Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Богдан Милчев: Публичност, корупция и промяна на културата – предизвикателства пред транспортната система

Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС

Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата е внесен в парламентарните комисии и привлича вниманието на обществото. Богдан Милчев, председател на Управителния съвет на Института по пътна безопасност, споделя своето мнение по темата в “Нашият ден“. 

Милчев изразява вярата си, че липсата на контрол в борбата с проблемите по пътищата се дължи на неефективното управление на транспортната система от страна на държавните институции. Въпреки че МВР провежда контролна дейност и хваща все повече нарушители, това не води до намаляване на броя на жертвите. Той смята, че причината за това е неправилното насочване и организация на контрола, което отбелязва наличието на недостатъци в нормативната база. Според него основната пречка е и съществуването на тежка комуникационна среда в цялата транспортна система.

“Иначе има контрол, ако се отвори сайтът на МВР и се види контролната дейност, ще се види, че с всеки изминал месец МВР констатира и хваща все повече нарушители. Това обаче не се отразява, като хващаме повече нарушители да има по-малко жертви, а напротив, показва, че контролът е неправилно насочен и организиран, което означава, че имаме дефицити в нормативната база“, посочва той. 

Милчев подчертава още, че решаването на проблемите изисква действия и конкретни мерки във всички аспекти на транспортната среда – от изграждането на пътища до осигуряването на безопасност и контрол. Той подчертава и необходимостта от изменение на поведението на шофьорите и пешеходците, което не може да се постигне само чрез контрол. Милчев смята, че нито една страна няма достатъчно ресурси, за да контролира и въздейства на всеки нарушител, и насочва вниманието към саморегулирането на системата.

“Няма страна, която да разполага с такъв ресурс, че да контролира движението и да се въздейства на всеки нарушител. Второто нещо, необходимо е самата система да започне да се самоконтролира. Има необходимост от допускане на обществения контрол, публичността на дейността на институциите да стане явна“, казва той.

Той смята, че е необходимо обществото да има ясна представа за това какви действия се предприемат от институциите. Милчев също така разглежда корупцията като много важен фактор, който засяга транспортната система. Експертът признава, че дори ако се подобри контролът и законодателството, все още съществува сериозна корупционна среда, която е известна на всички.

Той изразява и възгледа си, че потребителите на транспортната система не трябва да определят какви мерки трябва да се предприемат, тъй като те не разбират добре сложността на този механизъм. Милчев смята, че промяната на културата на хората в пътното движение е от решаващо значение и ако не се промени, няма да можем да се справим с проблемите в продължение на много години. Той вижда културата на пътя като отражение на културата в обществото като цяло.

“Много е погрешно ползвателите на транспортната система да казват какво трябва да се направи, защото те не разбират. Това е един много сложен механизъм, ако променяме културата на хората, няма да можем да се справим поколения наред. Културата на пътя е резултат от културата в обществото“, посочва той в интервю за БНР.

Чуйте разговора в звуковия файл. 

Чуйте анкетата в звуковия файл. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ангелина Ангелова, Михайлина Павлова и Константин Мавров   (от ляво надясно)

Журналистиката, която не харесва суетата

Web Report 2024 e седмото издание на конкурса за чиста журналистика на българския интернет портал Dir.bg. Организаторите на конкурса смятат, че добрият пример, който дават авторите от различни медии и които пишат с перо и сърце, трябва да има трибуна, чрез която да достига до повече хора. Ето какво търсят организаторите на конкурса:  "Търсим..

публикувано на 12.06.24 в 08:50

Започва третото издание на Board Game Fest

Националният фестивал Board Game Fest 2024 отново предлага по нещо за всеки. За трета поредна година събитието ще посрещне в село Чавдар запалените фенове и всички ентусиасти, които проявяват интерес към необятния свят на настолните игри. Фестивалът, организиран от екипа на онлайн проекта CollectiveView, с подкрепата на община Чавдар, ще се..

обновено на 11.06.24 в 13:00
Снимката е илюстративна

От емигрант до експерт: Историята на Антонина Дуриданова

Антонина Дуриданова е българка, родена и израснала в София, която е реализирала своята американска мечта с убеждението, че всеки успех в живота се постига благодарение на образование и познание. Водена от неуморен стремеж към самоусъвършенстване, тя успява да преодолее редица трудности и да постигне забележителни успехи както в САЩ, така и в..

обновено на 11.06.24 в 12:32

"Само за мъже" на Росен Кутелов – книга за метода на правилния отговор

Новата книга “Само за мъже” на Росен Кутелов по духовит начин описва типичните недоразумения в отношенията между мъжа и жената, породени от различията между тях. Да познаваш същността на другия често е пътят да установиш хармония във всекидневното общуване. Ето защо всяка глава се спира на отделен проблем, разкривайки на всеки от двамата това, което не..

публикувано на 11.06.24 в 11:17

Проф. Васил Киров: За индустрия 4.0 и бъдещето на работната сила

Слуховете за смъртта на човешкия труд са силно преувеличени. Естествен процес от цивилизационното развитие е изчезването или преформатирането на познати професии и появата на нови такива. За бъдещето на работната сила в "Нашият ден" говори проф. Васил Киров от Института по социология и философия на БАН. Преди време учените от Оксфорд Карл..

публикувано на 11.06.24 в 10:55