На 10 март, когато България се гордее със спасяването на българските евреи от Холокоста, се проведе протест под надслов "Вън мигрантите от България". Докато си спомняме какво означава да подадеш ръка на другия в едно трудно време, днешната реалност ни изправя пред нови морални дилеми. Страх, неразбиране или чужди интереси и манипулации са причините за това разместване на ценности и засилващата се нетолерантност в обществото? За дискриминацията и разделението в "Нашият ден" говори социологът Стефан Георгиев.
Изначално процесите на миграция и интеграция, по думите на социолога, имат политически измерения. Това, което се случва в един от столичните квартали, според него има очевидни партийни краски и двигатели. Организатори от бивши управленчески структури се опитват да наложат представата, че София е опасна, заявява Георгиев, според когото започва да се трупа псевдопатриотична, националистическа реторика, чиято цел е предизборна мобилизация.
Гостът припомня случая, в който жители на Хитрино решават да осъществят граждански арест на група хора с дълги бради. Междувременно в самия център на София се случва друг тип саморазправа. В тези прояви Георгиев открива белези за едни по-дълбоки, продължителни и взривоопасни процеси. От една страна, българското общество се чувства несигурно и опитва да идентифицира опасности, които по някакъв начин да поемат вината за тази несигурност. Това рефлектира върху бежанците и мигрантите, които в повечето случаи не са тук по собствено желание и живеят в ситуация на несигурност, смята социологът.
Според Георгиев в тези процеси се разкрива една генерационна обусловеност – много млади хора по този начин разбират реализирането на своята будна, гражданска съвест. Българското общество изглежда не е толкова толерантно и склонно да приема различните и това се дължи на кризисната реалност, в която живеем, по думите на госта.
"Политическият елит или се възползва активно и явно, какъвто беше вчерашният случай, или по някакъв начин неглижира такива прояви и се опитва да ги нормализира. Няма категорична позиция, която да отхвърля прояви на ксенофобия и расизъм", заявява Георгиев, който вярва, че "нищо от това, което наблюдаваме, не е родолюбие".
Георгиев споделя данни от проучване, проведено преди няколко години, на тема "Радикализация на неприемането". Според неговите резултати има категорични индикации, че нашето общество е затворено, капсулирано в себе си, става по-консервативно и все по-трудно възприема представата за съжителството с други, които не носят неговите белези и качества. Според социолога тенденцията не е само българска и цяла Европа върви към затваряне, което не е добър знак на фона на все по-космополитния, глобален свят.
По думите на Георгиев в търсенето на сигурност българите най-често обръщат поглед към светлите образи от миналото и това утвърждава един патриотизъм с характеристика на национализъм. Резултатът има по-скоро негативни последствия, които си проличават в социализирането на младото поколение – то се явява носител на тази радикализация.
Георгиев коментира възможните последствия от тази тенденция. Непосредственият ефект са прояви като тези, които наблюдаваме в последните седмици. Това не би трябвало да е допустимо в една държава, изповядваща европейски ценности, заявява гостът.
Дългосрочният ефект се изразява в начина, по който си представяме бъдещето. "Иска ми се да вярвам, че можем да говорим за бъдеще, което съдържа думата съжителство, думата солидарност. Ще ми се да не се срещат толкова много думи, свързани с етноцентризъм, "бяло превъзходство" и ксенофобия. На този етап това, което наблюдавам, не ме кара да се чувствам оптимист", казва в заключение социологът.
Целия разговор чуйте в звуковия файл:
За най-малките членове на семейството Бъдни вечер и Коледа са един миг от приказка, в която семейството им е героят, а домът – най-уютното място на света. Може би нетърпеливо броят постните ястия на масата или се опитват да отгатнат какво точно символизират. Някои се скриват под масата, за да чуят шепота на желанията си, докато други очакват..
Тази вечер всяка запалена свещ разказва история, всяка песен сближава, а всяка звезда на небето носи обещание за топлина, обич и надежда. Бъдни вечер е смях около масата, глътка топъл шоколад, прегръдка, която не казва нищо, но значи всичко. Бъдни вечер е онова тихо чудо, което събира семейството заедно. Времето, когато домът блести не само от..
Защо най-големият подарък на Коледа е това да бъдеш добър – разказва в "Нашият ден" Магдалена Йоцова от гр. Септември, която дарява надежда и топлина на нуждаещите се. Инициативата "Бъди човек" стартира преди около 10 години и обединява все повече съмишленици. Става дума за благотворителна кампания, в която самотните и бедни семейства,..
Традиционно Виена привлича за декемврийските празници и посрещането на новата година стотици хиляди туристи от цял свят. Изборът на австрийската столица не е случаен, а изпълнен с достатъчно традиции и най-вече – съхранението им, което създава и магичния виенски празничен дух. Тръгваме по маршрута на коледните базари и големите тълпи, по..
В навечерието на Светлите празници вратите към душите си, към музиката и дома си, отваря музикалното семейство Цанови. Повод за ефирната среща дава очарователната Кристина Цанова – оркестрант в групата на първи цигулки в Софийската филхармония. Заедно с нея в студиото са: майка ѝ Катя Цанова, оркестрант в групата на първи цигулки в Академичен..
През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата..
В рубриката "Културен отпечатък" на Рождественското издание на "Terra Култура" се върнахме назад във времето, за да си припомним как са отбелязвали Бъдни..
Имаше време, когато – за да бъде представен – се даваше пример, че именно той е общото между римейка на "Бен Хур", популярния американски сериал "24" и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg