат успех. Техен диригент на премиерата е друга легенда, Леополд Стоковски, който дебютира с "Турандот" в Метрополитън и 12-е изпълнения през 1961 г. ще бъдат единствените, които той дирижира тук в дългата си и богата кариера.
През 1987 г. идва време за нова постановка на "Турандот", която се възползва от значително подобрените технически възможности на новата сцена, открита през 1966 г. Режисьорът е Франко Дзефирели. Отново богата, цветна и грабваща окото. Турандот на Дзефирели се превръща в шоуто, което трябва да се види в Ню Йорк, в задължителна атракция. Вече 35 години и над 200 изпълнения възхищението не стихва. Джеймс Ливайн, артистичният директор на Мет през 1987 г., дирижира силен актьорски състав на премиерата – Ева Мартон в главната роля и Пласидо Доминго като Калаф. Актьорите през тези години се сменят често, но също спират дъха – Гена Димитрова, Мария Гулегина, Гуинет Джоунс и Нина Стеме в главната роля; Марсело Алварес, Марчело Джордани и Лучано Павароти като Калаф; Анджела Георгиу, Анита Хартиг и Тереза Стратас като Лиу.
Най-новото възраждане е от есента на 2019 г. с Кристин Гьорке – Турандот, Юсиф Айвазов – Калаф и Елеонора Бурато като Лиу, под диригентската палка на музикалния директор Яник Незе-Сеген.
През 2022 г. в ролята на Турандот е украинката Людмила Монастирска (заместила Анна Нетребко), южнокорейската звезда на Метрополитън Йонхун Лий е Калаф, албанското сопрано Ермонела Яхо – Лиу и ветеранът Феручо Фурлането – Тимур. Диригентът е Марко Армилиато.
Спектакълът ще се предава директно по програма "Христо Ботев" на 7 май от 20 часа.
Снимки: Кен Хауърд / Мет Опера
В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..
Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”. В концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи. Повече от..
В навечерието на Международния ден на танца "Артефир" запознава слушателите с една вълнуваща новина от звездната карта на световния балет...
Осемнадесет страни, между които САЩ и България, излязоха със съвместно изявление, в което се призовава да бъдат освободени всички заложници, държани от..
В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg